On the Margin of Prince Myshkin’s Reflection, who saw The Body of the Dead Christ in the Tomb by Hans Holbein

Keywords: Fyodor Dostoyevsky, The Body of the Dead Christ in the Tomb by Hans Holbein, theme motif of a painting, perceptual “stoppage”, the layer of schematised appearances

Abstract

The considerations are devoted to Fyodor Dostoyevsky’s Idiot, focusing particularly on the theme of Hans Holbein’s painting The Body of the Dead Christ in the Tomb, which stands at the centre of the novel’s world. The aim of the article is to show the specificity of this theme – an attempt at proving that it is functionalised in terms of reception: it serves to stop the reader’s perception. Understood in this way, it allows us to see in it the image of the writer’s life, translated into language, which is the source of the foundation of the aforementioned theme. The philosophical basis for justifying the adopted claim is phenomenology (reinterpretations of the findings regarding selected properties of the schematised appearances layer as proposed by Roman Witold Ingarden, and undertaken by Eckhard Lobsien, the spokesman of their understanding in the view of Edmund Husserl).

Author Biography

Beata Garlej, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Prof. ucz. dr hab., pracownik Katedry Teorii Literatury w Instytucie Literaturoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka licznych prac, w tym książek: Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja (Kraków 2015); Ingardenowskie jakości metafizyczne – między otwartością a ścisłością pojęcia (Warszawa 2016); O (podstawowym) znaczeniu Ingardenowskiej kategorii konkretyzacji estetycznej (Kraków 2018).

References

Chwin, S. (2011). Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni. Gdańsk: Wydawnictwo TYTUŁ.

Ćwik, A. (2019). Nieświadomość idioty. Myszkin i Rogożyn. Przegląd Rusycystyczny, nr 2, 32–50.

Dostojewska, A. (1971). Mój biedny Fiedia. Dziennik. Tłum. R. Przybylski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Dostojewska, A. (1988). Wspomnienia. Tłum. Z. Podgórzec. Warszawa: Wydawnictwo TPPR „Współpraca”.

Dostojewski, F. (2016). Idiota. Tłum. H. Grotowska. Kraków: MG.

Garlej, B. (2015), Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Husserl, E. (2002). Logische Untersuchungen. Ergänzungsband, Erster Teil: Entwürfe zur Umarbeitung der VI. Untersuchung und zur Vorrede für die Neuauflage der Logischen Untersuchungen (Sommer 1913). Dordrecht: Verlag Springer Netherlands.

Ingarden R. (1960). O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury. Tłum. M. Turowicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ingarden, R. (1966). Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ingarden, R. (2000). Szkice z filozofii literatury. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Ingarden, R.W. (2021). Dziennik osobisty (wybór). Konteksty Kultury, nr 1, 160–166.

Jaroń, M.M. (2017), Ingardenowskie obcowanie z dziełem malarskim. Fenomenologia, nr 15, 137–156.

Kruszelnicki, M. (2015). Fiodor M. Dostojewski wobec problemu śmierci i nieśmiertelności. Humanistyka i Przyrodoznawstwo. Interdyscyplinarny Rocznik Filozoficzno-Naukowy, t. 21, 263–283.

Kruszelnicki, M. (2017). Dostojewski. Konflikt i niespełnienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Lobsien, E. (2012). Schematisierte Ansichten. Literaturtheorie mit Husserl, Ingarden, Blumenberg. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag.

Mikiciuk, E. (1999a). „Chrystus w grobie” i rzeczywistość Anastasis. O symbolice grobowej w Idiocie Fiodora Dostojewskiego. Znak, nr 51, 118–130.

Mikiciuk, E. (1999b). O tajemnicy twarzy i o tym, jak piękno zbawia świat. Z rozważań nad powieścią Fiodora Dostojewskiego Idiota. Topos, nr 5–6, 147–150.

Mikiciuk E. (2002). Hosanna w piecu zwątpień, czyli Chrystus Dostojewskiego. Więź, nr 5, 56–66.

Mikiciuk, E. (2003). „Chrystus w grobie” i rzeczywistość „Anastasis”. Rozważania nad „Idiotą” Fiodora Dostojewskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Mikiciuk, E. (2019). Kenoza jako Kalofania. Fiodor Dostojewski o tajemnicy Chrystusowego piękna. Ethos, t. 3, 299–328.

Натова, Н.А. (1997). Метафизический симболизм Достоевского. W: Н.Ф. Буданова, И.Д. Якубович (red.), Достоевский. Материалы и исследования. Санкт-Петербург: Наука, 26–45.

Skalińska, E. (2014). Norwid – Dostojewski. Zbliżenia i rekonstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Strzemiński, W. (1958). Teoria widzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Szustak, A. OP (2019). Straszna książka. Kraków: Wydawnictwo Stacja7.

Vilas, M. (2019). Ordesa. Tłum. C. Marrodán Casas. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Wodziński, C. (2000). Wstęp. W: L. Szestow, Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii. Tłum. C. Wodziński. Warszawa: Czytelnik.

Published
2022-05-26
How to Cite
[1]
Garlej, B. 2022. On the Margin of Prince Myshkin’s Reflection, who saw The Body of the Dead Christ in the Tomb by Hans Holbein. Perspectives on Culture. 37, 2 (May 2022), 167-184. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2022.3702.12.