Time and senses
Correlation and Transformation in Apocalyptic Texts Using the 11th Chapter of the Revelation of St. John as an Example
Abstract
Biblical apocalypticism has developed its own language of temporal terms. Due to the peculiarities of the genre and the associated rhetoric and the process of persuasion conducted through it, they become very strongly linked to the senses. An interesting example due to the accumulation of both temporal and sensory terms is the eleventh chapter of the Revelation of St. John. Their correlation and transformation within 19 verses is woven into images of very rich meaning, taken from both the Old and New Testaments, presented succinctly, in a manner appropriate to this cultural text. The treatment of the aforementioned transformations from the grammatical side is interesting, as it reflects Semitic thought verbalized with koine. Also noteworthy is the euphony, important in these cultural texts, because of the peculiarities of their formation and functioning of the community. The multifaceted approach to the theme of the transformation of time in the Revelation of St. John seems highly original compared to other literary texts.
References
Louw, J. P., Nida E. A., Greek-English Lexicon Based on Semantic Domains. Edycja elektroniczna: Bible Works 10.
Thayer, J.H. Greek-English Lexicon of the New Testament. Edycja elektroniczna: Bible Works 10.
Aune, D. E. (1996). Revelation 6-16. Nashville: Thomas Nelson Publishers
Avrahami, Y. (2012). The Senses of Scripture: Sensory Perception in the Hebrew Bible. New York: T&T Clark
Mędala, S. (). Ewangelia według św. Jana. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Częstochowa: Edycja św. Pawła
Nowińska, J. (2016). Co słyszysz poza słowem? Sound design Apokalipsy św. Jana. Warszawa: Vocatio
Nowińska, J. (2006). Bóg Panem czasu i wydarzeń. Studium nad czasownikiem ἐδόθη w Apokalipsie św. Jana. W: S. Hałas i P. Włodyga (red.), Pan moją mocą i pieśnią (Ps 118,14). Prace dedykowane Księdzu Profesorowi Tadeuszowi Brzegowemu w 65. rocznicę urodzin. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 159-168.
Nowińska, J. (2015). Oὐαὶ w Apokalipsie św. Jana - groźba czy przestroga ze strony kochającego Boga. W: P. Goniszewski i C. Korzec (red.), „To urzeczywistniajcie w Kościele, co w Chrystusie Jezusie” (Flp 2,5). Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Jana Flisa w 70. rocznicę urodzin. Szczecin: Volumina.pl, 507-521.
Nowińska, J. (2019). Jak tyka zegar apokaliptyczny. Ujęcia temporalne w apokaliptyce Starego Testamentu. W: G. M. Baran (red.), „Dla dobra Jego Ciała, którym jest Kościół” (Kol 1,24). Księga pamiątkowa Księdza Profesora Antoniego Paciorka z okazji Złotego Jubileuszu Kapłaństwa. Częstochowa: Edycja św. Pawła, 311-335.
Faraoanu, I. (2015). The Unity od The God's People. The Two Witnesses of the Revelation 11,4-13, European Journal of Science and Theology, nr 4(11), 95-105.
Karczewski, M. (2019). Znaczenie terminu ὥρα („godzina”) w Apokalipsie Janowej, Verbum vitae, nr 35, 279-306.
McLean, J. A. (2011). The Chronology of the Two Witnesses in Revelation 11, Biblioteca Sacra nr 168, 460-471.
Müller, E. (2002). The Two Witnesses of Revelation 11, Journal of The Adventist Theological Society, nr 2(13), 30-45.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.