„Demographic catastrophe” and the perception of old age. Different faces of fear of old age
Abstract
Polish society is aging at a rapid pace. There is a growing proportion of elderly. In 2050, 30% of the rural population and nearly 35% of the cit- ies will be a people over 65 years of age. Presence of older people in the public space will be increasingly common. At the same time, we can see that old age causes fear. Fear is present on several levels. We can see it in the sphere of media, economic, social or psychological. Fear of old age express both the elderly, middle-aged and young under the influ- ence of the cult of youth, denier and marginalizing old age. The article is an attempt to scratch the multi-level phenomena that are different levels of fear of old age in Poland.
References
BAUMANN Katarzyna. 2008. Problemy aktów samobójczych wśród osób w starszym wieku, „Gerontologia Polska” 2:81, 84.
CZAPIŃSKI Janusz, BŁĘDOWSKI Piotr. 2014. Aktywność społeczna osób starszych w kontekście percepcji Polaków. Diagnoza społeczna 2013. Raport tematyczny. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Pomocy Społecznej, Cen- trum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
DOBEK-OSTROWSKA Bogusława. 2010. System partyjny a media w Polsce – zależności i relacje. „Studia Medioznawcze” 2(41):13-25.
DRAGAN Artur. 2011. Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki. Warszawa: Wydawnictwo Kancelarii Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji. GAJEWSKA-OSEŁA Magdalena, MILANOWSKA Joanna, OLCHOWSKI Wojciech. 2009. Wizerunek kobiety w kampanii Dove pro.age, w: Patrząc na starość, H. Jakubowska, A. Raciniewska, Ł. Rogowski (red.), Poznań: Wy- dawnictwo UAM, 224-225.
JAKUBOWSKA Hanna, RACINIEWSKA Alicja, ROGOWSKI Łukasz. 2009. Wprowadzenie, w: Patrząc na starość, H. Jakubowska, A. Raciniew- ska, Ł. Rogowski, (red.), Poznań: Wydawnictwo UAM, 8.
KRZYŻANOWSKA Łucja. 2011. „Urlop” czy „zesłanie” – stosunek Polaków do emerytur, w: Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostek,
J. Mucha, Ł. Krzyżanowski (red.), Kraków: Wydawnictwo AGH, 105. MĘKARSKI Michał. 2013. Jak nas widzą? Jak widzimy siebie? Aktywni seniorzy o sobie i swoim wizerunku. „Studia Kulturoznawcze” 2(4): 131-148.
MISZCZAK Ewa. 2008. Czy w Polsce występuje gerontofobia?, w: Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych, J.T. Kowa- leski, P. Szukalski (red.), Łódź: Wydawnictwo Zakładu Demografii i Ge- rontologii Społecznej UŁ, 157.
OMYŁA-RUDZKA Małgorzata, lipiec 2012. Polacy wobec własnej starości, w: Komunikat CBOS, Warszawa. Prognoza ludności na lata 2014-2050, GUS, Warszawa 2014.
SZUKALSKI Piotr. 2012. Srebrna gospodarka. „Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn informacyjny” 7:1.
SZUKALSKI Piotr. 2004. Uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na wiek (ageism) – przyczyny, przejawy, konsekwencje. „Polityka Społeczna” 2: 12.
TOCZYSKI Piotr, WENZEL Michał, FELIKSIAK Michał. 2009. Wstęp: kogo dziś znajdziemy a kogo nie znajdziemy w internecie?, w: Portret internauty, https://marketingowe.files.wordpress.com/2015/06/portret-internauty.pdf TRNKA Jakub, SZLESZKOWSKI Łukasz, SZATNY Hubert. 2004. Samo- bójstwa osób starszych, w: Nasze starzejące się społeczeństwo. Nadzieje i zagro- żenia, J.T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Łódź. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 211.
TUCHOLSKA Stanisława. 2006. Ryzyko zachowań samobójczych osób star- szych. w: Starzenie się a satysfakcja z życia, S. Stauden, M. Marczuk (red.). Lublin. Wydawnictwo KUL, 137.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.