„To live with a raised anchor”. Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda by W. Nowak as a book which records the work of human memory at the crossroads of cultures.
Abstract
The purpose of this article is to present the idea of multiculturalism outlined in the literary reportage Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfry- da by Włodzimierz Nowak published in 2016. The presented analyz es concentrate on the consequences of functioning between cultures. I would like to also concentrate on the role of mass media which are involved in process of constructing the cultural memory among the in habitants of the Polish-German borderland after 1945.
References
ASSMANN Aleida. 2011. Cultural Memory and Western Civilisation. Fun- ctions, Media, Archives. Cambridge: Cambridge University Press.
ASSMANN Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. tłum. A. Kryczyńska-Pham. War szawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
BAUER Zbigniew. 2001. Antymedialny reportaż Ryszarda Kapuścińskiego, War szawa: Wydawnictwo PAP.
DZIĘGLEWSKI Mariusz. 2009. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego. Żródło poznania społeczeństw i kultur, Lublin: Wydawnictwo KUL.
GRZEBAŁKOWSKA Magdalena. 2015. 1945. Wojna i pokój, Warszawa: Agora.
GRZEBAŁKOWSKA Magdalena, Zygfryd, który całe życie uciekał z PRL. Włodzimierz Nowak o książce „Niemiec”, na: http://wyborcza.pl/duzyfor mat/1,127290,20095652,zygfryd-ktory-cale-zycie-uciekal-z-prl-wlodzi mierz-nowak-o.html (dostęp: 14.08.2017).
HALBWACHS Maurice. 1969. Społeczne ramy pamięci. Przeł. M. Król. War szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
HEJMEJ Andrzej. 2009. „Interkulturowość – literatura – komparatystyka”. Teksty Drugie 6: 34-47.
KAPUŚCIŃSKI Ryszard. 2007. Tłumacz – postać XXI wieku, W Podróże z Ryszardem Kapuścińskim. Opowieści trzynastu tłumaczy, pod red. B. Dud ko, 7-16. Kraków: Znak.
KORZENIEWSKI Bartosz. 2007. „Medializacja i mediatyzacja pamięci – nośniki pamięci i ich rola w kształtowaniu pamięci przeszłości” Kultura Współczesna 3: 5-23.
KOZIELECKI Józef. 2002. Transgresja i kultura. Warszawa: Żak.
KUBICKI Paweł. 2012. „Pomiędzy pamięcią a historią. Polskie miasta wo bec wielokulturowego dziedzictwa”, Pogranicze. Studia Społeczne XX: 53-66.
LÉVINAS Emmanuel. 2002. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. A. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
MAMZER Hanna. 2003. Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowa-
nie tożsamości jednostki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. NOWAK Włodzimierz. 2016. Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda, Warszawa: Agora.
NOWAK Włodzimierz. 2007: Obwód głowy, Wołowiec: Czarne.
REWERS Ewa. 2004. Transkulturowość czy glokalność? Dwa dyskursy o kondycji post-ponowoczesnej, W: Dylematy wielokulturowości, pod red. W. Kalagi, Kraków: Universitas.
SPRINGER Filip. 2011. Miedzianka. Historia znikania, Wołowiec: Czarne. SZYDŁOWSKA Joanna. 2006. „Literatura pogranicza wobec wyzwań współczesnego literaturoznawstwa”. Studia Ełckie 10: 19-28.
WALDENFELS Bernhard. 2002. Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, tłum. J. Sidorek, Warszawa: Oficyna naukowa.
Copyright (c) 2018 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.