Strategies for Selecting Personal Sources by Jurnalists

Cognitive Authority versus Expertise. Diagnosis and Proposal for Process Enhancement

Keywords: cognitive authority, domain expert, source of information, personal source, profession of journalist

Abstract

The focus of this article revolves around the strategies employed by journalists in selecting personal sources. The objective is to delineate variances in methodologies and criteria utilized for choosing individuals embodying cognitive authority and expertise, as per P. Wilson’s theoretical framework. Utilizing a questionnaire-based approach, the research was conducted among journalists specializing in cultural affairs across radio and television editorial departments as well as online platforms. The study delineates the pathways utilized in selecting cognitive authorities and experts for journalistic endeavors, offering insights into potential enhancements for these selection processes.

Author Biographies

Weronika Świerczyńska-Głownia, Uniwersytet Jagielloński

Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą w szczególności problematyki zarządzania instytucjami medialnymi, ekonomiki mediów oraz zmian w funkcjonowaniu rynku mediów, a także zarządzania informacją. Wybrane publikacje: Działalność programowa telewizji publicznej. Kluczowe determinanty programowania i dystrybucja oferty (2017); Trust in journalists in the light of survey findings gathered from members of the journalistic profession (2021); How to research neoleadersahip? The future of political leadership in the digital age: neo-leadership, image and influence (2021).

Magdalena Wójcik, Jagiellonian University

Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wykorzystania najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych w usługach instytucji książki. Wybrane publikacje: Wearable computing in libraries – applications that meet the needs of users and librarians (2019); Library Hi Tech (2020); Augmented Reality in Education, Scope of Use and Potential (2020); Brain–computer interface in the context of information retrieval systems in a library (2021).

References

Babik, W. (2016). Ekologia informacji : zadania w społeczeństwie informacji i wiedzy. W: nspiracje i innowacje : zarządzanie informacją w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: BJ, s. 71-79.

Bar-Tal, Y., Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2018). What makes you think that you are a health expert? The effect of objective knowledge and cognitive structuring on self-epistemic authority. Advances in Cognitive Psychology, Vol. 14.4, pp. 186-191.

Cisek, S. (2018). Koncepcje progowe (threshold concepts) w kształceniu kompetencji informacyjnych w szkole wyższeJ. BiBliotheca Nostra. Śląski kwartalnik naukowy, Nr 2 (52), s. 47-59.

Farrow, R., Moe, R. (2019). Rethinking the role of the academy: cognitive authority in the age of post-truth. Teaching in Higher Education, Vol. 24, Issue 3, pp. 272-287.

Hertzum, M. (2022). How do journalists seek information from sources? A systematic review. Information Processing & Management, Vol. 59.6, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306457322001881 [dostęp: 07.06.2023]

Hirvonen, N., Tirroniemi, A., Kortelainen, T. (2019). The cognitive authority of user-generated health information in an online forum for girls and young women. Journal of Documentation, Vol. 75.1, pp. 78-98.

Jaskowska, M. (2020). Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków: BJ.

Krakowska, M. (2022). Diagnozowanie przestrzeni informacyjnej (information space) z perspektywy zachowań informacyjnych człowieka. W: Diagnostyka w zarządzaniu informacją : perspektywa nauk o komunikacji społecznej i mediach w kontekście rozwoju badań interdyscyplinarnych. Kraków: BJ, s. 121-154.

Liu, Jiqun, et al. (2019).Exploring the immediate and short-term effects of peer advice and cognitive authority on Web search behavior. Information Processing & Management, Vol. 56.3, pp. 1010-1025.

McKenzie, P. J. (2003). Justyfying cognitive authority decisions: discursive strategies of information seekers. The Library Quarterly, Vol. 73, pp. 261-288.

Moura, M. A., Tavares de Paula, L. (2020). Cognitive Authority, Accountability, and the Anatomy of Lies: Experiments to Detect Fake News in Digital Environments. In: Navigating Fake News, Alternative Facts, and Misinformation in a Post-Truth World. IGI Global, pp. 259-272.

Multas, A-M., Hirvonen, N. (2021). “Let's keep this video as real as possible”: young video bloggers constructing cognitive authority through a health-related information creation process. Journal of Documentation, Vol. 78.7, pp. 42-64.

Rieh, S. Y (2005). Cognitive authority. In: Theories of information behavior. Medford: Information Today.

Skibińska, M. (2021). Kompetencje informacyjne–przegląd tendencji rozwojowych koncepcji information literacy. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), Nr 34, s. 181-207.

Wilson, P. (1983). Secon-hand knowledge: an inquiry into cognitive authority. Westport: Greenwood Press.

Published
2024-02-06
How to Cite
[1]
Świerczyńska-Głownia, W. and Wójcik, M. 2024. Strategies for Selecting Personal Sources by Jurnalists: Cognitive Authority versus Expertise. Diagnosis and Proposal for Process Enhancement. Perspectives on Culture. 44, 1 (Feb. 2024), 33-56. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4401.07.
Section
Culture in Media, Media in Culture