Unity of Salvation History in Sofia Cavalletti’s Pedagogical Concept: an Example of Education for Interreligious Dialogue

Keywords: religious education, interreligious dialogue, Judaism, Christianity, covenant, Sofia Cavalletti

Abstract

This article examines the biblical concept of the unity of salvation history as proposed in Sofia Cavalletti’s religious education framework. The aim is to identify and clarify the theoretical and practical assumptions of education for interreligious dialogue, as developed in the catechesis program La Catechesi del buon Pastore, highlighting it as an example of effective practice. The research employs qualitative content analysis, demonstrating that the covenant between God and His people serves as a foundational link between Judaism and Christianity. Cavalletti’s typological method of interpreting salvation history, encompassing three stages, enables children to perceive the unity and complementarity of Old and New Covenants. This approach forms the basis for fostering dialogue through education. The pedagogical assumptions of religious education in this concept of working with children align with the catechetical guidelines of the Catholic Church while offering a distinct approach to teaching Judaism, differing in the selection of content and the methods used from those used in traditional teaching.

Author Biography

Barbara Surma, Ignatianum University in Cracow

Dr hab. prof. UIK, wykładowca w Instytucie Nauk o Wychowaniu Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Ignatianum. Ukończyła dwuletnie studia z Wychowania religijnego w metodzie Montessori – Katechezy dobrego Pasterza w Rzymie na Uniwersytecie Laterańskim, prowadzone przez Sofię Cavalletti. Jej zainteresowania badawcze obejmują edukację dziecka w wieku przedszkolnym, edukację religijną, metodę Montessori. Jest autorką 7 monografii, 32 artykułów naukowych oraz 22 rozdziałów w monografiach.

References

Bagrowicz, J. (2006). Nostra aetate – wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej, Collectanea Theologica, 76/2, 7-26.

Benedykt XVI. (2012), Adhortacja Apostolska Ecclesia in Medio Oriente, Watykan: Libreria Editrice Vaticana.

Cavalletti, S. (1966). Ebraismo e spiritualitá cristiana, Roma: Studium.

Cavalletti, S. (1971) Semi di pace. „Vita dell’Infanzia”, nr 12.

Cavalletti, S. (1989), Come parlare di Dio ai bambini. Famiglia oggi, no. 5

Cavalletti, S. (1991). Il giudaismo intertestamentario, Brescia: Queriniana.

Cavalletti, S. (1995). La storia della salvezza. Dalla creazione alla parusia, Roma: bez nazwy wyd.

Cavalletti, S. (1996). Il potenziale religioso tra i 6 e i 12 anni, Descrizione di un’esperienza, Roma: Cittá Nuova Editrice.

Cavalletti, S. (2009). La storia del Regno di Dio. Dalla creazione alla parusia, Todi: Tau Editrice.

Cavalletti, S. (2010). La storia del Regno di Dio. La liturgia e la costruzione del Regno, Todi: Tau Editrice.

Cavalletti, S. (2015). Un testamento “intellettuale”. W: F. Cocchini, CP. Cocchini (ed.) La catechesi del buon Pastore, Antologia di testi scelti, Bologna: EDB, 13-24.

Cocchini, F. (2015). Presentazione. W: F. Cocchini, CP. Cocchini (ed.) La catechesi del buon Pastore, Antologia di testi scelti, Bologna: EDB, 5-11.

Daniélu, J. (1997). Sacramentum futuri. Etudes sur les origines de la typologie biblique, Paris: Beauchesne.

Deklaracja Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich (2008). W: Sobór Watykański Drugi. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst łacińsko-polski. Nowe tłumaczenie, Poznań: Pallottinum.

Franciszek. (2013). Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium, Watykan: Libreria Editrice Vaticana.

https://www.encyclopedia.com/religion/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/zoller-zolli-israel (dostęp: 20.02.2024)

Komisja ds. relacji religijnych z judaizmem, (2015). „Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne” (Rz 11, 29). Refleksje o kwestiach teologicznych odnoszących się do relacji katolicko-żydowskich z okazji 50. Rocznicy „Nostra aetate” (artykuł 4). Watykan: Libreria Editrice Vaticana.

Konferencja Episkopatu Polski (2001). Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kongregacja Nauki Wiary. (2020). Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum

Kubacki, Z. (2022). Geneza, treść, recepcja i perspektywy Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich >>Nostra aetate<< Soboru Watykańskiego II, Studia Bobolanum 33/1, 111-147. DOI: 10.5604/01.3001.0015.8563

Maresca, C. (1996). A Curriculum for Young Children: Catechesis of the Good Shepherd, The Living Light, t.33, nr 12

Michalski, J. (2004). Edukacja u religia jako źródła rozwoju egzystancjonalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń: Wydawnictwo UMK.

O’Collins, G. (2013). The Second Vatican Council on Other Religions, Oxford: University Press.

Surma, B. (2014). „Żyć w relacji” podstawą wychowania religijnego w koncepcji Sofii Cavalletti. W: Miksza, M. (red.). Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości, Łódź: Palatum.

Surma, B. (2017). Koncepcja wychowania religijnego dziecka w myśli pedagogicznej Sofii Cavalletti, Geneza, założenia teoretyczne i recepcja. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie: Wydawnictwo WAM.

Surma, B. i Biel, K. (2011). Ja jestem dobrym Pasterzem. Przewodnik metodyczny do katechezy Dobrego Pasterza dla dzieci od trzeciego do piątego roku życia, Łódź: Palatum.

Published
2024-12-28
How to Cite
[1]
Surma, B. 2024. Unity of Salvation History in Sofia Cavalletti’s Pedagogical Concept: an Example of Education for Interreligious Dialogue. Perspectives on Culture. 47, 4 (Dec. 2024), 363-378. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.24.