E‑literary architecture by Andrzej Głowacki Archetypture. The aesthetics of the QR code

  • Bogusława Bodzioch‑Bryła Jesuit University Ignatianum in Krakow
Keywords: e‑literature, new media, cyberculture, interactivity

Abstract

The author analyzes and interprets the e‑literary project of Andrzej Głowacki titled Archetypture: the QR Code aesthetics. This project, presented as an exhibition at the Europa – Far East Gallery at the Man­ ggha Museum in Krakow at the turn of 2015/2016, is part of a larger e‑literary and artistic cycle, located in the space between e‑literature and artistic installation.

Author Biography

Bogusława Bodzioch‑Bryła, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie (Katedra Mediów i Komunika­ cji Społecznej), doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturo­ znawstwa, ukończyła również studia dziennikarskie. Autorka m.in. książek: Ku ciału post-ludzkiemu... Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości (2006, 2011), Kapłan Bibliote- ki. O poetyckiej i eseistycznej twórczości Adama Zagajewskiego (2009), Literatura i nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX/XXI wieku (2014, 2015, współautorstwo), Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze (2015), Przepływy, protezy, przedłużenia... Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku (2016, współautor­ stwo). Jej zainteresowania naukowe dotyczą opisu sytuacji zderzenia literatury ze sferą nowych mediów, zagadnień sztuki interaktywnej, współczesnego przekazu reklamowego i dziennikarskiego.

References

BODZIOCH‑BRYŁA B. 2015. From an E-narrative Poem towards an Inte- ractive Work of Art. Media Convergence Illustrated with DOWN by Zenon Fajfer and The Surprising Spiral by Ken Feingold, przeł. D. Ślęzak [in:] On-line/ Off-line. Between Text and Experience Writing as a Lifestyle, eds.

P. Gärdenfors, W. Powers, J. Płuciennik, M. Wróblewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 371‑400.

BODZIOCH‑BRYŁA B. 2012. Od e-poematu do interaktywnego dzieła sztuki. Konwergencja mediów na przykładzie SPOD Zenona Fajfera i The Surprising Spiral Kena Feingolda, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. LV, fasc. 2 (110), pp. 249‑285.

BODZIOCH‑BRYŁA B. 2014. Poezja interaktywna czy dzieło sztuki? Pomię- dzy tekstem literackim a przestrzenią muzealno-galeryjną, czyli o wierszach „czytanych ciałem” [in] B. Bodzioch‑Bryła, G. Pietruszewska‑Kobiela,

A. Regiewicz, Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze litera- ckiej XX i XXI wieku, Wyd. Akademii Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, pp. 296‑320.

Co chciał ukryć Malewicz pod „Czarnym kwadratem”? Eksperci znaleźli dwa obrazy, http://wyborcza.pl/1,75477,19181271,co‑chcial‑ukryc‑malewicz‑pod‑czarnym‑kwadratem‑eksperci‑znalezli.html

Dwie kompozycje ukryte pod „Czarnym kwadratem” Malewicza, http:// rynekisztuka.pl/2015/11/18/dwie‑kompozycje‑ukryte‑pod‑czarnym‑kwadratem‑malewicza/ [accessed: 28.01.2016].

A conversation between Piotr Marecki and Aya Karpińska, Ha!art 2014, nr 41, pp. 75‑76.

WŁODARCZYK J.A. 2007. Literacki słownik architektury. Wybór subiektywny, Katowice, p. 201.

Published
2018-03-31
How to Cite
[1]
Bodzioch‑Bryła, B. 2018. E‑literary architecture by Andrzej Głowacki Archetypture. The aesthetics of the QR code. Perspectives on Culture. 20, 1 (Mar. 2018), 63-76.