From a student to an interculturally competent manager: intercultural workshops for students

  • Agnieszka Staszczyk Jagiellonian University
  • Julita Woźniak Uniwersytet Łódzki
Keywords: intercultural competence, intercultural workshops, intercultural trainer, manager

Abstract

The article describes a project entitled „Trainer – Expert” that was rea- lised jointly by the Centre for Comparative Studies of Civilisations at the Jagiellonian University and SIETAR Polska (Society for Intercul- tural Education Training and Research). The aim of the project was to prepare and conduct intercultural workshops for students of Cultural Studies. Every workshop was developed by a team consisting of an in- tercultural trainer (or trainers) from SIETAR Polska who selected the active training methods, and a CCSC lecturer who had the role of an expert in a particular subject of the training. The workshops gave stu- dents the opportunity to learn a formula for intercultural training and to practise skills that may enable them to communicate effectively across cultures. They also could reflect critically on their own attitude towards cultural diversity. In 2016 two workshops took place, i.e. on cooperating with Indians, and on the process of stereotipization. Both workshops met with great interest among students. The project also resulted in cre- ating the standards of the lecturer – intercultural trainer collaboration, which will be very useful for implementing similar projects in the future.

Author Biographies

Agnieszka Staszczyk, Jagiellonian University

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce, adiunkt w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Ja- giellońskiego. Prowadzi zajęcia z przedmiotów takich jak: Zarys sztuki po- zaeuropejskiej – Indie, Cywilizacja subkontynentu indyjskiego i Język hin- di. Jej zainteresowania naukowe to sztuka i kultura Indii oraz komunikacja międzykulturowa. Główny wykonawca w projekcie NCN „Birla mandir – współczesne hinduistyczne kompleksy świątynne jako przykład modernizacji przez powrót do tradycji”, trenerka międzykulturowa, członek stowarzysze- nia SIETAR Polska.

Julita Woźniak, Uniwersytet Łódzki

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa an- gielskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują pragmatykę językową, Kry- tyczną Analizę Dyskursu, dyskurs migracyjny i komunikację międzykulturo- wą. Obecnie bada zjawisko internetowej mowy nienawiści w ramach projektu badawczego UE współrealizowanego przez Uniwersytet Łódzki (www.repor- tinghate.eu). Trenerka międzykulturowa, członek stowarzyszenia SIETAR Polska i Stowarzyszenia Rozwoju Karier Doktorantów i Doktorów PolDoc.

References

BECKETT David. 2008. Holistic Competence. Putting Judgments First, Asia Pacific Education Review Vol. 9, No.1: 21-30. [online] http://files.eric. ed.gov/fulltext/EJ811092.pdf [data dostępu: 12.04.2017].

BEM Marta. 2013. Modele kompetencji międzykulturowych, W: Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, J. MUSZYŃ- SKA, W. DANILEWICZ, T. BAJKOWSKI (red.), 119-136. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

BENNETT Milton J. 2001. Developing intercultural competence for global leadership, W: Interkulturelles management: Konzeption – beratung – train- ing, REINEKE R-D, C. FUSSINGER (red.), 207-226. Germany: Gabler.

BOLTEN Jürgen. 2007. Einführung in die interkulturelle Wirtschaftskommunikation. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

CHŁOŃ-DOMIŃCZAK Agnieszka, SŁAWIŃSKI Stanisław, KRAŚ- NIEWSKI Andrzej, CHMIELECKA Ewa. 2016. Polska Rama Kwalifi- kacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, [online] http://www.kwa- lifikacje.edu.pl/pl/publikacje/992-polska-rama-kwalifikacji [data dostępu: 19.04.2017].

