Seeing as Action. The Methods of Interpreting Visual Materials on the Example of Photography
Abstract
The article asks about the power of photography. Four photographs are referred to. The author tries to describe ways of looking, analyzing and interpreting each of them. Every time, it is a subjective analysis based on individual visual competences. The concept of punctum turns out to be important, as it allows a closer look at the visual. Ultimately, the answer to the question whether in the analysis of an image we take possession of it, or is it the other way around, is solved at the level of individual reception of a particular photo.
References
Augé M., Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragment, “Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja,” Iss. 4 (112), 2008.
Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008.
Barthes R., Światło obrazu, Warszawa 1996.
Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, in: Antropologia kultury wizualnej, eds. I. Kurz, O. Kwiatkowska, Ł. Zaręba, Warszawa 2012.
Berger J., Sposoby widzenia, transl. M. Bryl, Warszawa 2008.
Boehm G., O obrazach i widzeniu, Kraków 2014.
Czubak B., Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Warszawa 2005.
Derrida J., Theverin P., Antonin Artaud. Dessins et portraits, Paris 1986.
Mirahina A., Radiowidmo, Wrocław 2009.
Mirzoeff N., Jak zobaczyć świat, transl. Ł. Zaręba, Kraków–Warszawa 2016.
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy, in: Antropologia kultury wizualnej, eds. I. Kurz, O. Kwiatkowska, Ł. Zaręba, Warszawa 2012.
Poprzęcka M., Patrz!, Gdańsk–Warszawa 2015.
Ramachandran V. S., Hirstein W., Nauka wobec zagadnienia sztuki, in: Studia z kognitywistyki filozofii umysłu, Poznań 2006.
Sontag S., O fotografii, transl. S. Magala, Kraków 2009.
Tranströmer T., Wiersze i proza 1954-2004, transl. M. Wasilewska-Chmura, L. Neuger, Kraków 2017.
Urry J., Spojrzenie turysty, Warszawa 2007.
Copyright (c) 2019 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.