Immersive Reading of e-literature
Abstract
The text takes a closer look at the relationship between the flow strategy used by e-literature authors and the immersive nature of a literary work. The concept of flow refers to processual works that produce the impression of gradual or dynamic flow across the screen and smooth transformations. It is usually used to construct imagery or to build up the momentum of an e-work. Immersion, in turn, is the desire/consent that emerges between the viewer-interactor and the e-artwork to sustain the impression of being (through perceptual and interpretive immersion and involvement) inside another virtual reality. The reader can experience the strongest feeling of immersion in works created with the use of CAVE (virtual cave) environment, although immersion is also possible with less technologically advanced e-literature, as immersive reading levels result from the various combination of elements such as spatialization, colors and graphics exposing processuality or depth effect, sounds that induce the viewer to enter the role of interactor, etc. Researchers look at the immersiveness of e-literature as an artistic expression of opposition to the posture of cool expert detachment prevailing in twentieth-century historical and critical literary discourse at universities. Immersion can thus be considered a kind of “bridge” that guarantees engagement in reading, a chance of regaining lost readerly involvement.
References
Bodzioch-Bryła, B. (2019). Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
Fajfer, Z. (2013). Powieki. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.
Fajfer, Z. (2015). Widok z głębokiej wieży. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.
Ghiragossian, D.; online: https://directory.eliterature.org/individual-work/3787 (dostęp: 14.05.2021).
Giełżyńska, K. C()n Du It, https://vimeo.com/44718481 (dostęp: 12.02.2023).
Hiperteksty. Rozmowa z Zenonem Fajferem. (2018) W: P. Marecki (red.), Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi. Kraków: Wydawnictwo UJ, 116-119.
http://archiwum.nina.gov.pl/film/chmura-znacznikow-1 (dostęp: 20.12.2018);
http://collection.eliterature.org/2/works/jacobs_semantic_disturbances/project/info.html (dostęp: 20.12.2018).
http://collection.eliterature.org/2/works/michel_ah.html (dostęp: 20.12.2018);
http://www.slippingglimpse.org/ (dostęp: 10.10.2018);
https://directory.eliterature.org/individual-work/3787 (dostęp: 14.05.2021).
https://issuu.com/kokazone/docs/archetyptura_-_estetyka_qr_kodu_kat (dostęp: 10.05.2023);
https://vimeo.com/9417544 (dostęp: 30.01.2022).
https://www.youtube.com/watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2018); https://www.youtube.com/watch?v=WOwF5KD5BV4 (dostęp: 11.05.2021).
https://www.youtube.com/watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2023);
https://www.youtube.com/watch?v=L799TQ3qsMw (dostęp: 20.05.2023).
Klejsa, K. (2001). Czy naprawdę trzeba grać, żeby wygrać? O fenomenie gier komputerowych W: E. Nurczyńska-Fidelska (red.), W świecie mediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Lefer, K., Kwartet na cztery fale, http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn5/lefer/ kwartet.html (dostęp: 19.01.2019).
Literatura a nowe media. Rozmowa redakcyjna prowadzona przez Annę Pochłódkę z udziałem Anny Łebkowskiej, Krzysztofa Uniłowskiego, Krystyny Wilkoszewskiej (2010). Dekada Literacka, nr 1-2, 239 240, http://www.dekadaliteracka. com.pl/?id=4928 (dostęp: 20.06.2018).
Marecki P, Wąwóz (Taroko), http://collection.eliterature.org/3/work.html?work= wawoz-taroko (dostęp: 17.01.2019).
Pawlicka, U. (2012). (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka. Kraków: Korporacja HaArt.
Pisarski, M., CAVE – jaskinia wirtualna, http://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE.htm http://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE. htm (dostęp: 03.05.2023).
Rozmowa Konrada Wojtyły z Zenonem Fajferem, http://radioszczecin.pl/172,1711,powieki-zenona-fajfera-rozmowa&sp=109 (audycja radiowa, dostęp: 20.02.2018).
Szczęsna, E. (2018). Cyfrowa semiopoetyka. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Wójtowicz, E. (2011). Intermedialne synestezje – sztuka mediów elektronicznych między obrazem, tekstem a kodem W: E. Wilk, M. Górska-Olesińska (red.), Od liberatury do e-literatury. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 149-156.
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.