Wirtualni wspomożyciele. O kulcie świętych w sieci
Abstrakt
Religijne rytuały odnośnie kultu świętych przenoszone są do cyber- przestrzeni, gdzie następuje równoczesny proces tworzenia nowej wirtualnej obrzędowości. Tradycyjnych czcicieli zastępują hagiofani, którzy traktują patronów bardziej jak religijnych idoli niż wspomoży- cieli. Pragną, aby usensowili ich wiarę, a nie tylko wyprosili zbawie- nie. Dla sieciowych wyznawców liczą się bardziej osobiste potrzeby niż doświadczenia wspólnotowe. Te zaś koncentrują się bardziej na nowych funkcjonalnościach: rytuałach integrujących wobec nowych praktyk niż tradycyjnych obrzędach. Zmianie ulega język narracji: kościelną nowomowę zastępuje przekaz o bardziej laickiej treści. Dla wiernych ważniejsze jest to, co działo się ze świętymi w codzienności, niż to, co należy do nadzwyczajności ich życia. Przyszłość wirtualne- go kultu patronów zależy od znalezienia płaszczyzny porozumienia między decyzyjnymi ośrodkami w Kościele a hagiologiczną blogosferą w aspekcie charakteru sieciowego duszpasterstwa.
Bibliografia
BORKIEWICZ Izydor. 1972. „Sposoby i granice szerzenia kultu sług Bo- żych”. Prawo Kanoniczne 15/1-2:327-341.
BUNT R. Gary. 2004. Rip. Burn. Pray: Islamic Expression Online, W: Religion Online: Finding Faith on the Internet, D.E. Cowan, L.L. Dawson (ed.), 123-134. New York:
CONNELLY Louise. 2013. Virtual Buddhism: Buddhist ritual in Second Life, W: Digital religion: understanding religious practice in new media worlds, H.A. Campbell (ed.), 128-135. New York: Routledge.
DAWSON L. Lorne. 2005. The Mediation of Religious Experience in Cyber- space, W: Religion in Cyberspace, M. Hojsgaard, M. Warburg (ed.), 15-37. London: Routledge.
GÓRNY Andrzej, ZYGMUNT Agata. 2010. „Internet wobec tradycji religij- nych: wsparcie czy zagrożenie?”. Societas Communitas 1: 57-78.
GÓRNY Andrzej. 2007. Galaktyka Internetu. Globalny obszar nowych form re- ligijności, W: Religia i religijność w warunkach globalizacji, M. Libiszowska-Żółtkowska (red.), 419-434. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
HELLAND Christopher. 2000. Online Religion/Religion Online and Virtual Communitas, W: Religion on the Internet: Research Prospects and Promises,
J.K. Hadden, D.E. Cowan (ed.), 205-224. New York: Facts on File. HELLAND Christopher. 2007. Hinduism on the Internet, W: The Encyclopedia of Hinduism, D. Cush, C. Robinson, M. York (ed.), 376-378. New York: Routledge.
HELLAND Christopher. 2013. Ritual, W: Digital religion: understanding reli- gious practice in new media worlds, H.A. Campbell (ed.), 25-40. New York: Routledge.
HOŁOWNIA Szymon. 2015. Święci codziennego użytku. Kraków: Wydawni- ctwo ZNAK.
JONVEAUX Isabelle. 2015. „Virtuality as a Religious Category? Continui- ty and Discontinuity Between Online and Offline Catholic Monasteries”. Heidelberg Journal of Religions on the Internet 8: 28-41.
KIŻEWSKA A. 2013. Internet jako czynnik kształtujący przemiany życia reli- gijnego młodych, W: Religia i Kościół w świadomości katolików świeckich w Polsce i w Niemczech. Kontynuacja czy zmiana nastawienia?, J. Baniak (red.), 139-154. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Spo- łecznych UAM w Poznaniu.
KOCIKOWSKI Michał, PIĘTOWSKI Tomasz. 2011. „Pokolenie cyfrowe w Kościele”, Znak 9: 70-76.
MARIAŃSKI Janusz. 2010. „Religijność młodzieży polskiej w procesie prze- mian”, Zeszyty Naukowe KUL 2: 39-61.
MISZTAL Henryk. 2013. Świętych kult. W Kościele katolickim, W: Encyklo- pedia Katolicka, t. XIX, E. Gigilewicz (red.), 417-418. Lublin: Wydawni- ctwo KUL.
NOWAK Jacek. 2012. „Historia kalendarza liturgicznego”, Liturgia Sacra 1: 127-137.
NOWAK Marcin. 2011. „Sacrum na kliknięcie?”, Znak 11: 62-66.
ORSI A. Robert. 2005. Two Aspects of One Life, W: Between Heaven and Earth: The Religious Worlds People Make and the Scholars Who Study Them,
R.A. Orsi (ed.), 110-145. Princeton: Princeton University Press. PAULUS VI.1965. „Constitutio dogmatica de Ecclesia Lumen Gentium”. Acta Apostolicae Sedis 57: 5-71
PŁUKARSKA Paula. 2011. „Religijny Internet w Polsce-hierarchiczny i inter- aktywny? Kościół 2.0”. Znak 9: 66-69.
PRASKIEWICZ T. Szczepan. 2014. „Niepełnosprawni święci”. Ateneum Kapłańskie 163/3, s. 435-446.
PRAŚKIEWICZ T. Szczepan. 2016. „Młodzi wiekiem, dojrzali duchem: syl- wetki niektórych dawnych i współczesnych młodych świętych Kościoła”. Ateneum Kapłańskie 167/1: 30-38.
SIEROCKI Radosław. 2006. Czy możliwa jest modlitwa przez Internet?, W: Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, M. So- kołowski (red.), 155-165. Elbląg: Wydawnictwo PWSZ w Elblągu.
SIUDA Piotr. 2010. Cyberreligia – powstanie religijnych społeczności wirtual- nych, W: Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), 284-293. Kraków: Wydawni- ctwo NOMOS.
SWĘDROWSKI Jerzy. 2012. „… o świętych”. Homo Dei 3:151-156. TAYLOR Charles. 2007. A Secular Age. London: Harvard University Press. ZAKAR M. Susan, KAUFMANN Y.B. Dovid. 1998. Judaism Online: Confronting Spirituality on the Internet. Jerusalem: Jason Aronson.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.