From Isolation to Community
Few Remarks on Poles in Brazil as the Land of Multiculturalism
Abstract
The article remains in line with the trend of interdisciplinary research on multiculturalism and community building, as set in the context of ethnic communities in Brazil in general and focused on the activities of the Ethnic Union in the Ijuí region in southern Brazil in specific. Particular attention is paid to the history of the Polish settlement, which allows drawing conclusions with regard to the status of the Polish community in as a multi-ethnic and multi-cultural society as that of Brazil. The observations make it possible to conclude that in the process of shaping ethnic communities, the Polish one included, these social groups have come their long way from isolation and closure to openness and cooperation. It is noted that the Church has played a major role in the process of preserving and fostering the national and cultural identities of Polish emigrants, both in the early period of the Polish settlement as much as today. In its current policy, the Brazilian government implements the idea of supporting a multicultural and multiethnic society. Poles in Brazil signal the need for contact with the country of their ancestors, their language and culture, which is the reason why what proves to be extremely valuable includes all kinds of initiatives aimed at preserving national identity, improving the ability to use the Polish language, and building a sense of bond with the Polish culture (past and contemporary).
References
Chodubski, A. (1988). O tożsamości polonijnej. W: A. Chodubski (red.), Tożsamość kulturowa, kwestie narodowościowe i polonijne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jan Paweł II. (2005). Pamięć i tożsamość. Kraków: SIW Znak.
Język polski dołącza do języków urzędowych w brazylijskiej gminie Aurea. Pozyskano z: http://wspolnotapolska.org.pl/wiadomosci.php?id=8035 (dostęp: 12.10.2022).
Korporowicz, L. (2021). Naród jako dobro i naród jako zło. Ojczyzna i tożsamość. W: P. Walewski (red.), Czy wszystko musi być narodowe? Naród jako kategoria aksjologiczna. Pelpin: Wydawnictwo Bernardi-num, 149–168.
Kusielewicz, E. (1973). Fragment wypowiedzi podczas I Spotkania Uczo-nych Polskiego Pochodzenia w Krakowie 1973 r., cyt. za Kubiak, H. (1990). Zanikające pokrewieństwo. Szkice socjologiczne o Polonii. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 164.
Łapaj-Kucharska, J. (2020). Polityka zagraniczna Polski wobec Ameryki Łaciński w okresie pozimnowojennym. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Mazurek, J. (2009). Polacy pod Krzyżem Południa. Warszawa: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Muzeum Polskiego Ru-chu Ludowego w Warszawie.
Paleczny, T. (2004). Rasa, etniczność i religia w brazylijskim procesie na-rodowotwórczym. Kraków: Universitas.
Płońska, A. (2022). Polacy spod znaku Krzyża Południa – słów kilka o Polonii w Brazylii. Pozyskano z: https://przystanekhistoria.pl/pa2/teksty/81335, Pola-cy-spod-znaku-Krzyza-Poludnia-slow-kilka-o-Polonii-w-Brazylii.html (dostęp: 12.10.2022).
Sękowska, E. (2009). Język emigracji polskiej w świecie. Bilans i perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Siekierski, M.M. i Lazzaroto, D. Santana – história e cultura Polonesa em Ijuí, nieopublikowane.
Siewierski, H. (2000). Os poloneses nos 500 anos do Brasil. In: Paulo Reis (red.), República das etnias. Rio de Janeiro: Gryphus, Museu da República, 75–102.
Wielecki, K. (2021). Ojczyzna i tożsamość. W: P. Walewski (red.), Czy wszystko musi być narodowe? Naród jako kategoria aksjologiczna. Pel-pin: Wydawnictwo Bernardinum, 13–30.
Wielgus, S. (1996). Polska średniowieczna doktryna IUS GENTIUM. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Copyright (c) 2023 Jesuit University Ignatianum in Krakow
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.