Black dandies

The meaning of the congolese la sapeur outfits

Keywords: Congo, La Sapeurs, SAPE, fashion, fashion semiotics, saper

Abstract

This article presents one of the most recognizable movements nowadays, especially in the media and the culture – SAPE, which originates from the Republic of Congo and the Democratic Republic of Congo. Its recognition grows in the European centers of the African diaspora. Despite its informal character, it creates a community of men for whom fashion and elegance become the core of their identity and define their lifestyle. The article describes not only the history of the movement and its expansion beyond both Congas to other African and European countries, but also follows the meanings of outfits or patterns of specific behaviors in the personal image creation of the dandies (les sapeurs) in the community they belong to.

Author Biography

Jakub Kościółek, Jagiellonian University

Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa. Absolwent kulturoznawstwa międzynarodowego, studiów bliskowschodnich oraz ukrainoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Adiunkt w Instytucie Studiów Międzykulturowych UJ. Autor monografii: Konflikt w Darfurze (2010), USA wobec ludobójstwa w Afryce. Rola amerykańskiej kultury politycznej w ewolucji polityki antyludobójczej (2019). Prezes Stowarzyszenia INTERKULTURALNI PL w Krakowie. Kierownik projektów badawczych realizowanych w ramach programu Horizon 2020: „MiCreate – Migrant Children and Communities in a Transforming Europe” (2019–2022) i „NEW ABC – Networking the Educational World: Across Boundaries for Community-building” (2021–2024). W ramach programu Inicjatywa Doskonałości Uniwersytetu Jagiellońskiego kieruje projektem „Kultura wykluczenia – bezpłodność i impotencja w społeczeństwach afrykańskich” (2023/2024).

References

Barthes, R. (2000). Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Barthes, R. (2005). System mody. Tłum. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Tłum. L. Kopciewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Cohen A. P. (2005). Wspólnoty znaczeń. W: M. Kępny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 192-215.

Dziadowiec, J., Wiącek E. (2015). Góralszczyzna, góralskość – konstruowanie i funkcjonowanie podhalańskiego mitu. W: E. Wiącek (red.), Semiotyczna mapa Małopolski. Kraków: Księgarnia Akademicka, 251-354.

Eco, U. (1999). Semiologia życia codziennego, Tłum. J. Ugniewska, P. Salwa. Warszawa: Wydawnictwo PIW.

Gondola, Ch., D. (1999). Dream and Drama: The Search of Elegance among Congolese Youth. African Studies Review, vol. 42, no 1, 23-48.

Hendrykowski, M. (2013). Semiotyka mody. Kultura współczesna: teoria, interpretacje, krytyka, nr. 4, 227-240.

Hochschild, A. (2012). Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstie w kolonialnej Afryce, Tłum. P. Tarczyński. Warszawa: Świat Książki.

Laskowska-Otwinowska, J. (2022). Afrykańscy styliści. Od batiku po salony modowe. W: L. Buchalik, J. Różański (red.), Ex Africa Semper Aliouid Novi, Tom 4. Żory: Muzeum Miejskie w Żorach, Polskie Towarzystwo Afrykanistyczne, 100-108.

Lubińska, A. (2014). Historia ruchu SAPE w kontekście dandyzmu europejskiego, Wydział Orientalistyczny UW. Pozyskano z: https://www.academia.edu/8352388/Historia_ruchu_SAPE_w_kontek%C5%9Bcie_dandyzmu_europejskiego (dostęp: 29.09.2023).

Madichie, N. O. (2020). Consuming Passion for fashion, identity construction & and entrepreneurial emergence at the bottom of the pyramid. Small Enterprise Research. 1-28, DOI: 10.1080/13215906.2020.1761870.

Martizez-Mora I. M. (2011). Czarni dandysi. Forum. 8 (2011), 18-20.

Massaka, I. (2021). Język ubioru w kongijskim ruchu SAPE i jak można go rozumieć. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 13 (1), 55-65.

Mbembe, A. (2001). On the Postcolony. Berkeley: University of California Press.

Pawłowska, A. (2019). „All Congolese are sapeurs”, czyli o współczesnych elegantach z Konga. W: E. Letkiewicz (red.), Ciało, strój, biżuteria w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych drugiej połowy XX wieku. Lublin: Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie, 267-280.

Picarelli, E. (2015). Elegance and retrospective sartorialism among young African males. Clothing Cultures. Vol. 2, No. 2, 209-223, DOI: 10.1386/cc.2.2.209_1.

Pinheiro, R., Scalco, L. M. (2012). Brand Clans: Consumptions and Rituals Among Low-income Young People in the City of Porto Alegre. International Review of Social Research. Vol. 2, Issue 1, February 2012, 107-126, DOI: 10.1515/irsr-2012-0008.

Reybrouck, D. Van, Kongo. Opowieść o zrujnowanym kraju, Tłum. M. Falski. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Simmel, G. (2006), Z psychologii mody. Studium socjologiczne. W: G. Simmel, Most I drzwi. Wybór esejów. Tłum. M. Lukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thomas, D. (2003). Fashion Matters: „La Sape” and Vestimentary Codes in Transnational Contexts and Urban Diasporas. MLN. Vol. 118, No. 4, French Issue (Sep. 2003), 947-973.

Czarna dziewczyna (oryginalne tłumaczenie tytułu francuskiego La Noire de… to „Murzynka Pani X”), reż. Ousmane Sembene, 1966.

Sapeurs: Ladies and Gentlemen of the Congo

https://www.youtube.com/watch?v=DOd3cmrGlt0 (dostęp 29.09.2023)

Guinness - "Sapeurs" (AMV BBDO), reklama,

https://www.youtube.com/watch?v=66HuFrMZWMo (dostęp 29.09.2023)

Published
2023-12-09
How to Cite
[1]
Kościółek, J. 2023. Black dandies: The meaning of the congolese la sapeur outfits. Perspectives on Culture. 45, 2 (Dec. 2023), 503-512. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.35.