Różnorodność w organizacji. Praktyka zarządzania i refleksja teoretyczna
Abstrakt
W artykule przedstawione zostały dwie perspektywy badania różno rodności i zarządzania różnorodnością. Pierwsza odnosi się do prak tyki zarządzania, druga do refleksji teoretycznej. Perspektywa praktyki zarządzania uwzględnia społeczne, kulturowe i polityczne uwarun kowania zmian społeczeństwa amerykańskiego w XX wieku. Per spektywa ta zakłada również, iż koncepcje zarządzania, w tym także zarządzanie różnorodnością, są narzędziami pomocnymi dla mene dżerów w realizacji ich ról zawodowych. Perspektywa druga uwzględ nia teorie psychologiczne wyjaśniające zachowania ludzi w organiza cji, a także proces kształtowania się poczucia tożsamości członków organizacji. Perspektywa teoretyczna uwzględnia również koncep cje filozoficzne podejmujące zagadnienie relacji między człowiekiem a drugim. Teorie psychologiczne i koncepcje filozoficzne nakazują ostrożność w poszukiwaniu praktycznych rozwiązań w ramach zarzą dzania różnorodnością.
Bibliografia
BRANKA Maja, ZIELIŃSKA Hanna. 2008. Zarządzanie różnorodnością,Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
BRAZZEL Michael. 2003. Historical and theoretical roots of diversity manage‑ ment, w Handbook of Diversity Management: Beyond Awareness to Com‑ petency Based Learning, D.L. Plummer (ed.), 51‑94. Lanham: University Press of America.
COSTEA Bogdan, INTRONA Lukas. 2008. On the Mystery of the Other and Diversity Management, w Phenomenology, Organisation, and Technology,
L. Introna, F. Ilharco, É. Faÿ (eds.), 213‑232. Lisbon: Universidade Católi ca Editora and POT Books.
COX Jr Taylor. 1993. Cultural Diversity in Organizations: Theory Research & Practice, San Francisco: Berrett. Koehler Publishing.
Diversity Index. Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością, s. 12. Dokument elektroniczny http://www.diversityindex.pl/Content/uploaded/files/Przewodnik%20po%20zarz%C4%85dzaniu%20r%C3%B3%C5%BCnorodno%C5%9Bci%C4%85_IX2013.pdf (dostęp: 14.04.2017).
FAZLAGIĆ Jan. 2014. Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą,
E‑mentor 1 (53): http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1078 (dostęp: 14.04.2017).
GAJDZIK Bożena. 2015. Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie hutniczym, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Huma nitas. Zarządzanie 4: 91‑106.
GÓRSKI Piotr. 2009. Menedżerowie ich władza i wiedza w perspektywie ideo‑ logicznej, w Humanistyka i Zarządzanie. W poszukiwaniu problematyki ba‑ dawczej i inspiracji metodologicznych, P. Górski (red.), 43‑56. Kraków: Wy dawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
GRYSZKO Magdalena. 2009. Raport Zarządzanie różnorodnością w Polsce,Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
JANOWSKA Zdzisława. 2014. Rola kadry kierowniczej w adaptacji wielokul‑ turowych zespołów pracowniczych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono micznego we Wrocławiu 349: 120‑129.
KACZMAREK Paulina, KRAJNIK, Agnieszka. MORAWSKA‑WITKOWSKA Anna, REMISKO Bartłomiej, WOLSA Monika. 2009. Firma = różnorodność. Zrozumienie, poszanowanie, zarządzanie, Warsza wa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
KEIL Marion, AMERSHI Badrudin, HOLMES Stephen, JABLONSKI Hans, LÜTHI Erika, MATOBA Kazum, PLETT Angelika i von UNRUH Ka ilas, Poradnik szkoleniowy Zarządzanie różnorodnością, (dokument elektro niczny) http://www.idm‑diversity.org/files/EU0708‑TrainingManual‑pl.pdf (dostęp: 14.04.2017).
KONRAD Alison. 2003. Special issue introduction: defining the domain of work‑ place diversity scholarship, Group and Organization Management 28: 4‑17. KOPEĆ Jacek. 2016. Dylematy zarządzania różnorodnością pracowniczą, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 349: 176‑184. LEKS‑BUJAK Elżbieta. 2014. Zarządzanie różnorodnością w organizacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 72: 101‑114. ŁUKASZEWSKI Wiesław, DOLIŃSKI Dariusz, FILA‑JANKOWSKA
Aleksandra, MARUSZEWSKI Tomasz, NIEDŹWIEŃSKA Agnieszka, OLEŚ Piotr, SZKUDLAREK Tomasz. 2012. Tożsamość trudne pytanie kim jestem, Sopot: Smak Słowa.
McDONALD Darren, The Evolution of ‘Diversity Management’in the USA: So‑ cial Contexts, Managerial Motives and Theoretical Approaches, (Dokument elektroniczny) https://www.researchgate.net/publication/259761006_ The_Evolution_of_’Diversity_Management’_in_the_USA_Social_ Contexts_Managerial_Motives_and_Theoretical_Approaches (dostęp: 14.04.2017).
MINTZBERG Henry. 1973. The Nature of Managerial Work, New York: Harper and Row.
STEVENS Christina L. 2012. Diversity Policies Across the Department of De‑ fence, in Managing Diversity in the Military: The value of inclusion in a cul‑ ture of uniformity, D.P. McDonald, K.M Parks (eds.), London‑New York: Routledge.
THOMAS David A., ELY Robert. 1996. Making Differences Matter: A New Paradigm for Managing Diversity, “Harvard Business Review” 74 (5): 79‑90.
WALCZAK Waldemar. 2011. Zarządzanie różnorodnością jako podstawa bu‑ dowania potencjału kapitału ludzkiego organizacji, E – mentor 3 (40): http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/40/id/840 (dostęp: 14.04.2017).
ZARODA‑DĄBROWSKA Anna. 2015. Zarządzanie różnorodnością jako wyzwa‑ nie menedżerów. Wykorzystanie potencjału starszych pracowników. Case study, w Wybrane problemy w kształtowaniu zachowań organizacyjnych, M. Mako wiec (red.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Kra kowie, s. 37‑44.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.