Żydowska wierność Imieniu Boga jako wyzwanie dla chrześcijan

Słowa kluczowe: Imię Boze, immanencja, transcendencja, uniwersalizm, Dekalog

Abstrakt

Artykuł stanowi refleksję nad implikacjami żydowskiej teologii Bożego Imienia, wyłożonej zwięźle w komentarzu do Dekalogu autorstwa André Churaquiego, dla przeżywania wiary chrześcijańskiej. Podjęte studium ukazuje paradoksalny związek między wyrażonym przez słynny Tetragram pietyzmem w odniesieniu do Boskiej transcendencji a głęboką afirmacją immanencji Absolutu w człowieczeństwie. W świetle żydowskiej teologii monoteizm realizuje się jako głęboki humanizm, a etyka odpowiedzialnej wolności, nakierowanej na empatię i solidarność (czyli miłość bliźniego), stanowi optykę dla poznania Boga. Wszystko to sprawia, że żydowska wierność dla tajemnicy Niewypowiadalnego Imienia w sposób paradoksalny daje wsparcie i stoi na straży chrześcijańskiej wierności wobec objawienia Imienia Ojca w Chrystusie. Wierność ta stanowi również wyzwanie dla chrześcijan: pobudza do rachunku sumienia z uważności na bogactwo tajemnicy Chrystusa, ucieleśnionego Imienia Boga.

Biogram autora

Marek Kita, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Dr hab. teologii, dr filozofii, adiunkt na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wcześniej długoletni pracownik Instytutu Ekumenii i Dialogu Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Autor monografii: Klucz do żywych przekonań. Chrystologia filozoficzna Włodzimierza Sołowjowa (Kraków, 2005); Logos większy niż ratio. Dwa świadectwa chrześcijańskiego modelu racjonalności u progu epoki współczesnej (Kraków, 2012); Zostać w Kościele/ Zostać Kościołem (Warszawa, 2024).

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA
Chouraqui, A. (2002). Dziesięć Przykazań dzisiaj (tłum. A. Gościniak, E. Karwowska). Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Danielou, J. (2002). Teologia judeochrześcijańska. Historia doktryn chrześcijańskich przed Soborem Nicejskim (tłum. S. Basista). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Halík, T. (2020) Pandemia jako doświadczenie ekumeniczne, w: W. Kasper, G. Augustin (red.), Odkrywanie wspólnoty. Wiara w czasach pandemii koronawirusa (tłum. M. Chojnacki) Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 131-164.
Heschel, A.J. (2001). Człowiek nie jest sam. Filozofia religii (tłum. K. Wojtkowska-Lipska). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kamykowski, Ł. (2003). Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Kita, M. (2005). Klucz do żywych przekonań. Chrystologia filozoficzna Włodzimierza Sołowjowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kita, M. (2015). Rosyjski „prawosławny modernizm” i ekumeniczna ortodoksja. Refleksja teologiczno-fundamentalna, „Kultura i Wartości” ISSN 2299-7806, Nr 14/2015, s. 129-144.
Kowalik, K. (2004). Teolog wywalczonej wolności, w: J. Majewski, J. Makowski (red.), Leksykon wielkich teologów XX/XXI wieku, tom II. Warszawa: Biblioteka „Więzi”, s. 238-251.
Lévinas, E. (1991). Trudna wolność. Eseje o judaizmie (tłum. A. Kuryś, J. Migasiński). Gdynia: Wydawnictwo „Atext”.
Neusner, J. (2010). Rabin rozmawia z Jezusem (tłum. A. Wojtasik). Kraków: Wydawnictwo M.
Petuchowski, J.J., Thoma, C. (1995). Leksykon dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Rohr, R. (2023). Uniwersalny Chrystus. Prawda, która zmienia wszystko (tłum. W. Drążek). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Sherwin, B. (1995). Duchowe dziedzictwo Żydów polskich (tłum. W. Chrostowski). Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
Opublikowane
2024-09-29
Jak cytować
[1]
Kita, M. 2024. Żydowska wierność Imieniu Boga jako wyzwanie dla chrześcijan. Perspektywy Kultury. 46, 3 (wrz. 2024), 79-92. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.06.
Dział
Synagoga i Eklezja. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość