Widzenie jako działanie. O sposobach interpretacji materiałów wizualnych na przykładzie fotografii
Abstrakt
Artykuł traktuje o sile fotografii. Omówiono cztery fotografie, na któ-rych przykładzie autor próbuje opisać sposoby patrzenia, analizowa-nia i interpretowania. Każdorazowo jest to subiektywna analiza oparta na indywidualnych kompetencjach wizualnych. Pojęcie punctum oka-zuje się ważne, ponieważ pozwala przyjrzeć się temu, co wizual-ne. Ostatecznie odpowiedź na pytanie, czy w analizie panujemy nad obrazem, czy obraz nad nami, jest każdorazowo rozpatrywana przy indywidualnym odbiorze konkretnego zdjęcia.
Bibliografia
Augé M., Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragment, “Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja,” Iss. 4 (112), 2008.
Barthes R., Mitologie, Warszawa 2008.
Barthes R., Światło obrazu, Warszawa 1996.
Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, in: Antropologia kultury wizualnej, eds. I. Kurz, O. Kwiatkowska, Ł. Zaręba, Warszawa 2012.
Berger J., Sposoby widzenia, transl. M. Bryl, Warszawa 2008.
Boehm G., O obrazach i widzeniu, Kraków 2014.
Czubak B., Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Warszawa 2005.
Derrida J., Theverin P., Antonin Artaud. Dessins et portraits, Paris 1986.
Mirahina A., Radiowidmo, Wrocław 2009.
Mirzoeff N., Jak zobaczyć świat, transl. Ł. Zaręba, Kraków–Warszawa 2016.
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy, in: Antropologia kultury wizualnej, eds. I. Kurz, O. Kwiatkowska, Ł. Zaręba, Warszawa 2012.
Poprzęcka M., Patrz!, Gdańsk–Warszawa 2015.
Ramachandran V. S., Hirstein W., Nauka wobec zagadnienia sztuki, in: Studia z kognitywistyki filozofii umysłu, Poznań 2006.
Sontag S., O fotografii, transl. S. Magala, Kraków 2009.
Tranströmer T., Wiersze i proza 1954-2004, transl. M. Wasilewska-Chmura, L. Neuger, Kraków 2017.
Urry J., Spojrzenie turysty, Warszawa 2007.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.