Socio-Cultural Dysfunctions of Tourism in Egypt: The Case of Urfi Marriages
Abstract
The purpose of this paper is to show the socio-cultural dysfunctions of tourism in Egypt, focusing on the example of urfi marriages. Through an analysis of this form of customary marriage, adapted to the context of tourism, the paper interprets it against the background of traditional marriage in Islamic culture. Urfi marriages are sham unions – in the eyes of the law, the man and woman are not legally married – but when contracted between Egyptians and female tourists, they serve to legitimize sexual relations, which are otherwise permissible in Islam only within the bounds of marriage.
References
Abdalla, M. (2016). Challenged Masculinities: Sexuality, ‘Urfi Marriage, and the State in Dahab, Egypt. W: G. Ozyegin (red.), Gender and Sexuality in Muslim Cultures, London – New York: Routledge, 43-58.
Ahamad, K. (2002). Rodzina w Islamie. Wrocław: Muzułmańskie Stowarzyszenie Kształtowania Kulturalnego w RP.
Akinfieva, Y. (2005). The Connotations of ‘Urfi Marriage at a Time of Reform: Views of AUCians. The Undergraduate Research Journal, vol. 1, 1-21.
Banaszkiewicz, M. (2014). Seks jako atrakcja turystyczna? Folia Turistica, nr 31, 53-76.
Banaszkiewicz, M. i Kruczek, Z. (2015). Ciało – podmiot czy przedmiot w turystyce? W: M. Godlewski i M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia w Białej Podlaskiej. Wydział Turystyki i Zdrowia, 109-117.
Borzyszkowski, J. (2012). Zjawisko seksturystyki wśród kobiet. Turystyka kulturowa, nr 2, 28-40.
Brataniec, K. (2016). Stosunki władzy w islamie na przykładzie Egiptu, Maroka i Arabii Saudyjskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Dłużewska, A. (2009). Społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyczne w krajach islamu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Dłużewska, A. (2011). Turystyka w obszarach odmiennych kulturowo. W: A. Dłużewska (red.), Nowe wyzwania edukacji turystycznej: turystyka w obszarach odmiennych kulturowo
i przyrodniczo cennych: turystyka osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydział Turystyki
i Rekreacji. Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, 17.
Dłużewska, A., Gonia, A., Michniewicz-Ankiersztajn H. i Podgórski Z. (2015). Współczesne problemy turystyki. Bydgoszcz – Poznań: Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji w Poznaniu.
Egypt’s top court says ‘Urfi’ marriage of minors is a violation of children’s rights (2020). Egypt Independent. Pozyskano z: https://egyptindependent.com/egypts-top-court-says-urfi-marriage-of-minors-is-a-violation-of-childrens-rights/ (dostęp: 01.12.2022).
Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Górak-Sosnowska, K. i Klimiuk, M. (2013). Romans czy rodzina? Małżeństwo urfi a wyobrażenia o nim zachodnich turystek w Egipcie. InterAlia: Pismo poświęcone studiom queer, nr 8, 201-213.
Karkabi, N. (2011). Couples in the Global Margins: Sexuality and Marriage between Egyptian Menand Western Women in South Sinai. Anthropology of the Middle East, vol. 6(1), 79-97. DOI: https://doi.org/10.3167/ame.2011.060107.
Krawczyk, Z. (2007). Dysfunkcje turystyki. W: Z. Krawczyk, E. Lewandowska-Tarasiuk
i J. W. Sienkiewicz (red.), Bariery kulturowe w turystyce. Warszawa: Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 29-45.
Kruczek, Z. i Ulanecka, V. (2015). Co kraj to obyczaj – znaczenie różnic kulturowych
w turystyce międzynarodowej. Turystyka Kulturowa, nr 1, 45-62.
Łobożewicz, T. i Bieńczyk, G. (2001). Podstawy turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Machut-Mendecka, E. (2003). Współczesna rodzina muzułmańska. W: E. Machut-Mendecka (red.), Oblicza współczesnego islamu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 63-79.
Machut-Mendecka, E. (2008). Od patriarchy do biznesmena. Model rzeczywistości
w egipskiej telenoweli. Bliski Wschód, vol. 5, 52.
Megahid, A. (2017). In Egypt, child marriage remains a serious problem. The Arab Weekly. Pozyskano z: https://thearabweekly.com/egypt-child-marriage-remains-serious-problem (dostęp: 01.12.2022).
Michalska-Krajewska, W. (2015). Tajemnice Haremu: kobieta w świecie islamu. Warszawa: Bellona, Agencja Wydawnicza CB.
Pawlik, J.J. (2009). Małżeństwo w islamie. W: W. Nowak i M. Tunkiewicz (red.), Małżeństwo w świetle dialogu kultur. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 199-210.
Przecławski, K. (2004). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis.
Crabtree, S. (2010). Religiosity Highest in World’s Poorest Nations. Pozyskano z: https://news.gallup.com/poll/142727/religiosity-highest-world-poorest-nations.aspx (dostęp: 01.12.2022).
Sadowski, M. (2017). Kontrakt małżeński w prawie islamu. Studia Prawno-Ekonomiczne, nr 103, 95-111. DOI: 10.26485/SPE/2017/103/6.
Shahrani, S. (2010). The Social (Re)Construction of 'Urfi Marriage [Master’s thesis, Ohio State University]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. Pozyskano z: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1276045137 (dostęp: 01.12.2022), 31-32.
Stasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: M. Godlewski i M. Zalech, (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia w Białej Podlaskiej. Wydział Turystyki i Zdrowia, 53-69.
Tubisz, M. (2017). Prawne aspekty instytucji małżeństwa w islamie w: Jaroszewska, I. A., Ćwikliński, G. (red.), Prawo małżeńskie i jego relacje z innymi gałęziami prawa. Olsztyn: Kortowski Przegląd Prawniczy Monografie, 113–120.
Toumi, M. i Zając, P. (2020). Małżeństwo w prawie kanonicznym i w prawie koranicznym. W: P. Sobczyk, P. Steczkowski (red), Człowiek, Państwo, Kościół. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Arturowi Mezglewskiemu. Lublin: Wydawnictwo Academicon, 529-565.
Urfi marriage. W: Comparative Index to Islam – from the Qur’an, Hadits, Taurat, Injil and other sources (b.r.w.r.). Pozyskano z: https://www.answeringislam.org/Index/U/urfi_marriage.html (dostęp: 17.11.2022).
Walby, J. (2009). Extended holiday in Hurghada: Russian women and ‘urfi marriage as an ‘alternative circuit of survival’. Master’s thesis, American University in Cairo, 35.
Włodek-Biernat, L. (2010). Women’s Rights in Muslim Countries Temporary Marriage—how Modernization May Limit Women’s Rights. Interview with Homa Hoodfar. Polish Sociological Review, 172 (4), 511–514.
Zawrotna, M. (2016). Tabu ciała i seksualności w Egipcie. Analiza pragmatyczna nazw intymnych części ciała w dialekcie kairskim. W: K. Pachniak i M. Nowaczek-Walczak (red.), Ciało w kulturze muzułmańskiej. Warszawa: Katedra Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 25-34.
Ziółkowska-Weiss, K. (2016). Zachowania konsumenckie Polaków korzystających z oferty polsko-egipskich biur podróży w Szarm el-Szejk. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 30(4), 102-118.
Zyzik, M. (2003). Małżeństwo w prawie muzułmańskim. Warszawa: Elipsa.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.