Immersive Reading of e-literature

Keywords: e-literature, immersive reading, flow, media convergence, literature and new media

Abstract

The text takes a closer look at the relationship between the flow strategy used by e-literature authors and the immersive nature of a literary work. The concept of flow refers to processual works that produce the impression of gradual or dynamic flow across the screen and smooth transformations. It is usually used to construct imagery or to build up the momentum of an e-work. Immersion, in turn, is the desire/consent that emerges between the viewer-interactor and the e-artwork to sustain the impression of being (through perceptual and interpretive immersion and involvement) inside another virtual reality. The reader can experience the strongest feeling of immersion in works created with the use of CAVE (virtual cave) environment, although immersion is also possible with less technologically advanced e-literature, as immersive reading levels result from the various combination of elements such as spatialization, colors and graphics exposing processuality or depth effect, sounds that induce the viewer to enter the role of interactor, etc. Researchers look at the immersiveness of e-literature as an artistic expression of opposition to the posture of cool expert detachment prevailing in twentieth-century historical and critical literary discourse at universities. Immersion can thus be considered a kind of “bridge” that guarantees engagement in reading, a chance of regaining lost readerly involvement.

Author Biography

Bogusława Bodzioch-Bryła, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Profesor w Akademii Ignatianum w Krakowie (Wydział Filozoficzny, Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa), autorka monografii: Opisać skórę oceanu... Mozaiki pamięci Adama Zagajewskiego (2022); Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji (2019); Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze. Scenariusze zajęć edukacji medialnej dla nauczycieli (2015); Ku ciału post-ludzkiemu... Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości (2011; 2006), Kapłan Biblioteki. O poetyckiej i eseistycznej twórczości Adama Zagajewskiego (2009); współautor książek: Przepływy, protezy, przedłużenia... Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku (2016); Literatura i nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX/XXI wieku (2014, 2015), Nowy leksykon szkolny (2005), Leksykon wiedzy szkolnej (2008) oraz monografii zbiorowych. Pisała m.in. dla „Tekstów Drugich”, „Zagadnień Rodzajów Literackich”, „Studiów Medioznawczych”, „Kultury-Mediów-Teologii”, „Perspektyw Kultury”, „Horyzontów Wychowania”, „Studia de Cultura”, „Studia Historicolitteraria”, „Episteme” i „Śląska”. Członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zainteresowania badawcze: opis zderzenia literatury i nowych mediów w szerokiej perspektywie kulturoznawczej, sztuka interaktywna, współczesna reklama i dziennikarstwo.

References

Bodzioch-Bryła, B. (2019). Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Fajfer, Z. (2013). Powieki. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.

Fajfer, Z. (2015). Widok z głębokiej wieży. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.

Ghiragossian, D.; online: https://directory.eliterature.org/individual-work/3787 (dostęp: 14.05.2021).

Giełżyńska, K. C()n Du It, https://vimeo.com/44718481 (dostęp: 12.02.2023).

Hiperteksty. Rozmowa z Zenonem Fajferem. (2018) W: P. Marecki (red.), Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi. Kraków: Wydawnictwo UJ, 116-119.

http://archiwum.nina.gov.pl/film/chmura-znacznikow-1 (dostęp: 20.12.2018);

http://collection.eliterature.org/2/works/jacobs_semantic_disturbances/project/info.html (dostęp: 20.12.2018).

http://collection.eliterature.org/2/works/michel_ah.html (dostęp: 20.12.2018);

http://www.slippingglimpse.org/ (dostęp: 10.10.2018);

https://directory.eliterature.org/individual-work/3787 (dostęp: 14.05.2021).

https://issuu.com/kokazone/docs/archetyptura_-_estetyka_qr_kodu_kat (dostęp: 10.05.2023);

https://vimeo.com/9417544 (dostęp: 30.01.2022).

https://www.youtube.com/watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2018); https://www.youtube.com/watch?v=WOwF5KD5BV4 (dostęp: 11.05.2021).

https://www.youtube.com/watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2023);

https://www.youtube.com/watch?v=L799TQ3qsMw (dostęp: 20.05.2023).

Klejsa, K. (2001). Czy naprawdę trzeba grać, żeby wygrać? O fenomenie gier komputerowych W: E. Nurczyńska-Fidelska (red.), W świecie mediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.

Lefer, K., Kwartet na cztery fale, http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn5/lefer/ kwartet.html (dostęp: 19.01.2019).

Literatura a nowe media. Rozmowa redakcyjna prowadzona przez Annę Pochłódkę z udziałem Anny Łebkowskiej, Krzysztofa Uniłowskiego, Krystyny Wilkoszewskiej (2010). Dekada Literacka, nr 1-2, 239 240, http://www.dekadaliteracka. com.pl/?id=4928 (dostęp: 20.06.2018).

Marecki P, Wąwóz (Taroko), http://collection.eliterature.org/3/work.html?work= wawoz-taroko (dostęp: 17.01.2019).

Pawlicka, U. (2012). (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka. Kraków: Korporacja HaArt.

Pisarski, M., CAVE – jaskinia wirtualna, http://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE.htm http://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE. htm (dostęp: 03.05.2023).

Rozmowa Konrada Wojtyły z Zenonem Fajferem, http://radioszczecin.pl/172,1711,powieki-zenona-fajfera-rozmowa&sp=109 (audycja radiowa, dostęp: 20.02.2018).

Szczęsna, E. (2018). Cyfrowa semiopoetyka. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Wójtowicz, E. (2011). Intermedialne synestezje – sztuka mediów elektronicznych między obrazem, tekstem a kodem W: E. Wilk, M. Górska-Olesińska (red.), Od liberatury do e-literatury. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 149-156.

Published
2023-08-16
How to Cite
[1]
Bodzioch-Bryła, B. 2023. Immersive Reading of e-literature. Perspectives on Culture. 42, 3 (Aug. 2023), 65-88. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.07.
Section
Culture (in) Hybrid Reality