Social Media for Catholics
Between the Makers’ Vision and the Users’ Preferences – A Case Study of Twojaparafia.pl (Opinio.pl)
Abstract
The article addresses the topic of Twojaparafia.pl (renamed as Opinio.pl), the first social media website for Catholics in Poland, which operated from 2014 to 2018. The website’s creators, in response to the needs and preferences of religious media users, founded a social media website with a wide range of content and services, aimed at a relatively small target group, which is young Catholics. Interest in the website, although moderate, confirmed that its makers’ vision largely matched the preferences of users, and that there is a demand for this type of niche social media.
References
Doroszuk, M. i Zagórska, W. (2017). Chrześcijanin wobec wyzwań globalnej przestrzeni wirtualnej. W: B.J. Soiński i A. Wieradzka-Pilarczyk (red.), Edukacja. Teologia i Dialog, t. 13. Poznań: WT UAM, 125–138.
Małecki, M. i Małecki, B. (2008). Analiza rozwoju portali społecznościowych w Internecie. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Olszański, L. (2006). Dziennikarstwo internetowe. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Pisarek, W. (2006). Forum. W: W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
Podlewska, K. (2019). Analiza zjawiska katolickiej blogosfery w Polsce w kontekście jej rozwoju i profesjonalizacji. Kultura – Media – Teologia, nr 36, 30–49.
Przybysz, M. (2018). Kościół w social media. Komunikacja instytucji eklezjalnych w mediach społecznościowych w perspektywie medioznawczej i teologicznej. Kultura – Media – Teologia, nr 35, 140–166.
Sierocki, R. (2018). Praktykowanie religii w nowych mediach. Katolicka przestrzeń Facebooka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Soiński, B.J. i Wieradzka-Pilarczyk, A. (red.) (2017). Edukacja. Teologia i Dialog. Poznań: WT UAM. Stachowska, E. (2017). Mediatyzacja religii w Polsce. Wybrane aspekty w kontekście koncepcji S. Hjarvarda. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, t. 21, nr 4, 41–55.
Szewczyk, A. (2011). Popularność funkcji serwisów społecznościowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, nr 28, 381–395.
Wróbel, F. (2018). Analiza porównawcza badań Centrum Badania Opinii Społecznej „Korzystanie z religijnych stron i portali internetowych” w latach 2014–2016. Biuletyn Edukacji Medialnej, nr 1, 42–53.
„Internet może być piątą Ewangelią”. (2015). Pozyskano z: https:// lubartow.24wspolnota.pl/kultura/internet-moze-byc-piata-ewangelia/ Lr17SariNaXXv4yGxXmR (dostęp: 14.06.2022).
Białka, M. (2015). Nowy portal społecznościowy dla katolików. Pozyskano z: https://www.parafia-gnojnik.pl/aktualnosci/571-nowy-portal-spolecznosciowy-dla-katolikow.html (dostęp: 13.06.2022).
Biuletyn Urzędu Patentowego. (2014). Warszawa. Pozyskano z: https://uprp. gov.pl/sites/default/files/bup/2014/22/bup22_2014.pdf (dostęp: 09.06.2022). Buda, A. (2014). Zarejestruj się na: TwojaParafia.pl. Pozyskano z: https:// www.niedziela.pl/artykul/113097/nd/Zarejestruj-sie-na-TwojaParafiapl (dostęp: 09.06.2022).
By łowić serca… (2015). Tryby, maj–czerwiec, 39–40, 7. Pozyskano z: https:// issuu.com/tryby/docs/39-40-internet (dostęp: 19.06.2022).
Czy strony religijne cieszą się w Polsce popularnością?. (2014). Pozyskano z: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/czy -strony-religijne-ciesza-sie-w-polsce-popularnoscia-690.html (dostęp: 13.06.2022).
Guzek, M. (2015). Walentynki 2015: konkurs na Twojaparafia.pl. Pozyskano z: https://kmdm.pl/walentynki-2015-konkurs-na-twojaparafia-pl/ (dostęp: 14.06.2022).
