Atrakcyjność i autentyczność obiektu dziedzictwa kulturowego w opinii turysty
Studium przypadku Ojcowskiego Parku Narodowego
Abstrakt
Poszukiwanie autentyczności, zdaniem części badaczy, jest jednym z głównych trendów w turystyce kulturowej; w odmiennym stanowisku współczesną turystykę charakteryzuje spadek znaczenia autentyczności w ocenie atrakcyjności obiektów. Na podstawie analizy danych pozyskanych z internetowych agregatorów opinii, w tym serwisów Tripadvisor, Google, Polskie Szlaki i ZamkoMania, dokonano oceny popularności i atrakcyjności obiektów dziedzictwa kulturowego na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego. Zwrócono uwagę na potencjalny związek wystawionych przez turystów opinii i ocen z percepcją autentyczności obiektów. Autentyczny charakter wybieranych atrakcji jest elementem wpływającym na doświadczenie niewielkiego odsetka turystów przebywających w OPN, a dodatkowo różnią się oni w rozumieniu autentyczności. Turyści mają problem z jednoznaczną i poprawną oceną autentyczności atrakcji turystycznych, jakimi są zabytkowe budowle, przykładowo zamki i ruiny zamków.
Bibliografia
Adamiak, Cz., Dubownik, A. (2017). Opinie online o parkach narodowych w Polsce. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19 (52/ 3), 18-25.
Boym, S. (2010). The Ruins of the Avant-Garde, In: J. Hell, A. Schönle (red.), Ruins of Modernity, Duke University Press, Durham, 58.
Bruno, G., Gasca, E., Monaco, C. (2014). The Efficient Management of Park Resources: Natural and Cultural Data in the Alpi Marittime Park Area, Information Systems, vol. 42, 78–88.
Chhabra, D., Healy, R., Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism, Annals of Tourism Research, 29, s. 702-719.
Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization In tourism. Annals of Tourism Research, 15(3), 371–386.
Cohen, E. (2011). Zmieniające się oblicza współczesnej turystyki, Folia Turistica, nr 25 (2), s. 16.
Daugstad, K., Kirchengast, C. (2013). Authenticity and the pseudo-backstage of agri-tourism. Annals of Tourism Research, 43(2), 179–191.
Fili, M., Križaj, D. (2016). Electronic Word of Mouth and Its Credibility in Tourism: The Case of Tripadvisor, Academica Turistica, 9(2), 107-111.
Frochot, I., Batat, W. (2013). Marketing and Designing the Tourist Experience, Goodfellows Publishers, Oxford.
Graja-Zwolińska S., Spychała A. (2016). Dziedzictwo kulturowe a turystyka w polskich parkach narodowych, Turystyka Kulturowa, nr 1, 79-93.
Hibszer, A. (2013). Percepcja obiektów sakralnych Ojcowskiego Parku Narodowego przez miejscową ludność oraz turystów, Prace Komisji Krajobrazu kulturowego PTG, 22, 153-166.
Jeacle, I., Carter, C. (2011). Tripadvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems, Accounting, Organizations and Society, 36, 293–309.
Kim H., Jamal T. (2007). Touristic Quest for Existential Authenticity, Annals of Tourism Research, vol. 34, no. 1, 181–201.
Kolar, T., Zabkar, V. (2010). A consumer-based model of authenticity: an oxymoron or the foundation of cultural heritage marketing? Tourism Management, 31 (5), 652-664.
Kołodziejski, S. (1996). Castrum Scala – zamek księcia śląskiego Henryka Brodatego pod Krakowem. In: Kultura średniowiecznego Śląska i Czech. K. Wachowski (red.), Wrocław, s. 101–111.
Kruczek, Z. (2002). Atrakcje turystyczne. Metody oceny ich odbioru – interpretacja. Folia Turistica, 13; 37 – 61.
Lerka, C. (2006). Ukochał ojczyznę, ludzkość i prawdę. In: Stanisław Niedzielski i jego zasługi dla Ojcowa. W setną rocznicę śmierci (1905–2005), J. Partyka (red.). Ojców, 16–19.
MacCannell, D. (1976). The Tourist. New Theory of the Leisure Class, University of California Press.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2010). Wykorzystanie średniowiecznych obiektów obronnych w Polsce w ramach różnych form turystyki kulturowej, Turystyka Kulturowa, nr 6, 4-25.
Nowacki, M. (2017). Jakość i autentyczność w percepcji osób zwiedzających festyn archeologiczny w Biskupinie, Turystyka Kulturowa, nr 2, 83-101.
Partyka, J., Sołtys-Lelek, A. (2019). Ojcowski Park Narodowy: wybrane problemy ochrony przyrody i krajobrazu kulturowego, Prądnik. Prace Muz. Szafera, nr 29, 23-60.
Pearce, P., Moscardo, G. (1986). The Concept of Authenticity in Tourist Experiences, Australian and New Zealand Journal of Sociology, no. 22, 121-132.
Rokosz, M. (1995). Grodzisko skalskie nad Prądnikiem albo tzw. Pustelnia błogosławionej Salomei w XIII wieku, Prądnik. Prace i Materiały Muzeum im. Prof. Władysława Szafera, t. 10, 19–43.
Stasiak, A. (1997). Turystyka w parkach narodowych – obszary konfliktów, Turyzm, t. 7, z. 2, 5–22.
Taylor, J. (2001). Authenticity and sincerity in tourism, Annals of Tourism Research, nr 1(28), 7-26.
Urry, J. (1990). The tourist gaze. Leisure and travel In contemporary societies. Sage Publications.
Vittersø, J., Vorkinn, M., Vistad, O.I., Vaagland, J. (2000). Tourist experiences and attractions, Annals of Tourism Research, Volume 27, Issue 2, 432-450.
Wall Reinius, S., Fredman, P. (2007). Protected areas as attractions, Annals of Tourism Research, vol. 34 (4), 839–854.
Zajadacz, A. (2017). Dyssatysfakcja w przestrzeni turystycznej. Prace i Studia Geograficzne, 62.3, WGiSR UW, Warszawa, 63-88.
Ziarkowski, D. (2011). Atrakcyjność krajobrazu Doliny Prądnika w ocenie zwiedzających, Zeszyty Naukowe UE w Krakowie, nr 857, 63-76.
Żemła, M. (2014). Autentyczność obiektywistyczna wybranych typów atrakcji w oczach turysty w kształtowaniu doświadczenia turystów, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 1 (25), 385-404.
Żemła, M., Siwek, M. (2020). Between authenticity of walls and authenticity of tourists’ experiences: The tale of three Polish castles, Cogent Arts & Humanities, 7:1, 1763893.
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.