Na marginesie refleksji księcia Myszkina oglądającego Chrystusa w grobie Hansa Holbeina
Abstrakt
Rozważania poświęcono Idiocie Fiodora Dostojewskiego, szczególnie skupiając się na motywie obrazu Chrystus w grobie Hansa Holbeina, który stoi w centrum powieściowego świata. Celem artykułu jest ukazanie specyfiki tego motywu – próba dowiedzenia, że jest on odbiorczo sfunkcjonalizowany: służy zatrzymywaniu czytelniczej percepcji. Tak rozumiany, pozwala widzieć w nim przetransponowany na język obraz z życia pisarza, będący źródłem ufundowania wspomnianego motywu. Filozoficzną podstawą uzasadnienia przyjętego twierdzenia jest fenomenologia (reinterpretacje ustaleń dotyczących wybranych właściwości warstwy wyglądów uschematyzowanych w wydaniu Romana Witolda Ingardena, a przedsiębrane przez Eckharda Lobsiena, rzecznika ich pojmowania w ujęciu Edmunda Husserla).
Bibliografia
Chwin, S. (2011). Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni. Gdańsk: Wydawnictwo TYTUŁ.
Ćwik, A. (2019). Nieświadomość idioty. Myszkin i Rogożyn. Przegląd Rusycystyczny, nr 2, 32–50.
Dostojewska, A. (1971). Mój biedny Fiedia. Dziennik. Tłum. R. Przybylski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dostojewska, A. (1988). Wspomnienia. Tłum. Z. Podgórzec. Warszawa: Wydawnictwo TPPR „Współpraca”.
Dostojewski, F. (2016). Idiota. Tłum. H. Grotowska. Kraków: MG.
Garlej, B. (2015), Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Husserl, E. (2002). Logische Untersuchungen. Ergänzungsband, Erster Teil: Entwürfe zur Umarbeitung der VI. Untersuchung und zur Vorrede für die Neuauflage der Logischen Untersuchungen (Sommer 1913). Dordrecht: Verlag Springer Netherlands.
Ingarden R. (1960). O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury. Tłum. M. Turowicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ingarden, R. (1966). Studia z estetyki, t. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ingarden, R. (2000). Szkice z filozofii literatury. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Ingarden, R.W. (2021). Dziennik osobisty (wybór). Konteksty Kultury, nr 1, 160–166.
Jaroń, M.M. (2017), Ingardenowskie obcowanie z dziełem malarskim. Fenomenologia, nr 15, 137–156.
Kruszelnicki, M. (2015). Fiodor M. Dostojewski wobec problemu śmierci i nieśmiertelności. Humanistyka i Przyrodoznawstwo. Interdyscyplinarny Rocznik Filozoficzno-Naukowy, t. 21, 263–283.
Kruszelnicki, M. (2017). Dostojewski. Konflikt i niespełnienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lobsien, E. (2012). Schematisierte Ansichten. Literaturtheorie mit Husserl, Ingarden, Blumenberg. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag.
Mikiciuk, E. (1999a). „Chrystus w grobie” i rzeczywistość Anastasis. O symbolice grobowej w Idiocie Fiodora Dostojewskiego. Znak, nr 51, 118–130.
Mikiciuk, E. (1999b). O tajemnicy twarzy i o tym, jak piękno zbawia świat. Z rozważań nad powieścią Fiodora Dostojewskiego Idiota. Topos, nr 5–6, 147–150.
Mikiciuk E. (2002). Hosanna w piecu zwątpień, czyli Chrystus Dostojewskiego. Więź, nr 5, 56–66.
Mikiciuk, E. (2003). „Chrystus w grobie” i rzeczywistość „Anastasis”. Rozważania nad „Idiotą” Fiodora Dostojewskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Mikiciuk, E. (2019). Kenoza jako Kalofania. Fiodor Dostojewski o tajemnicy Chrystusowego piękna. Ethos, t. 3, 299–328.
Натова, Н.А. (1997). Метафизический симболизм Достоевского. W: Н.Ф. Буданова, И.Д. Якубович (red.), Достоевский. Материалы и исследования. Санкт-Петербург: Наука, 26–45.
Skalińska, E. (2014). Norwid – Dostojewski. Zbliżenia i rekonstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Strzemiński, W. (1958). Teoria widzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Szustak, A. OP (2019). Straszna książka. Kraków: Wydawnictwo Stacja7.
Vilas, M. (2019). Ordesa. Tłum. C. Marrodán Casas. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Wodziński, C. (2000). Wstęp. W: L. Szestow, Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii. Tłum. C. Wodziński. Warszawa: Czytelnik.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.