Student Meeting Culture in Hybrid Reality: The Perspectives of UIK and UPJP2 Students
Abstract
The COVID-19 pandemic and its associated restrictions posed significant challenges for students, particularly in relation to communication, integration, and the organization of academic life. Even in the post-pandemic period, students continue to grapple with the challenges of hybrid reality, which blends traditional and virtual spaces. These challenges affect both formal and informal student meetings, taking place within and beyond the university setting. Studying students’ preferences regarding traditional and virtual meetings is essential for identifying how these interactions influence interpersonal relationships, personal development, and the overall university atmosphere. The article presents the results of research on students’ opinions regarding student meetings in the context of hybrid reality. It showcases the findings of a survey conducted among students of the Jesuit University Ignatianum in Krakow (UIK) and the Pontifical University of John Paul II in Krakow (UPJP2). The study explores students’ perspectives on the effects of hybrid reality on their meetings and to identify the challenges they encounter in this context. The results of the study offer valuable insights for educational and organizational practices at higher education institutions, contributing to a better understanding of students’ needs and expectations. The authors consider this research as a pilot study, with plans for further exploration in a subsequent publication.
References
Bożejewicz, W. (2006). Poglądy filozoficzno-antropologiczne ks. Józefa Tischnera. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Chludzińska, E. (2022). Pejzaże rzeczywistości hybrydalnej – kilka odsłon. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 75-90.
Dymarski, Z. (2009). Dwugłos o złu. Ze studiów nad myślą Józefa Tischnera i Leszka Kołakowskiego. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Glinkowski, W.P. (2015). Miejsce spotkania w myśli filozoficznej Józefa Tischnera. W: K. Pietrych (red.), Horyzont dialogu i rozumienia. W kręgu myśli Józefa Tischnera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 179-186.
Jaskuła, S. (2022 a). Rzeczywistość hybrydalna. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 13-31.
Jaskuła, S. (2022 b). Wstęp. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 7-10.
Konczal, M. (2022). Ponad połowa studentów chce nauki zdalnej. Najnowsze badania. Za co młodzi ludzie cenią nauczanie online i hybrydowe?. Pozyskano z: https://strefaedukacji.pl/ponad-polowa-studentow-chce-nauki-zdalnej-najnowsze-badania-za-co-mlodzi-ludzie-cenia-nauczanie-online-i-hybrydowe/ar/c5-16933361 (dostęp: 26.08.2024).
Korporowicz, L. (2022). Ambiwalencje kulturowych hybrydyzacji. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 53-74.
Kusi, U. (2020). Dialog z Innym wywiedziony z filozofii spotkania. Edukacja międzykulturowa, nr 1(12). DOI: 10.15804/em.2020.01.03.
Lévinas, E. 2000. Inaczej niż być lub ponad istotą. Warszawa: Aletheia.
Łucyszyn, J., Śledzińska, K. (2022). Aksjonormatywne dylematy świata hybrydalnego. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 33-52.
Paleczny, T. (2022). Tożsamość hybrydalna w cyberprzestrzeni. Przekraczanie granic kulturowych. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 109-121.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, nr 9(5), 1-6. DOI: 10.1108/10748120110424816.
Sperfeld, E. (2011). Arbeit als Gespräch. Józef Tischners Ethik der Solidarność. Dresden: Verlag Karl Alber.
Surawska, M. (2022). „Homo agens” czy „homo technicus”? Kim jest człowiek w świecie hybrydalnym. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 147-155.
Szary, S. (2005). Człowiek – podmiot dramatu. Antropologiczne aspekty filozofii dramatu Józefa Tischnera. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Tischner, J. (1984). Etyka wartości i nadziei. W: D. von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Wobec wartości. Poznań: W Drodze, 51-149.
Tischner, J. (1990). Filozofia dialogu. Paris: Société d'Éditions Internationales.
Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tischner, J. (2019). Filozofia Człowieka. Od ontologii człowieka do jego metafizyki. W: Z. Stawrowski, A. Workowski (red.), Filozofia człowieka. Wykłady. Kraków: Wydawnictwo Instytut Myśli Józefa Tischnera, 539-614.
Wajsprych, D. (2011). Pedagogia agatologiczna. Studium hermeneutyczno-krytyczne projektu etycznego Józefa Tischnera. Toruń – Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.