Efekt pustki, czyli o czym mówią ustracone symbole (według dramatu Olega Honczarowa Siedem kroków do Golgoty)
Abstrakt
Tematy biblijne zawsze były aktualne w literaturze ukraińskiej. Obecnie trwa artystyczny namysł nad biblijnymi kodami i symbolami, zwłaszcza tematami związanymi z zagadnieniami wiary, prawdy, proroctwa, dobroczynności, dobra, zła. Współczesny pisarz ukraiński Oleg Honczarow podaje interpretacje wymienionych problemów w dramacie Siedem kroków do Golgoty. W artykule rozpatrywany jest fenomen utraty znaczenia przez symbol biblijny i powstanie pustki na jego miejscu. Ta pustka zaś wydaje się pozorna, ponieważ w tym miejscu pojawia się nowy sens, który staje się nowym symbolem. Autor traktuje swój utwór jako fantasmagorię, co pozwala mu na użycie różnych eksperymentów i chwytów literackich, organizację czasu i przestrzeni, wyjaśnienie zachowania się bohaterów, opracowanie szczegółów fabuły.
Bibliografia
Asmut, B. (2014). Vstup do analizu dramy. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka.
Bibliya, abo Knyhy Svyatoho Pys’ma Staroho j Novoho Zapovitu. (1990). Ob’yednannya biblijnyx tovarystv.
Bondareva, O.J. (2008). Zhanrovyj kod perevernutoho Jevanheliya u p’jesi Oleha Honcharova «Sim krokiv na Holhofu». In Russkaja literatura. Issledovanija. Kiev.
Honcharov, O. (2004). Sim krokiv do Holhofy. In Nadiya Miroshnychenko (Ed.), Strajk iljuzij: antolohija suchasnoj ukrajins’koj dramaturhiji. Kyiv: Osnovy.
Honcharov, O. (18 May 2016). Sem’ shagov do Golgofy. Retrieved from: http://samlib.ru/g/goncharow_o_w/sem_shagov.shtml
Kohut, O.V. (2010). Biblijni sjuzhety ta arkhetypy v suchasnij ukrayins’kij dramaturhiji. Visnyk Zhytomyrs’koho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky. Iss. 54.
Pavlinchuk, T.I. (2010). Khudozhnia interpretacija evdemonizmu u tvorchosti Volodymyra Vynnychenka (Doctoral Candidate dissteration). 10.01.01. Zhytomyr.
Vynnychenko, V. (2003). Prorok. In Ukrayins’ke slovo (Vol. 1). Kyiv: Akonit.
Zhitija svjatykh, na russkom jazyki zlozhennye po rukovodstvu Chetih-minejsv Dimitrija Rostovskago. Kniga sed’maja. (1906). Moskva: Sinodal’naja Tipografija.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.