Promoting Cultural Access for Individuals with Disabilities: The Role and Mission of Cultural Institutions

Keywords: people with disabilities, cultural institutions, social responsibility of culture, equal opportunities, access to culture

Abstract

Cultural institutions are entrusted with the vital task of catering to the public’s needs for access to the arts. These institutions are integral to the cognitive and emotional development of society and enhance the overall quality of social life. Ensuring accessibility for all, including individuals with disabilities, is therefore a fundamental aspect of their mission. For people with disabilities, improvements in accessibility are not merely enhancements; they can significantly impact the ability to engage with and perceive cultural experiences. This article aims to highlight the critical importance of accessibility in cultural institutions for individuals with disabilities. It will examine the specific needs of audiences with various disabilities and propose practical solutions to enhance their experience of art and cultural engagement. Additionally, the article underscores the significance of individuals with disabilities as a vital segment of cultural audiences. For these individuals, access to culture can foster identity formation, value development, personal growth, and even serve a therapeutic purpose.

Author Biography

Maria Bajak, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Jej zainteresowania koncentrują się wokół społecznej odpowiedzialności biznesu oraz wyrównywania szans. Chętnie podejmuje również tematy związane z transformacją cyfrową i zastosowaniem nowych technologii w procesie komunikacji marketingowej.

References

Barańska, K. (2013). Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Kraków: Attyka.
Datko A., Necel R. (2011). Nowoczesna instytucja kultury. Raport z badań. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Drapińska, A. (2015). Marketing a społeczna odpowiedzialność biznesu – sprzeczne idee?. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41(1), 277-288.
Dziennik Ustaw (2020). Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 426).
Florek-Łuszczki, M., Lachowski, S. (2013). Działania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 19(4), 480–484.
Fryzeł B. (2018), Smoki i gazele. Rzecz o współczesnym pejzażu społecznej odpowiedzialności biznesu. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Gaweł, Ł (2018) Zarządzanie publicznymi instytucjami kultury w kontekście koncepcji corporate social responsibility (CSR). Społeczna odpowiedzialność muzeum. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 376, 48-62.
Gaweł, Ł. (2019). Marketing w publicznych instytucjach kultury. W: Ł. Gaweł, F. Skowron, A. Szostak (red.), Raport z projektu badawczego Krakowski odbiorca kultury. Kraków: Attyka.
Goryń, P. (2020). Osoby z niepełnosprawnościami nowym odbiorcą kultury?. W:
E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M.F. Zaniewska, Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu
w Białymstoku.
Graham, B. (2012). Transforming museums in the twenty-first century. Routledge: London-New York.
Hansson, P., Öhman, J. (2022). Museum education and sustainable development: A public pedagogy. European Educational Research Journal 21(3), 469–483.
Jutrzyna, E. (2004). Uczestnictwo w kulturze osób niewidomych. W: Z. Konaszkiewicz (red.), Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej.
Kaczmarek, J. (2018). Muzeum jako przestrzeń sztuki, pamięci i dialogu. Przypadek najmniejszego muzeum świata. Pogranicze. Studia Społeczne 34, 45–63.
Lizak, A. (2017). Dostęp osób niepełnosprawnych do dóbr kultury w świetle prawa. Kwartalnik Prawo-Społeczeństwo-Ekonomia 2, 59–70.
Łysiński, J. (2012). Paradygmaty współczesnego zarządzania kulturą w Polsce. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie 20 (1), 99-111.
Magiera, A. (2020). Czas wolny osób niepełnosprawnych. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 392, 59-68.
Majewski, P. (red.) (2013). Muzea i uczenie się przez całe życie – podręcznik europejski. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Makówka, M. (2007). Funkcje uczestnictwa w kulturze. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 742, 5–22.
Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2019). Zastosowanie beaconów w komunikacji marketingowej muzeów z osobami niepełnosprawnymi. Zarządzanie w Kulturze 20(4), s. 551-564. DOI: 10.4467/20843976ZK.19.033.11712
Manczak, I., Bajak, M., Sanak-Kosmowska, K. (2021). Muzealna aplikacja mobilna a udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przykład Wilanów Guide. Przegląd Prawno-Ekonomiczny 2, 35-54.
Modlinski, A., Pinto, L.M. (2020). Managing substitutive and complementary technologies in cultural institutions: Market/mission perspectives. Journal of Contemporary Management Issues 25, 1-10.
Nowak, A. (2015). Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze. Chowanna 1, 91–102.
Organizacja Narodów Zjednoczonych (2018). The UN Flagship Report on Disability and Development. Pozyskano z: www.un.org/development/desa/disabilities/publication-disabilitysdgs.html (dostęp: 20.12.2022).
Panasiuk, A. (2015). Współpraca i konkurencja podmiotów destynacji turystycznej. Przedsiębiorstwo i Region 7, 71-83.
Reyes-García, M.E., Criado-García, F., Camúñez-Ruíz, J.A., Casado-Pérez, M. (2021). Accessibility to Cultural Tourism: The Case of the Major Museums in the City of Seville. Sustainability 13, 3432.
Rottermund, A. (2015). Muzea – perspektywy. Muzealnictwo 56, 3–15.
Roztocka, K. (2018). CSR w kreowaniu wizerunku marki. Refleksje 18, 221-236.
Sapiński, A. (2017). Społeczna odpowiedzialność instytucji kultury w Polsce. W: S. Cadr, S. Ciupka (red.), Beskidzkie Dziedzictwo V. Łodygowice: Wydawnictwo Scriptum.
Sobocińska, M. (2015). Uwarunkowania i perspektywy rozwoju orientacji rynkowej w podmiotach sfery kultury. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Szabała, B. (2019). Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością wzrokową w kulturze. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 38(4), 41–58.
Ścibiorska-Kowalczyk, I. (2017). Konsumenci w turystyce muzealnej. Turystyka Kulturowa 5, 60-73.
Więckowski, R. (2015). Włączeni w muzeum. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, cz. 2, Niepełnosprawność intelektualna, autyzm, grupy zróżnicowane 7, 7–11.
Wolan-Nowakowska, M. (2021). Partnerstwo międzysektorowe jako narzędzie wdrażania idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Zarzadzanie Zasobami Ludzkimi 141 (4), 103-114.
Woronowicz S. (2014). Niepełnosprawność - wybrane zagadnienia społeczne i prawne, Biuro Analiz i Dokumentacji. Warszawa: Kancelaria Senatu. Pozyskano z: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/126/plik/ot632_internet.pdf (dostęp: 19.12.2022).
Wróblewski, Ł. (2018). Consumer behaviour in the market of cultural services. American Journal of Arts Management 1, 1–13.
Zúñiga Robles, L. (2019). Manual de Accesibilidad Para Museos. Lima: Museo de Arte de Lima.
Published
2024-09-30
How to Cite
[1]
Bajak, M. 2024. Promoting Cultural Access for Individuals with Disabilities: The Role and Mission of Cultural Institutions. Perspectives on Culture. 46, 3 (Sep. 2024), 433-448. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.27.