Unity of Salvation History in Sofia Cavalletti’s Pedagogical Concept: an Example of Education for Interreligious Dialogue
Abstract
This article examines the biblical concept of the unity of salvation history as proposed in Sofia Cavalletti’s religious education framework. The aim is to identify and clarify the theoretical and practical assumptions of education for interreligious dialogue, as developed in the catechesis program La Catechesi del buon Pastore, highlighting it as an example of effective practice. The research employs qualitative content analysis, demonstrating that the covenant between God and His people serves as a foundational link between Judaism and Christianity. Cavalletti’s typological method of interpreting salvation history, encompassing three stages, enables children to perceive the unity and complementarity of Old and New Covenants. This approach forms the basis for fostering dialogue through education. The pedagogical assumptions of religious education in this concept of working with children align with the catechetical guidelines of the Catholic Church while offering a distinct approach to teaching Judaism, differing in the selection of content and the methods used from those used in traditional teaching.
References
Bagrowicz, J. (2006). Nostra aetate – wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej, Collectanea Theologica, 76/2, 7-26.
Benedykt XVI. (2012), Adhortacja Apostolska Ecclesia in Medio Oriente, Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Cavalletti, S. (1966). Ebraismo e spiritualitá cristiana, Roma: Studium.
Cavalletti, S. (1971) Semi di pace. „Vita dell’Infanzia”, nr 12.
Cavalletti, S. (1989), Come parlare di Dio ai bambini. Famiglia oggi, no. 5
Cavalletti, S. (1991). Il giudaismo intertestamentario, Brescia: Queriniana.
Cavalletti, S. (1995). La storia della salvezza. Dalla creazione alla parusia, Roma: bez nazwy wyd.
Cavalletti, S. (1996). Il potenziale religioso tra i 6 e i 12 anni, Descrizione di un’esperienza, Roma: Cittá Nuova Editrice.
Cavalletti, S. (2009). La storia del Regno di Dio. Dalla creazione alla parusia, Todi: Tau Editrice.
Cavalletti, S. (2010). La storia del Regno di Dio. La liturgia e la costruzione del Regno, Todi: Tau Editrice.
Cavalletti, S. (2015). Un testamento “intellettuale”. W: F. Cocchini, CP. Cocchini (ed.) La catechesi del buon Pastore, Antologia di testi scelti, Bologna: EDB, 13-24.
Cocchini, F. (2015). Presentazione. W: F. Cocchini, CP. Cocchini (ed.) La catechesi del buon Pastore, Antologia di testi scelti, Bologna: EDB, 5-11.
Daniélu, J. (1997). Sacramentum futuri. Etudes sur les origines de la typologie biblique, Paris: Beauchesne.
Deklaracja Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich (2008). W: Sobór Watykański Drugi. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst łacińsko-polski. Nowe tłumaczenie, Poznań: Pallottinum.
Franciszek. (2013). Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium, Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
https://www.encyclopedia.com/religion/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/zoller-zolli-israel (dostęp: 20.02.2024)
Komisja ds. relacji religijnych z judaizmem, (2015). „Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne” (Rz 11, 29). Refleksje o kwestiach teologicznych odnoszących się do relacji katolicko-żydowskich z okazji 50. Rocznicy „Nostra aetate” (artykuł 4). Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Konferencja Episkopatu Polski (2001). Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kongregacja Nauki Wiary. (2020). Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum
Kubacki, Z. (2022). Geneza, treść, recepcja i perspektywy Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich >>Nostra aetate<< Soboru Watykańskiego II, Studia Bobolanum 33/1, 111-147. DOI: 10.5604/01.3001.0015.8563
Maresca, C. (1996). A Curriculum for Young Children: Catechesis of the Good Shepherd, The Living Light, t.33, nr 12
Michalski, J. (2004). Edukacja u religia jako źródła rozwoju egzystancjonalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń: Wydawnictwo UMK.
O’Collins, G. (2013). The Second Vatican Council on Other Religions, Oxford: University Press.
Surma, B. (2014). „Żyć w relacji” podstawą wychowania religijnego w koncepcji Sofii Cavalletti. W: Miksza, M. (red.). Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości, Łódź: Palatum.
Surma, B. (2017). Koncepcja wychowania religijnego dziecka w myśli pedagogicznej Sofii Cavalletti, Geneza, założenia teoretyczne i recepcja. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie: Wydawnictwo WAM.
Surma, B. i Biel, K. (2011). Ja jestem dobrym Pasterzem. Przewodnik metodyczny do katechezy Dobrego Pasterza dla dzieci od trzeciego do piątego roku życia, Łódź: Palatum.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.