Społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyki w Egipcie na przykładzie małżeństw urfi

Słowa kluczowe: Egipt, społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyki, urfi, islam, małżeństwo

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie społeczno-kulturowych dysfunkcji turystyki w Egipcie na przykładzie małżeństw urfi. Dokonano tego poprzez analizę fenomenu małżeństwa zwyczajowego, zaadaptowanego na grunt turystyczny, i jego interpretację na tle tradycyjnego małżeństwa w kulturze islamu. Małżeństwa urfi mają charakter pozorny – w świetle prawa kobieta i mężczyzna nie są małżeństwem – jednak zawierane pomiędzy Egipcjanami a turystkami służą do legalizacji kontaktów seksualnych, dozwolonych w islamie jedynie w obrębie małżeństwa.

Biogram autora

Iwona Gurga, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Lic., obecnie studentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie.

Bibliografia

Abdalla, M. (2016). Challenged Masculinities: Sexuality, ‘Urfi Marriage, and the State in Dahab, Egypt. W: G. Ozyegin (red.), Gender and Sexuality in Muslim Cultures, London – New York: Routledge, 43-58.

Ahamad, K. (2002). Rodzina w Islamie. Wrocław: Muzułmańskie Stowarzyszenie Kształtowania Kulturalnego w RP.

Akinfieva, Y. (2005). The Connotations of ‘Urfi Marriage at a Time of Reform: Views of AUCians. The Undergraduate Research Journal, vol. 1, 1-21.

Banaszkiewicz, M. (2014). Seks jako atrakcja turystyczna? Folia Turistica, nr 31, 53-76.

Banaszkiewicz, M. i Kruczek, Z. (2015). Ciało – podmiot czy przedmiot w turystyce? W: M. Godlewski i M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia w Białej Podlaskiej. Wydział Turystyki i Zdrowia, 109-117.

Borzyszkowski, J. (2012). Zjawisko seksturystyki wśród kobiet. Turystyka kulturowa, nr 2, 28-40.

Brataniec, K. (2016). Stosunki władzy w islamie na przykładzie Egiptu, Maroka i Arabii Saudyjskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Dłużewska, A. (2009). Społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyczne w krajach islamu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Dłużewska, A. (2011). Turystyka w obszarach odmiennych kulturowo. W: A. Dłużewska (red.), Nowe wyzwania edukacji turystycznej: turystyka w obszarach odmiennych kulturowo

i przyrodniczo cennych: turystyka osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydział Turystyki

i Rekreacji. Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, 17.

Dłużewska, A., Gonia, A., Michniewicz-Ankiersztajn H. i Podgórski Z. (2015). Współczesne problemy turystyki. Bydgoszcz – Poznań: Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji w Poznaniu.

Egypt’s top court says ‘Urfi’ marriage of minors is a violation of children’s rights (2020). Egypt Independent. Pozyskano z: https://egyptindependent.com/egypts-top-court-says-urfi-marriage-of-minors-is-a-violation-of-childrens-rights/ (dostęp: 01.12.2022).

Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Górak-Sosnowska, K. i Klimiuk, M. (2013). Romans czy rodzina? Małżeństwo urfi a wyobrażenia o nim zachodnich turystek w Egipcie. InterAlia: Pismo poświęcone studiom queer, nr 8, 201-213.

Karkabi, N. (2011). Couples in the Global Margins: Sexuality and Marriage between Egyptian Menand Western Women in South Sinai. Anthropology of the Middle East, vol. 6(1), 79-97. DOI: https://doi.org/10.3167/ame.2011.060107.

Krawczyk, Z. (2007). Dysfunkcje turystyki. W: Z. Krawczyk, E. Lewandowska-Tarasiuk

i J. W. Sienkiewicz (red.), Bariery kulturowe w turystyce. Warszawa: Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 29-45.

Kruczek, Z. i Ulanecka, V. (2015). Co kraj to obyczaj – znaczenie różnic kulturowych

w turystyce międzynarodowej. Turystyka Kulturowa, nr 1, 45-62.

