Socio-Cultural Dysfunctions of Tourism in Egypt: The Case of Urfi Marriages

Keywords: Egypt, socio-cultural dysfunctions of tourism, urfi, islam, marriage

Abstract

The purpose of this paper is to show the socio-cultural dysfunctions of tourism in Egypt, focusing on the example of urfi marriages. Through an analysis of this form of customary marriage, adapted to the context of tourism, the paper interprets it against the background of traditional marriage in Islamic culture. Urfi marriages are sham unions – in the eyes of the law, the man and woman are not legally married – but when contracted between Egyptians and female tourists, they serve to legitimize sexual relations, which are otherwise permissible in Islam only within the bounds of marriage.

Author Biography

Iwona Gurga, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Lic., obecnie studentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie.

References

Abdalla, M. (2016). Challenged Masculinities: Sexuality, ‘Urfi Marriage, and the State in Dahab, Egypt. W: G. Ozyegin (red.), Gender and Sexuality in Muslim Cultures, London – New York: Routledge, 43-58.

Ahamad, K. (2002). Rodzina w Islamie. Wrocław: Muzułmańskie Stowarzyszenie Kształtowania Kulturalnego w RP.

Akinfieva, Y. (2005). The Connotations of ‘Urfi Marriage at a Time of Reform: Views of AUCians. The Undergraduate Research Journal, vol. 1, 1-21.

Banaszkiewicz, M. (2014). Seks jako atrakcja turystyczna? Folia Turistica, nr 31, 53-76.

Banaszkiewicz, M. i Kruczek, Z. (2015). Ciało – podmiot czy przedmiot w turystyce? W: M. Godlewski i M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia w Białej Podlaskiej. Wydział Turystyki i Zdrowia, 109-117.

Borzyszkowski, J. (2012). Zjawisko seksturystyki wśród kobiet. Turystyka kulturowa, nr 2, 28-40.

Brataniec, K. (2016). Stosunki władzy w islamie na przykładzie Egiptu, Maroka i Arabii Saudyjskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Dłużewska, A. (2009). Społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyczne w krajach islamu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Dłużewska, A. (2011). Turystyka w obszarach odmiennych kulturowo. W: A. Dłużewska (red.), Nowe wyzwania edukacji turystycznej: turystyka w obszarach odmiennych kulturowo

i przyrodniczo cennych: turystyka osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydział Turystyki

i Rekreacji. Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, 17.

Dłużewska, A., Gonia, A., Michniewicz-Ankiersztajn H. i Podgórski Z. (2015). Współczesne problemy turystyki. Bydgoszcz – Poznań: Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji w Poznaniu.

Egypt’s top court says ‘Urfi’ marriage of minors is a violation of children’s rights (2020). Egypt Independent. Pozyskano z: https://egyptindependent.com/egypts-top-court-says-urfi-marriage-of-minors-is-a-violation-of-childrens-rights/ (dostęp: 01.12.2022).

Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Górak-Sosnowska, K. i Klimiuk, M. (2013). Romans czy rodzina? Małżeństwo urfi a wyobrażenia o nim zachodnich turystek w Egipcie. InterAlia: Pismo poświęcone studiom queer, nr 8, 201-213.

Karkabi, N. (2011). Couples in the Global Margins: Sexuality and Marriage between Egyptian Menand Western Women in South Sinai. Anthropology of the Middle East, vol. 6(1), 79-97. DOI: https://doi.org/10.3167/ame.2011.060107.

Krawczyk, Z. (2007). Dysfunkcje turystyki. W: Z. Krawczyk, E. Lewandowska-Tarasiuk

i J. W. Sienkiewicz (red.), Bariery kulturowe w turystyce. Warszawa: Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 29-45.

Kruczek, Z. i Ulanecka, V. (2015). Co kraj to obyczaj – znaczenie różnic kulturowych

w turystyce międzynarodowej. Turystyka Kulturowa, nr 1, 45-62.

