E-literackie architektury Andrzeja Głowackiego. Archetyptura. Estetyka QR kodu

  • Bogusława Bodzioch‑Bryła Akademia Ignatianum w Krakowie
Słowa kluczowe: e‑literatura, nowe media, cyberkultura, interaktywność

Abstrakt

Autorka dokonuje analizy i interpretacji e‑literackiego projektu An­ drzeja Głowackiego pt. Archetyptura: Estetyka QR Kodu. Projekt ten, prezentowany w formie wystawy w Galerii Europa – Daleki Wschód przy Muzeum Manggha w Krakowie na przełomie 2015/2016 roku, wpisuje się w większy cykl e‑literacko‑artystyczny, lokujący się w prze­ strzeni pomiędzy e‑literaturą a artystyczną instalacją.

Biogram autora

Bogusława Bodzioch‑Bryła, Akademia Ignatianum w Krakowie

Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie (Katedra Mediów i Komunika­ cji Społecznej), doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturo­ znawstwa, ukończyła również studia dziennikarskie. Autorka m.in. książek: Ku ciału post-ludzkiemu... Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości (2006, 2011), Kapłan Bibliote- ki. O poetyckiej i eseistycznej twórczości Adama Zagajewskiego (2009), Literatura i nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX/XXI wieku (2014, 2015, współautorstwo), Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze (2015), Przepływy, protezy, przedłużenia... Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku (2016, współautor­ stwo). Jej zainteresowania naukowe dotyczą opisu sytuacji zderzenia literatury ze sferą nowych mediów, zagadnień sztuki interaktywnej, współczesnego przekazu reklamowego i dziennikarskiego.

Bibliografia

BODZIOCH‑BRYŁA B. 2015. From an E-narrative Poem towards an Inte- ractive Work of Art. Media Convergence Illustrated with DOWN by Zenon Fajfer and The Surprising Spiral by Ken Feingold, przeł. D. Ślęzak [in:] On-line/ Off-line. Between Text and Experience Writing as a Lifestyle, eds.

P. Gärdenfors, W. Powers, J. Płuciennik, M. Wróblewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 371‑400.

BODZIOCH‑BRYŁA B. 2012. Od e-poematu do interaktywnego dzieła sztuki. Konwergencja mediów na przykładzie SPOD Zenona Fajfera i The Surprising Spiral Kena Feingolda, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. LV, fasc. 2 (110), pp. 249‑285.

BODZIOCH‑BRYŁA B. 2014. Poezja interaktywna czy dzieło sztuki? Pomię- dzy tekstem literackim a przestrzenią muzealno-galeryjną, czyli o wierszach „czytanych ciałem” [in] B. Bodzioch‑Bryła, G. Pietruszewska‑Kobiela,

A. Regiewicz, Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze litera- ckiej XX i XXI wieku, Wyd. Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, pp. 296‑320.

Co chciał ukryć Malewicz pod „Czarnym kwadratem”? Eksperci znaleźli dwa obrazy, http://wyborcza.pl/1,75477,19181271,co‑chcial‑ukryc‑malewicz‑pod‑czarnym‑kwadratem‑eksperci‑znalezli.html

Dwie kompozycje ukryte pod „Czarnym kwadratem” Malewicza, http:// rynekisztuka.pl/2015/11/18/dwie‑kompozycje‑ukryte‑pod‑czarnym‑kwadratem‑malewicza/ [accessed: 28.01.2016].

A conversation between Piotr Marecki and Aya Karpińska, Ha!art 2014, nr 41, pp. 75‑76.

WŁODARCZYK J.A. 2007. Literacki słownik architektury. Wybór subiektywny, Katowice, p. 201.

Opublikowane
2018-03-31
Jak cytować
[1]
Bodzioch‑Bryła, B. 2018. E-literackie architektury Andrzeja Głowackiego. Archetyptura. Estetyka QR kodu. Perspektywy Kultury. 20, 1 (mar. 2018), 63-76.