Czarni dandysi

O znaczeniu stroju kongijskich sapersów

Słowa kluczowe: Kongo, sapersi, SAPE, moda, le sapeur, semiotyka mody

Abstrakt

W artykule podjęto temat coraz bardziej rozpoznawalnego w przestrzeni medialnej i kulturowej fenomenu ruchu SAPE, który wywodzi się z Republiki Kongo i Demokratycznej Republiki Kongo i jest coraz mocniej zauważalny w europejskich ośrodkach skupiających diasporę afrykańską. Ruch ten o charakterze nieformalnym i zbiorowym łączy mężczyzn, dla których moda i elegancja stają się jednym z podstawowych elementów tożsamości, będąc częścią ich stylu życia. W artykule opisano nie tylko, w jaki sposób ruch się narodził i jak się rozprzestrzeniał poza oba państwa kongijskie na inne państwa afrykańskie, a także europejskie, ale też przeanalizowano znaczenia, jakie niesie ze sobą strój i specyficzny sposób zachowania, oraz rolę kreowanego wizerunku w życiu dandysów (les sapeurs) i życiu wspólnoty, do jakiej oni należą.

Biogram autora

Jakub Kościółek, Uniwersytet Jagielloński

Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa. Absolwent kulturoznawstwa międzynarodowego, studiów bliskowschodnich oraz ukrainoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Adiunkt w Instytucie Studiów Międzykulturowych UJ. Autor monografii: Konflikt w Darfurze (2010), USA wobec ludobójstwa w Afryce. Rola amerykańskiej kultury politycznej w ewolucji polityki antyludobójczej (2019). Prezes Stowarzyszenia INTERKULTURALNI PL w Krakowie. Kierownik projektów badawczych realizowanych w ramach programu Horizon 2020: „MiCreate – Migrant Children and Communities in a Transforming Europe” (2019–2022) i „NEW ABC – Networking the Educational World: Across Boundaries for Community-building” (2021–2024). W ramach programu Inicjatywa Doskonałości Uniwersytetu Jagiellońskiego kieruje projektem „Kultura wykluczenia – bezpłodność i impotencja w społeczeństwach afrykańskich” (2023/2024).

Bibliografia

Barthes, R. (2000). Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Barthes, R. (2005). System mody. Tłum. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Tłum. L. Kopciewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Cohen A. P. (2005). Wspólnoty znaczeń. W: M. Kępny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 192-215.

Dziadowiec, J., Wiącek E. (2015). Góralszczyzna, góralskość – konstruowanie i funkcjonowanie podhalańskiego mitu. W: E. Wiącek (red.), Semiotyczna mapa Małopolski. Kraków: Księgarnia Akademicka, 251-354.

Eco, U. (1999). Semiologia życia codziennego, Tłum. J. Ugniewska, P. Salwa. Warszawa: Wydawnictwo PIW.

Gondola, Ch., D. (1999). Dream and Drama: The Search of Elegance among Congolese Youth. African Studies Review, vol. 42, no 1, 23-48.

Hendrykowski, M. (2013). Semiotyka mody. Kultura współczesna: teoria, interpretacje, krytyka, nr. 4, 227-240.

Hochschild, A. (2012). Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstie w kolonialnej Afryce, Tłum. P. Tarczyński. Warszawa: Świat Książki.

Laskowska-Otwinowska, J. (2022). Afrykańscy styliści. Od batiku po salony modowe. W: L. Buchalik, J. Różański (red.), Ex Africa Semper Aliouid Novi, Tom 4. Żory: Muzeum Miejskie w Żorach, Polskie Towarzystwo Afrykanistyczne, 100-108.

Lubińska, A. (2014). Historia ruchu SAPE w kontekście dandyzmu europejskiego, Wydział Orientalistyczny UW. Pozyskano z: https://www.academia.edu/8352388/Historia_ruchu_SAPE_w_kontek%C5%9Bcie_dandyzmu_europejskiego (dostęp: 29.09.2023).

Madichie, N. O. (2020). Consuming Passion for fashion, identity construction & and entrepreneurial emergence at the bottom of the pyramid. Small Enterprise Research. 1-28, DOI: 10.1080/13215906.2020.1761870.

Martizez-Mora I. M. (2011). Czarni dandysi. Forum. 8 (2011), 18-20.

Massaka, I. (2021). Język ubioru w kongijskim ruchu SAPE i jak można go rozumieć. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 13 (1), 55-65.

Mbembe, A. (2001). On the Postcolony. Berkeley: University of California Press.

Pawłowska, A. (2019). „All Congolese are sapeurs”, czyli o współczesnych elegantach z Konga. W: E. Letkiewicz (red.), Ciało, strój, biżuteria w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych drugiej połowy XX wieku. Lublin: Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie, 267-280.

Picarelli, E. (2015). Elegance and retrospective sartorialism among young African males. Clothing Cultures. Vol. 2, No. 2, 209-223, DOI: 10.1386/cc.2.2.209_1.

Pinheiro, R., Scalco, L. M. (2012). Brand Clans: Consumptions and Rituals Among Low-income Young People in the City of Porto Alegre. International Review of Social Research. Vol. 2, Issue 1, February 2012, 107-126, DOI: 10.1515/irsr-2012-0008.

Reybrouck, D. Van, Kongo. Opowieść o zrujnowanym kraju, Tłum. M. Falski. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Simmel, G. (2006), Z psychologii mody. Studium socjologiczne. W: G. Simmel, Most I drzwi. Wybór esejów. Tłum. M. Lukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thomas, D. (2003). Fashion Matters: „La Sape” and Vestimentary Codes in Transnational Contexts and Urban Diasporas. MLN. Vol. 118, No. 4, French Issue (Sep. 2003), 947-973.

Czarna dziewczyna (oryginalne tłumaczenie tytułu francuskiego La Noire de… to „Murzynka Pani X”), reż. Ousmane Sembene, 1966.

Sapeurs: Ladies and Gentlemen of the Congo

https://www.youtube.com/watch?v=DOd3cmrGlt0 (dostęp 29.09.2023)

Guinness - "Sapeurs" (AMV BBDO), reklama,

https://www.youtube.com/watch?v=66HuFrMZWMo (dostęp 29.09.2023)

Opublikowane
2023-12-09
Jak cytować
[1]
Kościółek, J. 2023. Czarni dandysi: O znaczeniu stroju kongijskich sapersów. Perspektywy Kultury. 45, 2 (grudz. 2023), 503-512. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.35.