Łobożewicz, T. i Bieńczyk, G. (2001). Podstawy turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Machut-Mendecka, E. (2003). Współczesna rodzina muzułmańska. W: E. Machut-Mendecka (red.), Oblicza współczesnego islamu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 63-79.

Machut-Mendecka, E. (2008). Od patriarchy do biznesmena. Model rzeczywistości

w egipskiej telenoweli. Bliski Wschód, vol. 5, 52.

Megahid, A. (2017). In Egypt, child marriage remains a serious problem. The Arab Weekly. Pozyskano z: https://thearabweekly.com/egypt-child-marriage-remains-serious-problem (dostęp: 01.12.2022).

Michalska-Krajewska, W. (2015). Tajemnice Haremu: kobieta w świecie islamu. Warszawa: Bellona, Agencja Wydawnicza CB.

Pawlik, J.J. (2009). Małżeństwo w islamie. W: W. Nowak i M. Tunkiewicz (red.), Małżeństwo w świetle dialogu kultur. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 199-210.

Przecławski, K. (2004). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis.

Crabtree, S. (2010). Religiosity Highest in World’s Poorest Nations. Pozyskano z: https://news.gallup.com/poll/142727/religiosity-highest-world-poorest-nations.aspx (dostęp: 01.12.2022).

Sadowski, M. (2017). Kontrakt małżeński w prawie islamu. Studia Prawno-Ekonomiczne, nr 103, 95-111. DOI: 10.26485/SPE/2017/103/6.

Shahrani, S. (2010). The Social (Re)Construction of 'Urfi Marriage [Master’s thesis, Ohio State University]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. Pozyskano z: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1276045137 (dostęp: 01.12.2022), 31-32.

Stasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: M. Godlewski i M. Zalech, (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia w Białej Podlaskiej. Wydział Turystyki i Zdrowia, 53-69.

Tubisz, M. (2017). Prawne aspekty instytucji małżeństwa w islamie w: Jaroszewska, I. A., Ćwikliński, G. (red.), Prawo małżeńskie i jego relacje z innymi gałęziami prawa. Olsztyn: Kortowski Przegląd Prawniczy Monografie, 113–120.

Toumi, M. i Zając, P. (2020). Małżeństwo w prawie kanonicznym i w prawie koranicznym. W: P. Sobczyk, P. Steczkowski (red), Człowiek, Państwo, Kościół. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Arturowi Mezglewskiemu. Lublin: Wydawnictwo Academicon, 529-565.

Urfi marriage. W: Comparative Index to Islam – from the Qur’an, Hadits, Taurat, Injil and other sources (b.r.w.r.). Pozyskano z: https://www.answeringislam.org/Index/U/urfi_marriage.html (dostęp: 17.11.2022).

Walby, J. (2009). Extended holiday in Hurghada: Russian women and ‘urfi marriage as an ‘alternative circuit of survival’. Master’s thesis, American University in Cairo, 35.

Włodek-Biernat, L. (2010). Women’s Rights in Muslim Countries Temporary Marriage—how Modernization May Limit Women’s Rights. Interview with Homa Hoodfar. Polish Sociological Review, 172 (4), 511–514.

Zawrotna, M. (2016). Tabu ciała i seksualności w Egipcie. Analiza pragmatyczna nazw intymnych części ciała w dialekcie kairskim. W: K. Pachniak i M. Nowaczek-Walczak (red.), Ciało w kulturze muzułmańskiej. Warszawa: Katedra Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 25-34.

Ziółkowska-Weiss, K. (2016). Zachowania konsumenckie Polaków korzystających z oferty polsko-egipskich biur podróży w Szarm el-Szejk. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 30(4), 102-118.

Zyzik, M. (2003). Małżeństwo w prawie muzułmańskim. Warszawa: Elipsa.

Published
2024-12-28
How to Cite
[1]
Gurga, I. 2024. Socio-Cultural Dysfunctions of Tourism in Egypt: The Case of Urfi Marriages. Perspectives on Culture. 47, 4 (Dec. 2024), 331-348. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.22.