Virtual Helpers. The Cult of Saints in the Network
Abstract
Religious rituals of the worship of the saints are transferred to cyber- space, where the simultaneous takes process of creating a new virtu- al rituals. Traditional worshipers replace saints fan who treat patrons more like religious idols than helpers. They want that gave meaning to their faith, and not just begging for the salvation. For network follow- ers count more personal experience than the needs of the Community. These in turn are more focused on new functionalities: rituals to inte- grate new practices than traditional rites. Is changed into the narrative: the church newspeak replaces the message of a more secular content. For the faithful more important it is what has happened with the saints in everyday life, than what is one of the miracles of life. The future of virtual worship patrons depends on finding common ground between decision-making centers in the Church and hagiology blogosphere in terms of the nature of the network of pastoral care.
References
BORKIEWICZ Izydor. 1972. „Sposoby i granice szerzenia kultu sług Bo- żych”. Prawo Kanoniczne 15/1-2:327-341.
BUNT R. Gary. 2004. Rip. Burn. Pray: Islamic Expression Online, W: Religion Online: Finding Faith on the Internet, D.E. Cowan, L.L. Dawson (ed.), 123-134. New York:
CONNELLY Louise. 2013. Virtual Buddhism: Buddhist ritual in Second Life, W: Digital religion: understanding religious practice in new media worlds, H.A. Campbell (ed.), 128-135. New York: Routledge.
DAWSON L. Lorne. 2005. The Mediation of Religious Experience in Cyber- space, W: Religion in Cyberspace, M. Hojsgaard, M. Warburg (ed.), 15-37. London: Routledge.
GÓRNY Andrzej, ZYGMUNT Agata. 2010. „Internet wobec tradycji religij- nych: wsparcie czy zagrożenie?”. Societas Communitas 1: 57-78.
GÓRNY Andrzej. 2007. Galaktyka Internetu. Globalny obszar nowych form re- ligijności, W: Religia i religijność w warunkach globalizacji, M. Libiszowska-Żółtkowska (red.), 419-434. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
HELLAND Christopher. 2000. Online Religion/Religion Online and Virtual Communitas, W: Religion on the Internet: Research Prospects and Promises,
J.K. Hadden, D.E. Cowan (ed.), 205-224. New York: Facts on File. HELLAND Christopher. 2007. Hinduism on the Internet, W: The Encyclopedia of Hinduism, D. Cush, C. Robinson, M. York (ed.), 376-378. New York: Routledge.
HELLAND Christopher. 2013. Ritual, W: Digital religion: understanding reli- gious practice in new media worlds, H.A. Campbell (ed.), 25-40. New York: Routledge.
HOŁOWNIA Szymon. 2015. Święci codziennego użytku. Kraków: Wydawni- ctwo ZNAK.
JONVEAUX Isabelle. 2015. „Virtuality as a Religious Category? Continui- ty and Discontinuity Between Online and Offline Catholic Monasteries”. Heidelberg Journal of Religions on the Internet 8: 28-41.
KIŻEWSKA A. 2013. Internet jako czynnik kształtujący przemiany życia reli- gijnego młodych, W: Religia i Kościół w świadomości katolików świeckich w Polsce i w Niemczech. Kontynuacja czy zmiana nastawienia?, J. Baniak (red.), 139-154. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Spo- łecznych UAM w Poznaniu.
KOCIKOWSKI Michał, PIĘTOWSKI Tomasz. 2011. „Pokolenie cyfrowe w Kościele”, Znak 9: 70-76.
MARIAŃSKI Janusz. 2010. „Religijność młodzieży polskiej w procesie prze- mian”, Zeszyty Naukowe KUL 2: 39-61.
MISZTAL Henryk. 2013. Świętych kult. W Kościele katolickim, W: Encyklo- pedia Katolicka, t. XIX, E. Gigilewicz (red.), 417-418. Lublin: Wydawni- ctwo KUL.
NOWAK Jacek. 2012. „Historia kalendarza liturgicznego”, Liturgia Sacra 1: 127-137.
NOWAK Marcin. 2011. „Sacrum na kliknięcie?”, Znak 11: 62-66.
ORSI A. Robert. 2005. Two Aspects of One Life, W: Between Heaven and Earth: The Religious Worlds People Make and the Scholars Who Study Them,
R.A. Orsi (ed.), 110-145. Princeton: Princeton University Press. PAULUS VI.1965. „Constitutio dogmatica de Ecclesia Lumen Gentium”. Acta Apostolicae Sedis 57: 5-71
PŁUKARSKA Paula. 2011. „Religijny Internet w Polsce-hierarchiczny i inter- aktywny? Kościół 2.0”. Znak 9: 66-69.
PRASKIEWICZ T. Szczepan. 2014. „Niepełnosprawni święci”. Ateneum Kapłańskie 163/3, s. 435-446.
PRAŚKIEWICZ T. Szczepan. 2016. „Młodzi wiekiem, dojrzali duchem: syl- wetki niektórych dawnych i współczesnych młodych świętych Kościoła”. Ateneum Kapłańskie 167/1: 30-38.
SIEROCKI Radosław. 2006. Czy możliwa jest modlitwa przez Internet?, W: Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, M. So- kołowski (red.), 155-165. Elbląg: Wydawnictwo PWSZ w Elblągu.
SIUDA Piotr. 2010. Cyberreligia – powstanie religijnych społeczności wirtual- nych, W: Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), 284-293. Kraków: Wydawni- ctwo NOMOS.
SWĘDROWSKI Jerzy. 2012. „… o świętych”. Homo Dei 3:151-156. TAYLOR Charles. 2007. A Secular Age. London: Harvard University Press. ZAKAR M. Susan, KAUFMANN Y.B. Dovid. 1998. Judaism Online: Confronting Spirituality on the Internet. Jerusalem: Jason Aronson.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.