Evaluating the Attractiveness and Authenticity of Cultural Heritage Sites

A Case Study of Ojców National Park

Keywords: cultural heritage, protection of cultural heritage, authenticity, Tripadvisor, Ojców National Park

Abstract

The quest for authenticity is often cited as a key trend in cultural tourism. However, some researchers argue that contemporary tourism increasingly undervalues authenticity when assessing the attractiveness of sites. This article examines these perspectives through a case study of Ojców National Park (ONP), analyzing data from Tripadvisor, Google, Polskie Szlaki, and ZamkoMania websites to evaluate the popularity and appeal of cultural heritage sites within the park. The study investigates how tourist opinions and ratings correlate with their perceptions of authenticity. It finds that authenticity is a significant factor for only a small segment of visitors to ONP, and there is notable variability in how authenticity is understood. Tourists often struggle to accurately and consistently evaluate the authenticity of attractions such as historic buildings, including castles and ruins.

Author Biography

Witold Warcholik, University of the National Education Commission, Krakow

Holds a Ph.D. in Earth Sciences from the University of the National Education Commission in Krakow, where he is affiliated with the Institute of Management and Social Affairs specifically in the Department of Tourism and Regional Studies. He is an academic lecturer and has authored several publications in the fields of tourism, geomorphology, cartography, and Geographic Information Systems (GIS). A dedicated advocate for Krakow and the Low Beskids, Warcholik is also a licensed guide, tour operator, and qualified tourism instructor.

References

Adamiak, Cz., Dubownik, A. (2017). Opinie online o parkach narodowych w Polsce. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19 (52/ 3), 18-25.

Boym, S. (2010). The Ruins of the Avant-Garde, In: J. Hell, A. Schönle (red.), Ruins of Modernity, Duke University Press, Durham, 58.

Bruno, G., Gasca, E., Monaco, C. (2014). The Efficient Management of Park Resources: Natural and Cultural Data in the Alpi Marittime Park Area, Information Systems, vol. 42, 78–88.

Chhabra, D., Healy, R., Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism, Annals of Tourism Research, 29, s. 702-719.

Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization In tourism. Annals of Tourism Research, 15(3), 371–386.

Cohen, E. (2011). Zmieniające się oblicza współczesnej turystyki, Folia Turistica, nr 25 (2), s. 16.

Daugstad, K., Kirchengast, C. (2013). Authenticity and the pseudo-backstage of agri-tourism. Annals of Tourism Research, 43(2), 179–191.

Fili, M., Križaj, D. (2016). Electronic Word of Mouth and Its Credibility in Tourism: The Case of Tripadvisor, Academica Turistica, 9(2), 107-111.

Frochot, I., Batat, W. (2013). Marketing and Designing the Tourist Experience, Goodfellows Publishers, Oxford.

Graja-Zwolińska S., Spychała A. (2016). Dziedzictwo kulturowe a turystyka w polskich parkach narodowych, Turystyka Kulturowa, nr 1, 79-93.

Hibszer, A. (2013). Percepcja obiektów sakralnych Ojcowskiego Parku Narodowego przez miejscową ludność oraz turystów, Prace Komisji Krajobrazu kulturowego PTG, 22, 153-166.

Jeacle, I., Carter, C. (2011). Tripadvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems, Accounting, Organizations and Society, 36, 293–309.

Kim H., Jamal T. (2007). Touristic Quest for Existential Authenticity, Annals of Tourism Research, vol. 34, no. 1, 181–201.

Kolar, T., Zabkar, V. (2010). A consumer-based model of authenticity: an oxymoron or the foundation of cultural heritage marketing? Tourism Management, 31 (5), 652-664.

Kołodziejski, S. (1996). Castrum Scala – zamek księcia śląskiego Henryka Brodatego pod Krakowem. In: Kultura średniowiecznego Śląska i Czech. K. Wachowski (red.), Wrocław, s. 101–111.

Kruczek, Z. (2002). Atrakcje turystyczne. Metody oceny ich odbioru – interpretacja. Folia Turistica, 13; 37 – 61.

Lerka, C. (2006). Ukochał ojczyznę, ludzkość i prawdę. In: Stanisław Niedzielski i jego zasługi dla Ojcowa. W setną rocznicę śmierci (1905–2005), J. Partyka (red.). Ojców, 16–19.

MacCannell, D. (1976). The Tourist. New Theory of the Leisure Class, University of California Press.

Mikos von Rohrscheidt, A. (2010). Wykorzystanie średniowiecznych obiektów obronnych w Polsce w ramach różnych form turystyki kulturowej, Turystyka Kulturowa, nr 6, 4-25.

Nowacki, M. (2017). Jakość i autentyczność w percepcji osób zwiedzających festyn archeologiczny w Biskupinie, Turystyka Kulturowa, nr 2, 83-101.

Partyka, J., Sołtys-Lelek, A. (2019). Ojcowski Park Narodowy: wybrane problemy ochrony przyrody i krajobrazu kulturowego, Prądnik. Prace Muz. Szafera, nr 29, 23-60.

Pearce, P., Moscardo, G. (1986). The Concept of Authenticity in Tourist Experiences, Australian and New Zealand Journal of Sociology, no. 22, 121-132.

Rokosz, M. (1995). Grodzisko skalskie nad Prądnikiem albo tzw. Pustelnia błogosławionej Salomei w XIII wieku, Prądnik. Prace i Materiały Muzeum im. Prof. Władysława Szafera, t. 10, 19–43.

Stasiak, A. (1997). Turystyka w parkach narodowych – obszary konfliktów, Turyzm, t. 7, z. 2, 5–22.

Taylor, J. (2001). Authenticity and sincerity in tourism, Annals of Tourism Research, nr 1(28), 7-26.

Urry, J. (1990). The tourist gaze. Leisure and travel In contemporary societies. Sage Publications.

Vittersø, J., Vorkinn, M., Vistad, O.I., Vaagland, J. (2000). Tourist experiences and attractions, Annals of Tourism Research, Volume 27, Issue 2, 432-450.

Wall Reinius, S., Fredman, P. (2007). Protected areas as attractions, Annals of Tourism Research, vol. 34 (4), 839–854.

Zajadacz, A. (2017). Dyssatysfakcja w przestrzeni turystycznej. Prace i Studia Geograficzne, 62.3, WGiSR UW, Warszawa, 63-88.

Ziarkowski, D. (2011). Atrakcyjność krajobrazu Doliny Prądnika w ocenie zwiedzających, Zeszyty Naukowe UE w Krakowie, nr 857, 63-76.

Żemła, M. (2014). Autentyczność obiektywistyczna wybranych typów atrakcji w oczach turysty w kształtowaniu doświadczenia turystów, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 1 (25), 385-404.

Żemła, M., Siwek, M. (2020). Between authenticity of walls and authenticity of tourists’ experiences: The tale of three Polish castles, Cogent Arts & Humanities, 7:1, 1763893.

Published
2024-09-30
How to Cite
[1]
Warcholik, W. 2024. Evaluating the Attractiveness and Authenticity of Cultural Heritage Sites: A Case Study of Ojców National Park. Perspectives on Culture. 46, 3 (Sep. 2024), 449-460. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.28.