Evaluating the Attractiveness and Authenticity of Cultural Heritage Sites
A Case Study of Ojców National Park
Abstract
The quest for authenticity is often cited as a key trend in cultural tourism. However, some researchers argue that contemporary tourism increasingly undervalues authenticity when assessing the attractiveness of sites. This article examines these perspectives through a case study of Ojców National Park (ONP), analyzing data from Tripadvisor, Google, Polskie Szlaki, and ZamkoMania websites to evaluate the popularity and appeal of cultural heritage sites within the park. The study investigates how tourist opinions and ratings correlate with their perceptions of authenticity. It finds that authenticity is a significant factor for only a small segment of visitors to ONP, and there is notable variability in how authenticity is understood. Tourists often struggle to accurately and consistently evaluate the authenticity of attractions such as historic buildings, including castles and ruins.
References
Adamiak, Cz., Dubownik, A. (2017). Opinie online o parkach narodowych w Polsce. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19 (52/ 3), 18-25.
Boym, S. (2010). The Ruins of the Avant-Garde, In: J. Hell, A. Schönle (red.), Ruins of Modernity, Duke University Press, Durham, 58.
Bruno, G., Gasca, E., Monaco, C. (2014). The Efficient Management of Park Resources: Natural and Cultural Data in the Alpi Marittime Park Area, Information Systems, vol. 42, 78–88.
Chhabra, D., Healy, R., Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism, Annals of Tourism Research, 29, s. 702-719.
Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization In tourism. Annals of Tourism Research, 15(3), 371–386.
Cohen, E. (2011). Zmieniające się oblicza współczesnej turystyki, Folia Turistica, nr 25 (2), s. 16.
Daugstad, K., Kirchengast, C. (2013). Authenticity and the pseudo-backstage of agri-tourism. Annals of Tourism Research, 43(2), 179–191.
Fili, M., Križaj, D. (2016). Electronic Word of Mouth and Its Credibility in Tourism: The Case of Tripadvisor, Academica Turistica, 9(2), 107-111.
Frochot, I., Batat, W. (2013). Marketing and Designing the Tourist Experience, Goodfellows Publishers, Oxford.
Graja-Zwolińska S., Spychała A. (2016). Dziedzictwo kulturowe a turystyka w polskich parkach narodowych, Turystyka Kulturowa, nr 1, 79-93.
Hibszer, A. (2013). Percepcja obiektów sakralnych Ojcowskiego Parku Narodowego przez miejscową ludność oraz turystów, Prace Komisji Krajobrazu kulturowego PTG, 22, 153-166.
Jeacle, I., Carter, C. (2011). Tripadvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems, Accounting, Organizations and Society, 36, 293–309.
Kim H., Jamal T. (2007). Touristic Quest for Existential Authenticity, Annals of Tourism Research, vol. 34, no. 1, 181–201.
Kolar, T., Zabkar, V. (2010). A consumer-based model of authenticity: an oxymoron or the foundation of cultural heritage marketing? Tourism Management, 31 (5), 652-664.
Kołodziejski, S. (1996). Castrum Scala – zamek księcia śląskiego Henryka Brodatego pod Krakowem. In: Kultura średniowiecznego Śląska i Czech. K. Wachowski (red.), Wrocław, s. 101–111.
Kruczek, Z. (2002). Atrakcje turystyczne. Metody oceny ich odbioru – interpretacja. Folia Turistica, 13; 37 – 61.
Lerka, C. (2006). Ukochał ojczyznę, ludzkość i prawdę. In: Stanisław Niedzielski i jego zasługi dla Ojcowa. W setną rocznicę śmierci (1905–2005), J. Partyka (red.). Ojców, 16–19.
MacCannell, D. (1976). The Tourist. New Theory of the Leisure Class, University of California Press.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2010). Wykorzystanie średniowiecznych obiektów obronnych w Polsce w ramach różnych form turystyki kulturowej, Turystyka Kulturowa, nr 6, 4-25.
Nowacki, M. (2017). Jakość i autentyczność w percepcji osób zwiedzających festyn archeologiczny w Biskupinie, Turystyka Kulturowa, nr 2, 83-101.
Partyka, J., Sołtys-Lelek, A. (2019). Ojcowski Park Narodowy: wybrane problemy ochrony przyrody i krajobrazu kulturowego, Prądnik. Prace Muz. Szafera, nr 29, 23-60.
Pearce, P., Moscardo, G. (1986). The Concept of Authenticity in Tourist Experiences, Australian and New Zealand Journal of Sociology, no. 22, 121-132.
Rokosz, M. (1995). Grodzisko skalskie nad Prądnikiem albo tzw. Pustelnia błogosławionej Salomei w XIII wieku, Prądnik. Prace i Materiały Muzeum im. Prof. Władysława Szafera, t. 10, 19–43.
Stasiak, A. (1997). Turystyka w parkach narodowych – obszary konfliktów, Turyzm, t. 7, z. 2, 5–22.
Taylor, J. (2001). Authenticity and sincerity in tourism, Annals of Tourism Research, nr 1(28), 7-26.
Urry, J. (1990). The tourist gaze. Leisure and travel In contemporary societies. Sage Publications.
Vittersø, J., Vorkinn, M., Vistad, O.I., Vaagland, J. (2000). Tourist experiences and attractions, Annals of Tourism Research, Volume 27, Issue 2, 432-450.
Wall Reinius, S., Fredman, P. (2007). Protected areas as attractions, Annals of Tourism Research, vol. 34 (4), 839–854.
Zajadacz, A. (2017). Dyssatysfakcja w przestrzeni turystycznej. Prace i Studia Geograficzne, 62.3, WGiSR UW, Warszawa, 63-88.
Ziarkowski, D. (2011). Atrakcyjność krajobrazu Doliny Prądnika w ocenie zwiedzających, Zeszyty Naukowe UE w Krakowie, nr 857, 63-76.
Żemła, M. (2014). Autentyczność obiektywistyczna wybranych typów atrakcji w oczach turysty w kształtowaniu doświadczenia turystów, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 1 (25), 385-404.
Żemła, M., Siwek, M. (2020). Between authenticity of walls and authenticity of tourists’ experiences: The tale of three Polish castles, Cogent Arts & Humanities, 7:1, 1763893.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.