Historic City or Heritage City?
Abstract
Historic urban centers constitute a distinct category within our cultural heritage, where past legacies profoundly influence contemporary development. The prevalence of urban sites on the UNESCO World Heritage List underscores the significance attributed to these cultural loci. The urban environment embodies multifaceted dimensions, comprising not only conceptual and physical aspects but also functional and procedural elements. The urban landscape predominantly assumes the characteristics of a living organism. The velocity and intricacy of transformations impacting civic environments serve as indicators of urban development. Neoteric urbanization is distinguished by an unparalleled dynamism and magnitude of expansion, with projections indicating a substantial influx of new urban residents, estimated to reach 2 billion by 2030, according to World Bank forecasts. In contemporary times, where 80 percent of urban residents are newcomers, it is the urban environment itself, rather than the inhabitants, that serves as the primary integrating factor. Heritage is intrinsically linked to individuals – it represents us: its creators, interpreters, and users. Within this context, the pivotal importance of social capital emerges, facilitating the dynamic evolution of heritage through continual creation and reinterpretation, while also ensuring its effective safeguarding. A neoteric philosophy of historic city preservation should entail the concordant utilization of heritage preservation as developmental potential. It is widely acknowledged that culture not only fosters development but also serves as a catalyst for it.
References
Burckhardt, J. (1991). Kultura odrodzenia we Włoszech. Próba ujęcia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Cullen, G. (1961). The Concise Townscape. London: Taylor & Francis Routledge.
Hall, P. (1998). Cities in Civilization: Culture, Innovation, and Urban Order. New York: Random House.
Hausner, J. (2023). Lokalność jako społeczna siła rozwojowa. W: J. Hau-sner i M. Krzykawski (red.), Gospodarka i entropia. Jak wyjść z polikryzysu? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 211–227.
Lynch, K. (1960). Image of the City. Cambridge MA: MIT Press.
Purchla, J. (2013). Dziedzictwo kulturowe. W: J. Hausner, A. Karwińska i J. Purchla (red.), Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 39–56.
Purchla, J. (2015). Dziedzictwo kulturowe a urbanizacja. Zmiana relacji? Przegląd Urbanistyczny, R. 7, t. 11, 7.
Purchla, J. (2016). Miasto jako dzieło sztuki. Herito, nr 22–23 (2–3/2016), 12–29.
Purchla, J. (2017/2018). Wystąpienie prof. Jacka Purchli skierowane do uczestników 21. Sesji
Zgromadzenia Ogólnego Państw-Stron Konwencji Światowego Dziedzic-twa w Paryżu.
Przegląd Polskiego Komitetu do Spraw UNESCO, Biuletyn 2017/2018, 27–31.
Rykwert, J. (2013). Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Copyright (c) 2024 Ignatianum University in Cracow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.