Żyć z podniesioną kotwicą. Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda Włodzimierza Nowaka jako zapis pracy pamięci na styku kultur
Abstrakt
Celem niniejszego szkicu jest przedstawienie idei wielokulturowości nakreślonej w reportażu literackim Włodzimierza Nowaka pt. Nie- miec. Wszystkie ucieczki Zygfryda z 2016 roku. Przedstawione analizy koncentrują się wokół ukazanych w książce konsekwencji mimowol nego funkcjonowania jednostki pomiędzy kulturami. Uwagę zwrócić należy ponadto na przedstawioną przez reportera rolę mediów w pro cesie konstruowania kulturowej pamięci wśród mieszkańców polsko-niemieckiego pogranicza po 1945 roku.
Bibliografia
ASSMANN Aleida. 2011. Cultural Memory and Western Civilisation. Fun- ctions, Media, Archives. Cambridge: Cambridge University Press.
ASSMANN Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. tłum. A. Kryczyńska-Pham. War szawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
BAUER Zbigniew. 2001. Antymedialny reportaż Ryszarda Kapuścińskiego, War szawa: Wydawnictwo PAP.
DZIĘGLEWSKI Mariusz. 2009. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego. Żródło poznania społeczeństw i kultur, Lublin: Wydawnictwo KUL.
GRZEBAŁKOWSKA Magdalena. 2015. 1945. Wojna i pokój, Warszawa: Agora.
GRZEBAŁKOWSKA Magdalena, Zygfryd, który całe życie uciekał z PRL. Włodzimierz Nowak o książce „Niemiec”, na: http://wyborcza.pl/duzyfor mat/1,127290,20095652,zygfryd-ktory-cale-zycie-uciekal-z-prl-wlodzi mierz-nowak-o.html (dostęp: 14.08.2017).
HALBWACHS Maurice. 1969. Społeczne ramy pamięci. Przeł. M. Król. War szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
HEJMEJ Andrzej. 2009. „Interkulturowość – literatura – komparatystyka”. Teksty Drugie 6: 34-47.
KAPUŚCIŃSKI Ryszard. 2007. Tłumacz – postać XXI wieku, W Podróże z Ryszardem Kapuścińskim. Opowieści trzynastu tłumaczy, pod red. B. Dud ko, 7-16. Kraków: Znak.
KORZENIEWSKI Bartosz. 2007. „Medializacja i mediatyzacja pamięci – nośniki pamięci i ich rola w kształtowaniu pamięci przeszłości” Kultura Współczesna 3: 5-23.
KOZIELECKI Józef. 2002. Transgresja i kultura. Warszawa: Żak.
KUBICKI Paweł. 2012. „Pomiędzy pamięcią a historią. Polskie miasta wo bec wielokulturowego dziedzictwa”, Pogranicze. Studia Społeczne XX: 53-66.
LÉVINAS Emmanuel. 2002. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. A. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
MAMZER Hanna. 2003. Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowa-
nie tożsamości jednostki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. NOWAK Włodzimierz. 2016. Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda, Warszawa: Agora.
NOWAK Włodzimierz. 2007: Obwód głowy, Wołowiec: Czarne.
REWERS Ewa. 2004. Transkulturowość czy glokalność? Dwa dyskursy o kondycji post-ponowoczesnej, W: Dylematy wielokulturowości, pod red. W. Kalagi, Kraków: Universitas.
SPRINGER Filip. 2011. Miedzianka. Historia znikania, Wołowiec: Czarne. SZYDŁOWSKA Joanna. 2006. „Literatura pogranicza wobec wyzwań współczesnego literaturoznawstwa”. Studia Ełckie 10: 19-28.
WALDENFELS Bernhard. 2002. Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, tłum. J. Sidorek, Warszawa: Oficyna naukowa.
Copyright (c) 2018 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.