E‑literary entanglements

Keywords: e‑literature, e‑poetry, electronic literature, immersive reading, new media in literature

Abstract

Using the example of the One Day Poem Pavilion, an e‑creation by Jiyeon Song, the author shows the changing specificity of literature under the influ­ence of convergence resulting in the emergence of a separate literary trend: e‑literature (e‑poetry). The following issues outline the whole issue dis­cussed in the article: (1) definitions of e‑literature functioning in scientific research, along with selected proposals of genological divisions; (2) the use­ful category of “weaving,” knotting, binding, or shared space, often recalled in scholarly reflection, referring to different semiotic systems; (3) a literary exemplification – the e‑creation of One Day Poem Pavilion by Jiyeon Song; (4) the category of immersive reading offered by some e‑literary proposals (the most technologically advanced, including the discussed One Day Poem Pavilion). In this way, the author attempts to answer the question of what new properties are acquired by literature through new media tools, used by authors and incorporated into the structure of e‑literature.

Author Biography

Bogusława Bodzioch‑Bryła, Jesuit University Ignatianum in Krakow

doktor habilitowany nauk humanistycz­nych, adiunkt w Akademii Ignatianum w Krakowie (Wydział Filozo­ficzny, Instytut Kulturoznawstwa), autorka monografii: Sploty: prze­pływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e‑poezja w dobie procesualności i konwergencji (2019); Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze. Scena­riusze zajęć edukacji medialnej dla nauczycieli (2015); Ku ciału post‑ludz­kiemu... Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczy­wistości (2011;2006), Kapłan Biblioteki. O poetyckiej i eseistycznej twórczości Adama Zagajewskiego (2009); współautorka książek: Przepływy, protezy, przedłużenia... Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku (2016); Literatura i nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX/XXI wieku (2014, 2015), Nowy leksykon szkolny (2005), Lek­sykon wiedzy szkolnej (2008) oraz monografii zbiorowych. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Studiach Medioznawczych”, „Kultura‑Media‑Teologia”, „Perspek­tywach Kultury”, „Horyzontach Wychowania”, „Studia de Cultura”, „Studia Historicolitteraria”, „Episteme”, „Śląsku”. Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami; zainteresowania naukowe: opis zderzenia lite­ratury ze sferą nowych mediów, w szerokiej perspektywie kulturoznaw­czej, zagadnienia s

References

Aarseth, E.J. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. (Polski przekład: Aarseth, E.J. (2014). Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną. Przeł. D. Sikora i in. Kraków: Korporacja Ha!art).

Bodzioch‑Bryła, B. (2011). Hermeneutyka cyberpoematu? Kilka pytań o interpretację na marginesie utworu Zenona Fajfera Ars poetica. Perspek­tywy Kultury, nr 5(2), 145–172.

Bodzioch‑Bryła, B. (2019). Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Pol­ska e‑poezja w dobie procesualności i konwergencji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Czapliński, P. (2017). Sploty. W: P. Czapliński, R. Nycz i in. (red.), Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 20–21.

Gwóźdź, A. i Kempna‑Pieniążek, M. (red.). (2010). Granice kultury. Kato­wice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.

Hayles, K.N. (2008). Electronic Literature: New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Hayles, K.N. (2011a). Literatura elektroniczna: czym jest? Cz. 1. Przeł. S. Fizek i M. Pisarski. Techsty, nr 7(1). Pozyskano z: http://www.techsty. art.pl/magazyn/magazyn7/literatura_elektroniczna_czym_jest_1.html (dostęp: 12.10.2018).

Hayles, K.N. (2011b). Literatura elektroniczna: czym jest? Cz. 2. Przeł. S. Fizek i M. Pisarski. Techsty, nr 7(1). Pozyskano z: http://www.techsty. art.pl/magazyn/magazyn7/literatura_elektroniczna_czym_jest_2.html (dostęp: 12.10.2018).

Hejmej, A. (2015). W kulturze dźwięku. Słuchanie literatury. Teksty Drugie, nr 5, 97.

Hejmej, A. (2017). Badanie intermedialne i nowa humanistyka. W: P. Cza­pliński, R. Nycz i in. (red.), Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, nego­cjowanie autonomii. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 427–428.

http://collection.eliterature.org (dostęp: 20.12.2020).

http://collection.eliterature.org/3/about.html (dostęp: 17.01.2019).

http://people.artcenter.edu/~jsong5/thesis/oneday01.html (dostęp: 10.03.2020).

http://spinelessbooks.com/wordmuseum/ (dostęp: 12.04.2021).

http://www.sijopoetry.com/ (dostęp: 12.11.2018).

https://educalingo.com/pl/dic-en/sijo (dostęp: 10.05.2021).

https://www.youtube.com/watch?v=WOwF5KD5BV4 (dostęp: 12.05.2021).

Janusiewicz, M. (2013). Literatura doby Internetu. Interaktywność i multime­dialność tekstu. Kraków: Universitas, 62–64.

Klejsa, K. (2001). Czy naprawdę trzeba grać, żeby wygrać? O fenomenie gier komputerowych. W: E. Nurczyńska‑Fidelska (red.), W świecie mediów. Kraków: Rabid.

Liu, A. (2004). The Laws of Cool: Knowledge Work and the Culture of Informa­tion. Chicago: The University of Chicago Press.

Marecki, P. (2015). Za darmo. Ekonomia literatury cyfrowej. Teksty Drugie, nr 3, 461–463.

Marecki, P. (2018). Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 135–137.

Nacher, A. (2016). Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nycz, R. (2012). Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.

Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. War­szawa: Instytut Badań Literackich PAN, 36.

Pawlicka, U. (2017). Literatura cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 94–96.

Pisarski, M., CAVE – jaskinia wirtualna. Pozyskano z: http://techsty.art.pl/ hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE. htm (dostęp: 03.05.2021).

Radomski, A. i Bomba, R. (red.) (2010). Granice w kulturze. Lublin: Wydaw­nictwo Portalu Wiedza i Edukacja.

Rauch, J. (2018). Slow Media. Why Slow is Satisfying, Sustainable, and Smart. Oxford: Oxford University Press.

Song, J. One Day Poem Pavilion. Pozyskano z: http://people.artcenter. edu/~jsong5/thesis/oneday03.html (dostęp: 12.11.2020).

Song, J. One Day Poem Pavilion. Pozyskano z: https://www.youtube.com/ watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2020).

Winiecka, E. (2017). Czytanie jako działanie, dzieło jako zdarzenie. Czy możliwa jest poetyka literatury interaktywnej? Poznańskie Studia Poloni­styczne, nr 30(50), 201–203. Pozyskano z: http://pressto.amu.edu.pl/index. php/pspsl/article/view/9623/9281.

Published
2021-07-01
How to Cite
[1]
Bodzioch‑Bryła, B. 2021. E‑literary entanglements. Perspectives on Culture. 33, 2 (Jul. 2021), 109-136. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3302.09.
Section
Literature. Media. Propaganda