On the Margin of Prince Myshkin’s Reflection, who saw The Body of the Dead Christ in the Tomb by Hans Holbein
Abstract
The considerations are devoted to Fyodor Dostoyevsky’s Idiot, focusing particularly on the theme of Hans Holbein’s painting The Body of the Dead Christ in the Tomb, which stands at the centre of the novel’s world. The aim of the article is to show the specificity of this theme – an attempt at proving that it is functionalised in terms of reception: it serves to stop the reader’s perception. Understood in this way, it allows us to see in it the image of the writer’s life, translated into language, which is the source of the foundation of the aforementioned theme. The philosophical basis for justifying the adopted claim is phenomenology (reinterpretations of the findings regarding selected properties of the schematised appearances layer as proposed by Roman Witold Ingarden, and undertaken by Eckhard Lobsien, the spokesman of their understanding in the view of Edmund Husserl).
References
Chwin, S. (2011). Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni. Gdańsk: Wydawnictwo TYTUŁ.
Ćwik, A. (2019). Nieświadomość idioty. Myszkin i Rogożyn. Przegląd Rusycystyczny, nr 2, 32–50.
Dostojewska, A. (1971). Mój biedny Fiedia. Dziennik. Tłum. R. Przybylski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dostojewska, A. (1988). Wspomnienia. Tłum. Z. Podgórzec. Warszawa: Wydawnictwo TPPR „Współpraca”.
Dostojewski, F. (2016). Idiota. Tłum. H. Grotowska. Kraków: MG.
Garlej, B. (2015), Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Husserl, E. (2002). Logische Untersuchungen. Ergänzungsband, Erster Teil: Entwürfe zur Umarbeitung der VI. Untersuchung und zur Vorrede für die Neuauflage der Logischen Untersuchungen (Sommer 1913). Dordrecht: Verlag Springer Netherlands.
Ingarden R. (1960). O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury. Tłum. M. Turowicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ingarden, R. (1966). Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ingarden, R. (2000). Szkice z filozofii literatury. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Ingarden, R.W. (2021). Dziennik osobisty (wybór). Konteksty Kultury, nr 1, 160–166.
Jaroń, M.M. (2017), Ingardenowskie obcowanie z dziełem malarskim. Fenomenologia, nr 15, 137–156.
Kruszelnicki, M. (2015). Fiodor M. Dostojewski wobec problemu śmierci i nieśmiertelności. Humanistyka i Przyrodoznawstwo. Interdyscyplinarny Rocznik Filozoficzno-Naukowy, t. 21, 263–283.
Kruszelnicki, M. (2017). Dostojewski. Konflikt i niespełnienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lobsien, E. (2012). Schematisierte Ansichten. Literaturtheorie mit Husserl, Ingarden, Blumenberg. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag.
Mikiciuk, E. (1999a). „Chrystus w grobie” i rzeczywistość Anastasis. O symbolice grobowej w Idiocie Fiodora Dostojewskiego. Znak, nr 51, 118–130.
Mikiciuk, E. (1999b). O tajemnicy twarzy i o tym, jak piękno zbawia świat. Z rozważań nad powieścią Fiodora Dostojewskiego Idiota. Topos, nr 5–6, 147–150.
Mikiciuk E. (2002). Hosanna w piecu zwątpień, czyli Chrystus Dostojewskiego. Więź, nr 5, 56–66.
Mikiciuk, E. (2003). „Chrystus w grobie” i rzeczywistość „Anastasis”. Rozważania nad „Idiotą” Fiodora Dostojewskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Mikiciuk, E. (2019). Kenoza jako Kalofania. Fiodor Dostojewski o tajemnicy Chrystusowego piękna. Ethos, t. 3, 299–328.
Натова, Н.А. (1997). Метафизический симболизм Достоевского. W: Н.Ф. Буданова, И.Д. Якубович (red.), Достоевский. Материалы и исследования. Санкт-Петербург: Наука, 26–45.
Skalińska, E. (2014). Norwid – Dostojewski. Zbliżenia i rekonstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Strzemiński, W. (1958). Teoria widzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Szustak, A. OP (2019). Straszna książka. Kraków: Wydawnictwo Stacja7.
Vilas, M. (2019). Ordesa. Tłum. C. Marrodán Casas. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Wodziński, C. (2000). Wstęp. W: L. Szestow, Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii. Tłum. C. Wodziński. Warszawa: Czytelnik.
Copyright (c) 2022 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.