DĄBROWA Ewa, MARKOWSKA-MANISTA Urszula. 2013. Kompetencje nauczycieli w zakresie edukacji międzykulturowej, W: Kompetencje między- kulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych, J. MUSZYŃSKA,

W. DANILEWICZ, T. BAJKOWSKI (red.), 242-254. Warszawa: Wydaw- nictwo Akademickie Żak.

GAJEK Katarzyna. 2009. Dynamika procesów wielokulturowych w organiza- cji. Studium przypadku. Problemy zarządzania, vol. 7, nr 3 (25), 158-171.

GAJEK Katarzyna. 2011. Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, Problemy zarządzania, vol. 9, nr 2 (32), 205-220.

HARBIG Anna Maria. 2010. Kształcenie kompetencji interkulturowej przy- szłych menedżerów – rola zajęć z języka obcego, W: Kompetencja interkul- turowa w teorii i praktyce edukacyjnej, M. MACKIEWICZ (red.), 211-220. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.

HOFSTEDE Geert. 1991. Cultures and Organizations: Software of the Mind. London: McGraw-Hill Book Company Europe.

KOPALIŃSKI Władysław. 1989. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcoję- zycznych. 271. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

LAW Ho, IRELAND Sara, HUSSAIN Zulfi. 2007. The Psychology of Coach- ing Mentoring and Learning. John Willey & Sons.

MAGALA Sławomir J. 2011. Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wy- dawnictwo Wolters Kluwer.

MĘCZKOWSKA Astrid. 2003. Kompetencja, W: Encyklopedia Pedagogicz- na XXI wieku, t. II, T. PILCH (red.), 693-696. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

MIKOŁAJCZYK Katarzyna. 2011. Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wie- dzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, E-mentor, 2 (39): 69-77, [online] http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/39/ id/831 [data dostępu: 18.04.2017].

MIKUŁOWSKI-POMORSKI Jerzy. 2003. Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

PALECZNY Tadeusz. 2017. Wymiary analizy relacji międzykulturowych, Re- lacje międzykulturowe. Kulturoznawcze czasopismo naukowe Nr 1 (1) 2017 „Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań”: 27-55. [online] http://ism.uj.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/RM-1-2017.pdf [data dostępu: 12.04.2017].

ROGALSKA-MARASIŃSKA Aneta. 2013. Zadania szkolne inspiracją do kształtowania kompetencji międzykulturowej uczniów wobec wyzwań zrów- noważonego rozwoju, W: Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społecz- ności wielokulturowych, J. MUSZYŃSKA, W. DANILEWICZ, T. BAJ- KOWSKI (red.), 211-241. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

SOBIERAJ Iwona. 2011. Kompetencje międzykulturowe jako kapitał współczes- nego człowieka. Przestrzeń Unii Europejskiej, W: Wielokulturowość: konflikt czy koegzystencja?, A. ŚLIZ, M.S. SZCZEPAŃSKI (red.), 188-213. War- szawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

STEERS Richard M., SANCHEZ-RUNDE Carlos J., NARDON Lucia- ra. 2011. Management across cultures. Challenges and strategies. New York: Cambridge University Press.

SZABAN Jolanta. 2003. Miękkie zarządzanie. Ze współczesnych problemów za- rządzania ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębior- czości i Zarządzania.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w spra- wie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), [online] http://eurlex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/ PDF/?uri=CELEX:32006H0962 [data dostępu: 12.04.2017].

WIŚNIEWSKI Rafał. 2016. Transgresja kompetencji międzykulturowych. Stu- dium socjologiczne młodzieży akademickiej. Warszawa: Wydawnictwo Na- ukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

ZIĘBICKA-LEŚNIK Marzena. 2016. Kompetencja międzykulturowa na rynku pracy. Referat wygłoszony w czasie IV Kongresu SIETAR Polska, „Intercultural Competence: the key to today’s globalized world”, Wrocław, 25-27 listopada 2016 r.

Published
2017-06-30
How to Cite
[1]
Staszczyk, A. and Woźniak, J. 2017. From a student to an interculturally competent manager: intercultural workshops for students. Perspectives on Culture. 17, 2 (Jun. 2017), 81-98.