Student Meeting Culture in Hybrid Reality: The Perspectives of UIK and UPJP2 Students

Keywords: student meetings, student culture, hybrid reality, hybrid teaching, virtual world

Abstract

The COVID-19 pandemic and its associated restrictions posed significant challenges for students, particularly in relation to communication, integration, and the organization of academic life. Even in the post-pandemic period, students continue to grapple with the challenges of hybrid reality, which blends traditional and virtual spaces. These challenges affect both formal and informal student meetings, taking place within and beyond the university setting. Studying students’ preferences regarding traditional and virtual meetings is essential for identifying how these interactions influence interpersonal relationships, personal development, and the overall university atmosphere. The article presents the results of research on students’ opinions regarding student meetings in the context of hybrid reality. It showcases the findings of a survey conducted among students of the Jesuit University Ignatianum in Krakow (UIK) and the Pontifical University of John Paul II in Krakow (UPJP2). The study explores students’ perspectives on the effects of hybrid reality on their meetings and to identify the challenges they encounter in this context. The results of the study offer valuable insights for educational and organizational practices at higher education institutions, contributing to a ­better understanding of students’ needs and expectations. The authors consider this research as a pilot study, with plans for further exploration in a subsequent publication.

Author Biographies

Przemysław Bukowski, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii (2020). Zainteresowania naukowe i obszary badawcze: filozofia kultury; aksjologiczne podstawy kultury oraz jej wymiar etyczny; komunikowanie społeczne i międzykulturowe; filozofia człowieka. Autor monografii Aksjologiczne podstawy rozumienia osoby ludzkiej w filozofii Maksa Schelera i Józefa Tischnera (2020).

Andrzej Tarchała, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Pracownik Katedry Etyki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Instytutu Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Zainteresowania naukowe i obszary badawcze: antropologia filozoficzna, aksjologia, antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania i kształcenia, fenomenologia ciała, filozofia świadomości i umysłu, filozofia dialogu i komunikacji.

References

Bożejewicz, W. (2006). Poglądy filozoficzno-antropologiczne ks. Józefa Tischnera. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Chludzińska, E. (2022). Pejzaże rzeczywistości hybrydalnej – kilka odsłon. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 75-90.

Dymarski, Z. (2009). Dwugłos o złu. Ze studiów nad myślą Józefa Tischnera i Leszka Kołakowskiego. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Glinkowski, W.P. (2015). Miejsce spotkania w myśli filozoficznej Józefa Tischnera. W: K. Pietrych (red.), Horyzont dialogu i rozumienia. W kręgu myśli Józefa Tischnera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 179-186.

Jaskuła, S. (2022 a). Rzeczywistość hybrydalna. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 13-31.

Jaskuła, S. (2022 b). Wstęp. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 7-10.

Konczal, M. (2022). Ponad połowa studentów chce nauki zdalnej. Najnowsze badania. Za co młodzi ludzie cenią nauczanie online i hybrydowe?. Pozyskano z: https://strefaedukacji.pl/ponad-polowa-studentow-chce-nauki-zdalnej-najnowsze-badania-za-co-mlodzi-ludzie-cenia-nauczanie-online-i-hybrydowe/ar/c5-16933361 (dostęp: 26.08.2024).

Korporowicz, L. (2022). Ambiwalencje kulturowych hybrydyzacji. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 53-74.

Kusi, U. (2020). Dialog z Innym wywiedziony z filozofii spotkania. Edukacja międzykulturowa, nr 1(12). DOI: 10.15804/em.2020.01.03.

Lévinas, E. 2000. Inaczej niż być lub ponad istotą. Warszawa: Aletheia.

Łucyszyn, J., Śledzińska, K. (2022). Aksjonormatywne dylematy świata hybrydalnego. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 33-52.

Paleczny, T. (2022). Tożsamość hybrydalna w cyberprzestrzeni. Przekraczanie granic kulturowych. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 109-121.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, nr 9(5), 1-6. DOI: 10.1108/10748120110424816.

Sperfeld, E. (2011). Arbeit als Gespräch. Józef Tischners Ethik der Solidarność. Dresden: Verlag Karl Alber.

Surawska, M. (2022). „Homo agens” czy „homo technicus”? Kim jest człowiek w świecie hybrydalnym. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 147-155.

Szary, S. (2005). Człowiek – podmiot dramatu. Antropologiczne aspekty filozofii dramatu Józefa Tischnera. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Tischner, J. (1984). Etyka wartości i nadziei. W: D. von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Wobec wartości. Poznań: W Drodze, 51-149.

Tischner, J. (1990). Filozofia dialogu. Paris: Société d'Éditions Internationales.

Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tischner, J. (2019). Filozofia Człowieka. Od ontologii człowieka do jego metafizyki. W: Z. Stawrowski, A. Workowski (red.), Filozofia człowieka. Wykłady. Kraków: Wydawnictwo Instytut Myśli Józefa Tischnera, 539-614.

Wajsprych, D. (2011). Pedagogia agatologiczna. Studium hermeneutyczno-krytyczne projektu etycznego Józefa Tischnera. Toruń – Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Published
2024-12-28
How to Cite
[1]
Bukowski, P. and Tarchała, A. 2024. Student Meeting Culture in Hybrid Reality: The Perspectives of UIK and UPJP2 Students. Perspectives on Culture. 47, 4 (Dec. 2024), 133-146. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.10.