Diversity in Organization. Management Practice and the Theo‑ retical Reflection
Abstract
The diversity in the organization. Management practice and the theo retical reflection. Two perspectives of the study of diversity and diversi ty management has been presented in the article. The first, refers to the practice of management and the second to the theoretical reflection. The perspective of the practice of management takes into account the cultural, social and political conditions of changes of American society in the XX century and assumes that management theories, also diver sity management are the instruments that help managers to play their social roles. The second perspective consists of psychological theories explaining human behavior in organizational settings, as well as prob lems of forming a sense of identity of members of organizations and philosophical reflexions concerning relations between self and others. Psychological theories and philosophical ideas tend to be cautious in the search for practical solutions in the diversity management.
References
BRANKA Maja, ZIELIŃSKA Hanna. 2008. Zarządzanie różnorodnością,Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
BRAZZEL Michael. 2003. Historical and theoretical roots of diversity manage‑ ment, w Handbook of Diversity Management: Beyond Awareness to Com‑ petency Based Learning, D.L. Plummer (ed.), 51‑94. Lanham: University Press of America.
COSTEA Bogdan, INTRONA Lukas. 2008. On the Mystery of the Other and Diversity Management, w Phenomenology, Organisation, and Technology,
L. Introna, F. Ilharco, É. Faÿ (eds.), 213‑232. Lisbon: Universidade Católi ca Editora and POT Books.
COX Jr Taylor. 1993. Cultural Diversity in Organizations: Theory Research & Practice, San Francisco: Berrett. Koehler Publishing.
Diversity Index. Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością, s. 12. Dokument elektroniczny http://www.diversityindex.pl/Content/uploaded/files/Przewodnik%20po%20zarz%C4%85dzaniu%20r%C3%B3%C5%BCnorodno%C5%9Bci%C4%85_IX2013.pdf (dostęp: 14.04.2017).
FAZLAGIĆ Jan. 2014. Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą,
E‑mentor 1 (53): http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1078 (dostęp: 14.04.2017).
GAJDZIK Bożena. 2015. Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie hutniczym, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Huma nitas. Zarządzanie 4: 91‑106.
GÓRSKI Piotr. 2009. Menedżerowie ich władza i wiedza w perspektywie ideo‑ logicznej, w Humanistyka i Zarządzanie. W poszukiwaniu problematyki ba‑ dawczej i inspiracji metodologicznych, P. Górski (red.), 43‑56. Kraków: Wy dawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
GRYSZKO Magdalena. 2009. Raport Zarządzanie różnorodnością w Polsce,Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
JANOWSKA Zdzisława. 2014. Rola kadry kierowniczej w adaptacji wielokul‑ turowych zespołów pracowniczych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono micznego we Wrocławiu 349: 120‑129.
KACZMAREK Paulina, KRAJNIK, Agnieszka. MORAWSKA‑WITKOWSKA Anna, REMISKO Bartłomiej, WOLSA Monika. 2009. Firma = różnorodność. Zrozumienie, poszanowanie, zarządzanie, Warsza wa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
KEIL Marion, AMERSHI Badrudin, HOLMES Stephen, JABLONSKI Hans, LÜTHI Erika, MATOBA Kazum, PLETT Angelika i von UNRUH Ka ilas, Poradnik szkoleniowy Zarządzanie różnorodnością, (dokument elektro niczny) http://www.idm‑diversity.org/files/EU0708‑TrainingManual‑pl.pdf (dostęp: 14.04.2017).
KONRAD Alison. 2003. Special issue introduction: defining the domain of work‑ place diversity scholarship, Group and Organization Management 28: 4‑17. KOPEĆ Jacek. 2016. Dylematy zarządzania różnorodnością pracowniczą, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 349: 176‑184. LEKS‑BUJAK Elżbieta. 2014. Zarządzanie różnorodnością w organizacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 72: 101‑114. ŁUKASZEWSKI Wiesław, DOLIŃSKI Dariusz, FILA‑JANKOWSKA
Aleksandra, MARUSZEWSKI Tomasz, NIEDŹWIEŃSKA Agnieszka, OLEŚ Piotr, SZKUDLAREK Tomasz. 2012. Tożsamość trudne pytanie kim jestem, Sopot: Smak Słowa.
McDONALD Darren, The Evolution of ‘Diversity Management’in the USA: So‑ cial Contexts, Managerial Motives and Theoretical Approaches, (Dokument elektroniczny) https://www.researchgate.net/publication/259761006_ The_Evolution_of_’Diversity_Management’_in_the_USA_Social_ Contexts_Managerial_Motives_and_Theoretical_Approaches (dostęp: 14.04.2017).
MINTZBERG Henry. 1973. The Nature of Managerial Work, New York: Harper and Row.
STEVENS Christina L. 2012. Diversity Policies Across the Department of De‑ fence, in Managing Diversity in the Military: The value of inclusion in a cul‑ ture of uniformity, D.P. McDonald, K.M Parks (eds.), London‑New York: Routledge.
THOMAS David A., ELY Robert. 1996. Making Differences Matter: A New Paradigm for Managing Diversity, “Harvard Business Review” 74 (5): 79‑90.
WALCZAK Waldemar. 2011. Zarządzanie różnorodnością jako podstawa bu‑ dowania potencjału kapitału ludzkiego organizacji, E – mentor 3 (40): http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/40/id/840 (dostęp: 14.04.2017).
ZARODA‑DĄBROWSKA Anna. 2015. Zarządzanie różnorodnością jako wyzwa‑ nie menedżerów. Wykorzystanie potencjału starszych pracowników. Case study, w Wybrane problemy w kształtowaniu zachowań organizacyjnych, M. Mako wiec (red.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Kra kowie, s. 37‑44.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.