Jewish Fidelity to God’s Name as a Challenge for Christians

Keywords: God's Name, immanence, transcendence, universalism, Decalogue

Abstract

This article examines the implications of Jewish theology regarding God’s Name, as articulated in André Chouraqui’s commentary on the Decalogue, for the practice of Christian faith. The study reveals a paradoxical connection between the profound reverence for God’s transcendence, epitomized by the Tetragrammaton, and the deep affirmation of the Absolute’s immanence within humanity. In Jewish theology, monotheism is understood as a profound humanism, with an ethic of responsible freedom – marked by empathy and solidarity (i.e., love of one’s neighbor) – offering a lens through which to understand God. This Jewish fidelity to the ineffable Name paradoxically supports and reinforces Christian fidelity to the revelation of the Father’s Name through Christ. It challenges Christians to reflect on their understanding of the mystery of Christ, who embodies the divine Name.

Author Biography

Marek Kita, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Dr hab. teologii, dr filozofii, adiunkt na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wcześniej długoletni pracownik Instytutu Ekumenii i Dialogu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Autor monografii: Klucz do żywych przekonań. Chrystologia filozoficzna Włodzimierza Sołowjowa (Kraków, 2005); Logos większy niż ratio. Dwa świadectwa chrześcijańskiego modelu racjonalności u progu epoki współczesnej (Kraków, 2012); Zostać w Kościele/ Zostać Kościołem (Warszawa, 2024).

References

BIBLIOGRAFIA
Chouraqui, A. (2002). Dziesięć Przykazań dzisiaj (tłum. A. Gościniak, E. Karwowska). Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Danielou, J. (2002). Teologia judeochrześcijańska. Historia doktryn chrześcijańskich przed Soborem Nicejskim (tłum. S. Basista). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Halík, T. (2020) Pandemia jako doświadczenie ekumeniczne, w: W. Kasper, G. Augustin (red.), Odkrywanie wspólnoty. Wiara w czasach pandemii koronawirusa (tłum. M. Chojnacki) Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 131-164.
Heschel, A.J. (2001). Człowiek nie jest sam. Filozofia religii (tłum. K. Wojtkowska-Lipska). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kamykowski, Ł. (2003). Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Kita, M. (2005). Klucz do żywych przekonań. Chrystologia filozoficzna Włodzimierza Sołowjowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kita, M. (2015). Rosyjski „prawosławny modernizm” i ekumeniczna ortodoksja. Refleksja teologiczno-fundamentalna, „Kultura i Wartości” ISSN 2299-7806, Nr 14/2015, s. 129-144.
Kowalik, K. (2004). Teolog wywalczonej wolności, w: J. Majewski, J. Makowski (red.), Leksykon wielkich teologów XX/XXI wieku, tom II. Warszawa: Biblioteka „Więzi”, s. 238-251.
Lévinas, E. (1991). Trudna wolność. Eseje o judaizmie (tłum. A. Kuryś, J. Migasiński). Gdynia: Wydawnictwo „Atext”.
Neusner, J. (2010). Rabin rozmawia z Jezusem (tłum. A. Wojtasik). Kraków: Wydawnictwo M.
Petuchowski, J.J., Thoma, C. (1995). Leksykon dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Rohr, R. (2023). Uniwersalny Chrystus. Prawda, która zmienia wszystko (tłum. W. Drążek). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Sherwin, B. (1995). Duchowe dziedzictwo Żydów polskich (tłum. W. Chrostowski). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
Published
2024-09-29
How to Cite
[1]
Kita, M. 2024. Jewish Fidelity to God’s Name as a Challenge for Christians. Perspectives on Culture. 46, 3 (Sep. 2024), 79-92. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.06.
Section
Synagoga i Eklezja. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość