Lektura immersyjna e-literatury
Abstrakt
Tekst przybliża związki między stosowaną przez twórców e-literatury strategią przepływu (flow) a immersyjnością utworu. Kategoria flow odnosi się do dzieł procesualnych, stwarzających wrażenie stopniowego bądź dynamicznego „płynięcia” po ekranie oraz płynnego przeobrażania się. Celem jej stosowania zwykle jest konstruowanie warstwy ikonicznej lub budowanie dynamiki ścieżki e-utworu. Immersyjność zaś to wytwarzająca się pomiędzy odbiorcą-interaktorem a e-utworem chęć/zgoda na podtrzymywanie w świadomości wrażenia przebywania (percepcyjnego i interpretacyjnego zanurzenia i zaangażowania) we wnętrzu innej, wirtualnej rzeczywistości. Najsilniejsze wrażenie immersji gwarantują utwory realizowane z wykorzystaniem środowiska CAVE (jaskini wirtualnej), choć immersja możliwa jest również w przypadku e-literatury mniej zaawansowanej technologicznie, poziomy lektury immersyjnej wynikają bowiem z łączenia przez twórców w rozmaitych konfiguracjach elementów takich jak: uprzestrzennienie, warstwa kolorystyczno-graficzna eksponująca procesualność lub efekt głębi, warstwa brzmieniowa, nakłanianie odbiorcy do wejścia w rolę interaktora itp. Badacze na immersyjność e-literatury spoglądają jako na artystyczną manifestację sprzeciwu wobec postawy chłodnego eksperckiego dystansu, dominującego w dwudziestowiecznym historyczno- i krytycznoliterackim dyskursie uniwersyteckim. Immersję postrzegać więc można jako rodzaj „mostu” gwarantującego zaangażowanie w lekturę, szansę odzyskania utraconego zaangażowania odbiorczego.
Bibliografia
Bodzioch-Bryła, B. (2019). Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
Fajfer, Z. (2013). Powieki. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.
Fajfer, Z. (2015). Widok z głębokiej wieży. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.
Ghiragossian, D.; online: https://directory.eliterature.org/individual-work/3787 (dostęp: 14.05.2021).
Giełżyńska, K. C()n Du It, https://vimeo.com/44718481 (dostęp: 12.02.2023).
Hiperteksty. Rozmowa z Zenonem Fajferem. (2018) W: P. Marecki (red.), Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi. Kraków: Wydawnictwo UJ, 116-119.
http://archiwum.nina.gov.pl/film/chmura-znacznikow-1 (dostęp: 20.12.2018);
http://collection.eliterature.org/2/works/jacobs_semantic_disturbances/project/info.html (dostęp: 20.12.2018).
http://collection.eliterature.org/2/works/michel_ah.html (dostęp: 20.12.2018);
http://www.slippingglimpse.org/ (dostęp: 10.10.2018);
https://directory.eliterature.org/individual-work/3787 (dostęp: 14.05.2021).
https://issuu.com/kokazone/docs/archetyptura_-_estetyka_qr_kodu_kat (dostęp: 10.05.2023);
https://vimeo.com/9417544 (dostęp: 30.01.2022).
https://www.youtube.com/watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2018); https://www.youtube.com/watch?v=WOwF5KD5BV4 (dostęp: 11.05.2021).
https://www.youtube.com/watch?v=CvWh2xBbwrE (dostęp: 10.03.2023);
https://www.youtube.com/watch?v=L799TQ3qsMw (dostęp: 20.05.2023).
Klejsa, K. (2001). Czy naprawdę trzeba grać, żeby wygrać? O fenomenie gier komputerowych W: E. Nurczyńska-Fidelska (red.), W świecie mediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Lefer, K., Kwartet na cztery fale, http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn5/lefer/ kwartet.html (dostęp: 19.01.2019).
Literatura a nowe media. Rozmowa redakcyjna prowadzona przez Annę Pochłódkę z udziałem Anny Łebkowskiej, Krzysztofa Uniłowskiego, Krystyny Wilkoszewskiej (2010). Dekada Literacka, nr 1-2, 239 240, http://www.dekadaliteracka. com.pl/?id=4928 (dostęp: 20.06.2018).
Marecki P, Wąwóz (Taroko), http://collection.eliterature.org/3/work.html?work= wawoz-taroko (dostęp: 17.01.2019).
Pawlicka, U. (2012). (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka. Kraków: Korporacja HaArt.
Pisarski, M., CAVE – jaskinia wirtualna, http://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE.htm http://techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/CAVE. htm (dostęp: 03.05.2023).
Rozmowa Konrada Wojtyły z Zenonem Fajferem, http://radioszczecin.pl/172,1711,powieki-zenona-fajfera-rozmowa&sp=109 (audycja radiowa, dostęp: 20.02.2018).
Szczęsna, E. (2018). Cyfrowa semiopoetyka. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Wójtowicz, E. (2011). Intermedialne synestezje – sztuka mediów elektronicznych między obrazem, tekstem a kodem W: E. Wilk, M. Górska-Olesińska (red.), Od liberatury do e-literatury. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 149-156.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.