Łobożewicz, T. i Bieńczyk, G. (2001). Podstawy turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Machut-Mendecka, E. (2003). Współczesna rodzina muzułmańska. W: E. Machut-Mendecka (red.), Oblicza współczesnego islamu. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 63-79.

Machut-Mendecka, E. (2008). Od patriarchy do biznesmena. Model rzeczywistości

w egipskiej telenoweli. Bliski Wschód, vol. 5, 52.

Megahid, A. (2017). In Egypt, child marriage remains a serious problem. The Arab Weekly. Pozyskano z: https://thearabweekly.com/egypt-child-marriage-remains-serious-problem (dostęp: 01.12.2022).

Michalska-Krajewska, W. (2015). Tajemnice Haremu: kobieta w świecie islamu. Warszawa: Bellona, Agencja Wydawnicza CB.

Pawlik, J.J. (2009). Małżeństwo w islamie. W: W. Nowak i M. Tunkiewicz (red.), Małżeństwo w świetle dialogu kultur. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 199-210.

Przecławski, K. (2004). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis.

Crabtree, S. (2010). Religiosity Highest in World’s Poorest Nations. Pozyskano z: https://news.gallup.com/poll/142727/religiosity-highest-world-poorest-nations.aspx (dostęp: 01.12.2022).

Sadowski, M. (2017). Kontrakt małżeński w prawie islamu. Studia Prawno-Ekonomiczne, nr 103, 95-111. DOI: 10.26485/SPE/2017/103/6.

Shahrani, S. (2010). The Social (Re)Construction of 'Urfi Marriage [Master’s thesis, Ohio State University]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. Pozyskano z: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1276045137 (dostęp: 01.12.2022), 31-32.

Stasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: M. Godlewski i M. Zalech, (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia w Białej Podlaskiej. Wydział Turystyki i Zdrowia, 53-69.

Tubisz, M. (2017). Prawne aspekty instytucji małżeństwa w islamie w: Jaroszewska, I. A., Ćwikliński, G. (red.), Prawo małżeńskie i jego relacje z innymi gałęziami prawa. Olsztyn: Kortowski Przegląd Prawniczy Monografie, 113–120.

Toumi, M. i Zając, P. (2020). Małżeństwo w prawie kanonicznym i w prawie koranicznym. W: P. Sobczyk, P. Steczkowski (red), Człowiek, Państwo, Kościół. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Arturowi Mezglewskiemu. Lublin: Wydawnictwo Academicon, 529-565.

Urfi marriage. W: Comparative Index to Islam – from the Qur’an, Hadits, Taurat, Injil and other sources (b.r.w.r.). Pozyskano z: https://www.answeringislam.org/Index/U/urfi_marriage.html (dostęp: 17.11.2022).

Walby, J. (2009). Extended holiday in Hurghada: Russian women and ‘urfi marriage as an ‘alternative circuit of survival’. Master’s thesis, American University in Cairo, 35.

Włodek-Biernat, L. (2010). Women’s Rights in Muslim Countries Temporary Marriage—how Modernization May Limit Women’s Rights. Interview with Homa Hoodfar. Polish Sociological Review, 172 (4), 511–514.

Zawrotna, M. (2016). Tabu ciała i seksualności w Egipcie. Analiza pragmatyczna nazw intymnych części ciała w dialekcie kairskim. W: K. Pachniak i M. Nowaczek-Walczak (red.), Ciało w kulturze muzułmańskiej. Warszawa: Katedra Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 25-34.

Ziółkowska-Weiss, K. (2016). Zachowania konsumenckie Polaków korzystających z oferty polsko-egipskich biur podróży w Szarm el-Szejk. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 30(4), 102-118.

Zyzik, M. (2003). Małżeństwo w prawie muzułmańskim. Warszawa: Elipsa.

Opublikowane
2024-12-28
Jak cytować
[1]
Gurga, I. 2024. Społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyki w Egipcie na przykładzie małżeństw urfi. Perspektywy Kultury. 47, 4 (grudz. 2024), 331-348. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.22.