Spotkania studenckie w rzeczywistości hybrydalnej w opinii studentów UIK i UPJP2

Słowa kluczowe: spotkania studenckie, kultura studencka, rzeczywistość hybrydalna, nauczanie hybrydowe, świat wirtualny

Abstrakt

W czasie pandemii COVID-19 i związanych z nią ograniczeń studenci stanęli przed wyzwaniami dotyczącymi spotkań studenckich, obejmującymi komunikację, integrację oraz organizację życia akademickiego. Również obecnie studenci zmagają się z wyzwaniami dotyczącymi rzeczywistości hybrydalnej, która łączy przestrzeń tradycyjną i wirtualną życia człowieka. Wyzwania te wpływają na spotkania studenckie, zarówno formalne, jak i nieformalne, odbywające się w ramach uczelni i poza nią. Badanie preferencji studentów dotyczących spotkań w rzeczywistościach tradycyjnej i wirtualnej jest istotne, ponieważ po`zwala wykazać, które formy spotkań w przekonaniu studentów wzmacniają, a które osłabiają relacje interpersonalne, wpływają na rozwój osobisty i ogólną atmosferę panującą na uczelni.

Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących opinii studentów na temat spotkań studenckich w kontekście rzeczywistości hybrydalnej. Zaprezentowano wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie (UIK) i Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (UPJP2). Celem badania była charakterystyka oddziaływania rzeczywistości hybrydalnej na spotkania studenckie z perspektywy studentów oraz określenie wyzwań, z którymi mierzą się w tej rzeczywistości. Wyniki badania mogą mieć istotne implikacje dla praktyki edukacyjnej i organizacyjnej na uczelniach wyższych, przyczyniając się do lepszego rozumienia potrzeb i oczekiwań studentów. Autorzy traktują przeprowadzone analizy jako badanie pilotażowe, które zamierzają rozwinąć w kolejnym tekście.

Biogramy autorów

Przemysław Bukowski, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii (2020). Zainteresowania naukowe i obszary badawcze: filozofia kultury; aksjologiczne podstawy kultury oraz jej wymiar etyczny; komunikowanie społeczne i międzykulturowe; filozofia człowieka. Autor monografii Aksjologiczne podstawy rozumienia osoby ludzkiej w filozofii Maksa Schelera i Józefa Tischnera (2020).

Andrzej Tarchała, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Pracownik Katedry Etyki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Instytutu Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Zainteresowania naukowe i obszary badawcze: antropologia filozoficzna, aksjologia, antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania i kształcenia, fenomenologia ciała, filozofia świadomości i umysłu, filozofia dialogu i komunikacji.

Bibliografia

Bożejewicz, W. (2006). Poglądy filozoficzno-antropologiczne ks. Józefa Tischnera. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Chludzińska, E. (2022). Pejzaże rzeczywistości hybrydalnej – kilka odsłon. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 75-90.

Dymarski, Z. (2009). Dwugłos o złu. Ze studiów nad myślą Józefa Tischnera i Leszka Kołakowskiego. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Glinkowski, W.P. (2015). Miejsce spotkania w myśli filozoficznej Józefa Tischnera. W: K. Pietrych (red.), Horyzont dialogu i rozumienia. W kręgu myśli Józefa Tischnera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 179-186.

Jaskuła, S. (2022 a). Rzeczywistość hybrydalna. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 13-31.

Jaskuła, S. (2022 b). Wstęp. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 7-10.

Konczal, M. (2022). Ponad połowa studentów chce nauki zdalnej. Najnowsze badania. Za co młodzi ludzie cenią nauczanie online i hybrydowe?. Pozyskano z: https://strefaedukacji.pl/ponad-polowa-studentow-chce-nauki-zdalnej-najnowsze-badania-za-co-mlodzi-ludzie-cenia-nauczanie-online-i-hybrydowe/ar/c5-16933361 (dostęp: 26.08.2024).

Korporowicz, L. (2022). Ambiwalencje kulturowych hybrydyzacji. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 53-74.

Kusi, U. (2020). Dialog z Innym wywiedziony z filozofii spotkania. Edukacja międzykulturowa, nr 1(12). DOI: 10.15804/em.2020.01.03.

Lévinas, E. 2000. Inaczej niż być lub ponad istotą. Warszawa: Aletheia.

Łucyszyn, J., Śledzińska, K. (2022). Aksjonormatywne dylematy świata hybrydalnego. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 33-52.

Paleczny, T. (2022). Tożsamość hybrydalna w cyberprzestrzeni. Przekraczanie granic kulturowych. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 109-121.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon, nr 9(5), 1-6. DOI: 10.1108/10748120110424816.

Sperfeld, E. (2011). Arbeit als Gespräch. Józef Tischners Ethik der Solidarność. Dresden: Verlag Karl Alber.

Surawska, M. (2022). „Homo agens” czy „homo technicus”? Kim jest człowiek w świecie hybrydalnym. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 147-155.

Szary, S. (2005). Człowiek – podmiot dramatu. Antropologiczne aspekty filozofii dramatu Józefa Tischnera. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Tischner, J. (1984). Etyka wartości i nadziei. W: D. von Hildebrand, J.A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Wobec wartości. Poznań: W Drodze, 51-149.

Tischner, J. (1990). Filozofia dialogu. Paris: Société d'Éditions Internationales.

Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tischner, J. (2019). Filozofia Człowieka. Od ontologii człowieka do jego metafizyki. W: Z. Stawrowski, A. Workowski (red.), Filozofia człowieka. Wykłady. Kraków: Wydawnictwo Instytut Myśli Józefa Tischnera, 539-614.

Wajsprych, D. (2011). Pedagogia agatologiczna. Studium hermeneutyczno-krytyczne projektu etycznego Józefa Tischnera. Toruń – Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Opublikowane
2024-12-28
Jak cytować
[1]
Bukowski, P. i Tarchała, A. 2024. Spotkania studenckie w rzeczywistości hybrydalnej w opinii studentów UIK i UPJP2. Perspektywy Kultury. 47, 4 (grudz. 2024), 133-146. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.10.