Horbaczewski, R. (2014). Twojaparafia.pl, czyli Facebook dla katolików wymyślony przez firmę z Lublina. Pozyskano z: https://www.press.pl/ tresc/37332,twojaparafia_pl_-czyli-facebook-dla-katolikow-wymyslony-przez-firme-z-lublina (dostęp: 14.06.2022).
http://web.archive.org/ (dostęp: 13.06.2022).
http://web.archive.org/web/20141016024136/http://twojaparafia.pl/ (dostęp: 19.06.2022).
http://web.archive.org/web/20150627032725/http://twojaparafia.pl/groups/20 (dostęp: 20.06.2022).
http://web.archive.org/web/20150729071119/http://twojaparafia.pl/groups/3 (dostęp: 20.06.2022).
http://web.archive.org/web/20160317105106/http://twojaparafia.pl/groups/9 (dostęp: 20.06.2022).
http://web.archive.org/web/20160803092646/http://twojaparafia.pl/forum/blogs/39/102 (dostęp: 18.06.2022).
http://web.archive.org/web/20180414140857/http://twojaparafia.pl/ (dostęp: 20.06.2022).
https://sliwamariusz.wordpress.com/ksiega-gosci/ (dostęp: 13.06.2022).
https://www.vismaya-maitreya.pl/ (dostęp: 13.06.2022).
https://www.youtube.com/user/2412Ewa (dostęp: 18.06.2022).
Jarosińska, J. (2014). Katolicy w sieci. Pozyskano z: https://www.gosc.pl/ doc/1978604.Katolicy-w-sieci (dostęp: 09.06.2022).
Kluczka, M./am/int. (2015). Głośne NIE dla imigrantów w Polsce. Pozyskano z: http://radiopoznan.fm/informacje/pozostale/glosne-nie-dla-imigran- tow-w-polsce (dostęp: 13.06.2022).
Kołodziejska, M. (oprac.) (2014). Korzystanie z religijnych stron i portali internetowych, CBOS nr 83/2014, Warszawa. Pozyskano z: https://www.cbos. pl/SPISKOM.POL/2014/K_083_14.PDF (dostęp: 13.06.2022).
Konkurs fotograficzny twojaparafia.pl. Pozyskano z: https://ksd.media.pl/ oddzial-krakowski/10000-news/news/2487-konkurs-fotograficzny-twojaparafia-pl (dostęp: 13.06.2022).
Lublin. Język Polski – nic trudnego!. (2015). Pozyskano z: https://www.franciszkanie.pl/artykuly/lublin-jezyk-polski-nic-trudnego (dostęp: 13.06.2022).
Majak, K. (2014). Katolicy mają własnego Facebooka – TwojaParafia.pl. Otwarcie na potrzeby, czy tworzenie enklawy „dla wybranych”?. Pozyskano z: https:// natemat.pl/121879,katolicy-tworza-wlasnego-facebooka-twojaparafia-pl-nie-powinni-tworzyc-wewnetrznych-enklaw (dostęp: 13.06.2022).
Regulamin. (2014). Pozyskano z: http://web.archive.org/web/20160317105116/ http://twojaparafia.pl/regulamin.html (dostęp: 13.06.2022).
rp.pl. (2014). Twojaparafia.pl – Facebook dla katolików. Pozyskano z: https:// www.rp.pl/spoleczenstwo/art4830641-twojaparafia-pl-facebook-dla-kato- likow (dostęp: 19.06.2022).
Sepioło, M. (2014). Parafianauci. Pozyskano z: https://www.tygodnik powszechny.pl/parafianauci-24868 (dostęp: 09.06.2022).
Stolarski, M. (2014). Facebook dla katolików? Nowa odsłona Twojaparafia.pl. Pozyskano z: https://kmdm.pl/facebook-dla-katolikow-nowa-odslona-twojaparafia-pl/ (dostęp: 09.06.2022).
Uniwersytet / Kultura Uniwersytetu / Pion Rektora / Dział komunikacji / Linki. Pozyskano z: https://www.kul.pl/linki,art_31855.html (dostęp: 13.06.2022).
Wujek, M. (2021). Facebook, Instagram czy Twitter inwigilują nas i cenzurują. Odpowiedzią mają być niszowe social media – czy mają szansę w walce z gigantami?. Pozyskano z: https://marketingibiznes.pl/social-media/ facebook-instagram-czy-twitter-inwigiluja-nas-i-cenzuruja-odpowiedzia-maja-byc-niszowe-social-media-czy-maja-szanse-w-walce-z-gigantami/ (dostęp: 09.06.2022).
Wysocka, A. (2014). K@tolik w sieci. Pozyskano z: https://gazetapielgrzyma. pl/226815,Ktolik-w-sieci.html (dostęp: 09.06.2022).
Zawada, M. (2014). Twojaparafia.pl cieszy się coraz większą popularnością. Pozyskano z: https://centrum.fm/twojaparafia-pl-cieszy-sie-coraz-wieksza-popularnoscia (dostęp: 14.06.2022).
Copyright (c) 2022 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.