Mandylion Icons in the Collection of the Historical Museum in Sanok

Keywords: Mandylion, Historical Museum in Sanok, 16th–19th centuries, West-Ruthenian painting

Abstract

The aim of this article is the presentation of Mandylion icons from the collection of the Historical Museum in Sanok. On the example of twelve icons, dating from 16th to 19th centuries, the author discusses and compares their iconography, style and form.

Author Biography

Katarzyna Winnicka, Muzeum Historyczne w Sanoku

Od 1990 r. zatrudniona w Muzeum Historycznym w Sanoku jako historyk sztuki na stanowisku kustosza w Dziale Sztuki, następnie w dziale Sztuki Cerkiewnej. Wykładowca w latach 2002–2005 w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Sanoku. Organizatorka wielu wystaw malarstwa, fotografii i rzeźby, autorka przewodników po ekspozycji sztuki cerkiewnej w Muzeum Historycznym w Sanoku (2002, 2007, 2013) i katalogów ikon ze zbiorów tego Muzeum (2007, 2013, 2018) oraz katalogów i folderów artystów sanockich: Mariana Kruczka, Władysława Szulca, Macieja Pęcaka, Anny Marii Pilszak i innych.

References

Badde, P. (2006). Boskie Oblicze. Całun z Manopello. Radom: Polwen. Biskupski, R. (1985). Malarstwo ikonowe od XV do 1. połowy XVIII wieku na Łemkowszczyźnie. Polska Sztuka Ludowa, R. 39, nr 3–4, 153–176.

Biskupski, R. (1991). Ikony w zbiorach polskich. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Biskupski, R. (2009). Szesnastowieczne ukraińskie ikony Mandylionu ze scenami przedstawiającymi jego cudowne powstanie. W: A. Gronek (red.), Szczelina światła. Ruskie malarstwo ikonowe. Kraków: Collegium Columbinum, 39–45.

Czajkowski, J. (1999). Studia nad Łemkowszczyzną. Sanok: Wydawnictwo Muzeum Budownictwa Ludowego.

Czajkowski, J., Grządziela, R., Szczepkowski, A. (1998). Ikona karpacka. Sanok: Wydawnictwo Muzeum Budownictwa Ludowego.

Fastnacht, A. (2007). Osadnictwo ziemi sanockiej w latach 1340–1650. Sanok: Oficyna Wydawnicza Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Grzegorza z Sanoka.

Gelitovič, M. – Гелитович, M. (2003). Ікони Спас Нерукотворний кінца ХV–ХVІІ ст у колекції Національного о музею у Львові зі збірки Музею Львівскої Духовної Семінарії-Богословської Академії (матеріали до зведеного каталогу іконопису НМЛ) W: І.В. Паславський (red.), Українська Грекокатолицька Церква і релігійне мистецтво. Історичний досвід і проблеми сучаності. Львів–Рудно: Львівська духовна семінарія Святого Духа УГКЦ.

Giemza, J. (2017). Cerkwie i ikony. Rzeszów: Libra.

Grabar, A. (1923). La tradition des masques du Christ dans l’art chrétien. Archives alsaciennes d’histoire d’art, II, 1–19.

Grabar, A. (1931). La Sainte Face de Laon. Le Mandylion dans l’art orthodoxe. Prague: Seminarium Kondakovianum.

Gronek, A. (2009). Szczelina światła. Ruskie malarstwo ikonowe. Kraków: Collegium Columbinum.

Grządziela, R. (1974). Twórczość malarza ikon z Żochatyna. Folia Historiae Artium, t. 10, 51–80.

Janocha, M. (2008). Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności. Warszawa: Neriton.

Klekot, J. (1992). Wyobrażenie twarzy Chrystusa w ikonie karpackiej. Polska Sztuka Ludowa, nr 2 (217), 17–32.

Kłosińska, J. (1973). Ikony. Kraków: Wydawnictwo Muzeum Narodowego w Krakowie.

Kruk, P.M. (2019). Ikony XIV–XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Ilustracje, t. 3. Kraków: Wydawnictwo Muzeum Muzeum Narodowego.

Kułakowska, J. (red.) (2001). Ikony. Najpiękniejsze ikony w zbiorach polskich. Olszanica: Boss.

Minczew, G. i Skowronek, M. (2001). Cykl o królu Abgarze w bizantyńsko-słowiańskiej tradycji rękopiśmiennej. Wybrane problemy tekstologiczne. Krakowsko-Wileńskie Studia Slawistyczne, t. III. Kraków: Scriptum.

Romaniak, A. (2018). Fotografie archiwalne. Sanok. Samorząd, oświata, organizacje, instytucje. Sanok: Muzeum Historyczne.

Starowieyski, M. (red.) (1980). Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1. Lublin: Wydawnictwo WAM.

Starowieyski, M. (red.) (2007). Apokryfy Nowego Testamentu. Apostołowie. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Svencìc’kij-Svâtic’kij, I. – Свенціцький-Святицький, І. (1929). Ікони Галицької України ХV–ХVІ віків (Збірки. Українського національного музею у Львові). Львів: Вид. Українського національного музею у Львові.

Tycner-Wolicka, M. (2009). Opowieść o wizerunku z Edessy. Kraków: PWN. Winnicka, K. (1996). Mandyliony XV i XVI w. w malarstwie zachodnioukraińskim. Mówią Zbiory, nr 1, 38–45.

Winnicka, K. (2018a). Ikony z XVI wieku w Muzeum Historycznym w Sanoku. Katalog zbiorów, t. 2. Sanok: Muzeum Historyczne.

Winnicka, K. (2018b). Ikony z XVII wieku w Muzeum Historycznym w Sanoku. Katalog zbiorów, t. 3. Sanok: Muzeum Historyczne.

Weitzmann, K. (1960). The Mandylion and Constatntine Porphyrogenetos. Cahiers Archéologiques, XI, 163–184.

Wessel, K. (1963). Acheiropoietos. W: K. Wessel (red.), Reallexikon zur byzantinischen Kunst I. Stuttgart: Hiersemann.

Published
2022-09-29
How to Cite
[1]
Winnicka, K. 2022. Mandylion Icons in the Collection of the Historical Museum in Sanok. Perspectives on Culture. 38, 3 (Sep. 2022), 335-350. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2022.3803.21.