Jedność historii zbawienia w koncepcji pedagogicznej Sofii Cavalletti przykładem wychowania do dialogu międzyreligijnego
Abstrakt
Biblijna idea jedności historii zbawienia zaproponowana w koncepcji edukacji religijnej autorstwa Sofii Cavalletti jest przedmiotem naukowej refleksji, przedstawionej w tym artykule. Jej celem jest wskazanie i wyjaśnienie założeń teoretycznych i praktycznych wychowania do dialogu międzyreligijnego opracowanych w programie katechezy „La Catechesi del buon Pastore” jako jeden z przykładów dobrych praktyk. Metodą zastosowaną w opracowaniu wyników badań była jakościowa analiza treści. Na jej podstawie wskazano, że kluczem szukania wspólnych korzeni między judaizmem i chrześcijaństwem jest przymierze, które Bóg zawiera ze swoim ludem. Metoda typologiczna zastosowana przez S. Cavalletti w odczytywaniu historii zbawienia, obejmująca trzy jej etapy, pomaga dzieciom w odkrywaniu jej jedności oraz komplementarności w odczytywaniu Starego i Nowego Przymierza, co jest punktem wyjścia dla wychowania do dialogu. Przedstawione założenia edukacji religijnej w tej koncepcji pracy z dziećmi realizują wytyczne zapisane w dokumentach katechetycznych Kościoła katolickiego. Nauczanie o judaizmie, w tym przypadku, różni się doborem treści oraz zastosowanymi metodami od tych stosowanych w tradycyjnym nauczaniu.
Bibliografia
Bagrowicz, J. (2006). Nostra aetate – wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej, Collectanea Theologica, 76/2, 7-26.
Benedykt XVI. (2012), Adhortacja Apostolska Ecclesia in Medio Oriente, Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Cavalletti, S. (1966). Ebraismo e spiritualitá cristiana, Roma: Studium.
Cavalletti, S. (1971) Semi di pace. „Vita dell’Infanzia”, nr 12.
Cavalletti, S. (1989), Come parlare di Dio ai bambini. Famiglia oggi, no. 5
Cavalletti, S. (1991). Il giudaismo intertestamentario, Brescia: Queriniana.
Cavalletti, S. (1995). La storia della salvezza. Dalla creazione alla parusia, Roma: bez nazwy wyd.
Cavalletti, S. (1996). Il potenziale religioso tra i 6 e i 12 anni, Descrizione di un’esperienza, Roma: Cittá Nuova Editrice.
Cavalletti, S. (2009). La storia del Regno di Dio. Dalla creazione alla parusia, Todi: Tau Editrice.
Cavalletti, S. (2010). La storia del Regno di Dio. La liturgia e la costruzione del Regno, Todi: Tau Editrice.
Cavalletti, S. (2015). Un testamento “intellettuale”. W: F. Cocchini, CP. Cocchini (ed.) La catechesi del buon Pastore, Antologia di testi scelti, Bologna: EDB, 13-24.
Cocchini, F. (2015). Presentazione. W: F. Cocchini, CP. Cocchini (ed.) La catechesi del buon Pastore, Antologia di testi scelti, Bologna: EDB, 5-11.
Daniélu, J. (1997). Sacramentum futuri. Etudes sur les origines de la typologie biblique, Paris: Beauchesne.
Deklaracja Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich (2008). W: Sobór Watykański Drugi. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst łacińsko-polski. Nowe tłumaczenie, Poznań: Pallottinum.
Franciszek. (2013). Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium, Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
https://www.encyclopedia.com/religion/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/zoller-zolli-israel (dostęp: 20.02.2024)
Komisja ds. relacji religijnych z judaizmem, (2015). „Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne” (Rz 11, 29). Refleksje o kwestiach teologicznych odnoszących się do relacji katolicko-żydowskich z okazji 50. Rocznicy „Nostra aetate” (artykuł 4). Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Konferencja Episkopatu Polski (2001). Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kongregacja Nauki Wiary. (2020). Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum
Kubacki, Z. (2022). Geneza, treść, recepcja i perspektywy Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich >>Nostra aetate<< Soboru Watykańskiego II, Studia Bobolanum 33/1, 111-147. DOI: 10.5604/01.3001.0015.8563
Maresca, C. (1996). A Curriculum for Young Children: Catechesis of the Good Shepherd, The Living Light, t.33, nr 12
Michalski, J. (2004). Edukacja u religia jako źródła rozwoju egzystancjonalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń: Wydawnictwo UMK.
O’Collins, G. (2013). The Second Vatican Council on Other Religions, Oxford: University Press.
Surma, B. (2014). „Żyć w relacji” podstawą wychowania religijnego w koncepcji Sofii Cavalletti. W: Miksza, M. (red.). Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowaniem do wartości, Łódź: Palatum.
Surma, B. (2017). Koncepcja wychowania religijnego dziecka w myśli pedagogicznej Sofii Cavalletti, Geneza, założenia teoretyczne i recepcja. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie: Wydawnictwo WAM.
Surma, B. i Biel, K. (2011). Ja jestem dobrym Pasterzem. Przewodnik metodyczny do katechezy Dobrego Pasterza dla dzieci od trzeciego do piątego roku życia, Łódź: Palatum.
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.