Medialne opisy kultury jako poszukiwanie jej prawdziwego oblicza
Abstrakt
Niniejsze opracowanie potwierdza tezę o zróżnicowanym pojmowaniu kultury. Są ludzie, którzy jej nie znają, i tacy, którzy chcą poznawać ją coraz dokładniej. Pragnienie takie spowodowane jest chęcią rozwiązania problemu, który powstaje przez różne rozumienie kultury oraz przez fakt, że to, co jedni określają terminem kultury, inni nazywają antykulturą.
Na podstawie analizy zaprezentowanego przekazu medialnego pokazany został fakt wykorzystywania środków społecznego przekazu do poszukiwania prawdziwego oblicza kultury. Jeśli środki te mają pomagać człowiekowi w docieraniu do prawdy – omawiając aktualne dla ludzkiego życia kwestie – to w temacie kultury rzeczywiście podejmują się takiego zadania.
W umieszczanych w mass mediach treściach dotyczących kultury podkreślany jest fakt obecnych w niej wartości, takich jak prawda, dobro i piękno. Wszystkie one pochodzą od Boga i do Niego prowadzą. One sprawiają, że człowiek nieustannie potrzebuje i poszukuje kultury. Dzięki nim może bowiem doświadczać integralnego rozwoju i coraz dokładniej rozumieć, na czym polega prawdziwe człowieczeństwo. Z kolei życie człowieka bez tych Bożych wartości, naznaczone fałszywym antropocentryzmem, zawsze wypełnione będzie działaniami, które określić można terminem „antykultura”.
Na podstawie zaprezentowanych medialnych treści wskazana została zależność rozpoznawania prawdziwej kultury od przyjmowania za nią odpowiedzialności. Odpowiedzialność ta wyraża się w nieustannym podejmowaniu trudu poszerzania horyzontów myślowych, angażowania się w różne dziedziny życia, tworzenia – przez prawdziwe powszechne braterstwo – różnorodnych wspólnot. W ten sposób realizować się może właściwy rozwój nie tylko kultury, lecz także człowieka. Jest to również droga, na której dokonuje się skuteczna obrona przed wrogim religii laickim humanizmem.
Bibliografia
Białous, A. (2018, October 10). Olsztyn: profanacja krzyża i antypolska prowokacja w miejskiej galerii sztuki [Olsztyn: Desecration of the cross and anti-Polish provocation in the municipal art gallery]. PCh24.pl. https://www.pch24.pl/olsztyn--profanacja-krzyza-i-antypolska-prowokacja-w-miejskiej-galerii-sztuki,63377,i.html
Catholic Information Agency. (2013, November 13). Przemyska młodzież do ministra kultury: stop profanacji symboli religijnych [Przemyśl youth to the Minister of Culture: Stop the profanation of religious symbols]. https://www.pch24.pl/przemyska-mlodziez-do-ministra-kultury--stop-profanacji-symboli-religijnych,19148,i.html
Cyz, T. (2011, December). Kultura mówienia prawdy. Z Michałem Merczyńskim i Pawłem Potoroczynem rozmawia Tomasz Cyz [The culture of telling the truth: Tomasz Cyz interviews Michał Merczyński and Paweł Potoroczyn]. Dwutygodnik. https://www.dwutygodnik.com/artykul/3000-kultura-mowienia-prawdy.html
Dec, I. (2013, No. 11). Bóg ukryty w pięknie świata [God hidden in the beauty of the world]. https://www.niedziela.pl/artykul/104958/nd/Bog-ukryty-w-pieknie-swiata
Dec, I. (2019). Awersja do Boga w czasach nowożytnych [Aversion to God in modern times]. Niedziela, Edycja Świdnicka 42(2), p. 5.
Francis. (2019, June 9). Orędzie Franciszka na Nadzwyczajny Miesiąc Misyjny [Message of His Holiness Francis for World Mission Day 2019] (Catholic Information Agency/ad, Polish Trans.). https://stacja7.pl/zwatykanu/oredzie-franciszka-na-nadzwyczajny-miesiac-misyjny
Frischmann, B. (2006, December 20). Defining “culture”. http://madisonian.net/2006/12/20/defining-culture
Garcia, R. (n.d.) Co mówi Chrystus w “Golgota Picnic”? Przeczytaj, zanim rzucisz kamieniem. Tekst sztuki Rodriga Garcii [What does Christ say in Golgotha Picnic? Read before you cast a stone: Text of Rodrigo Garcia’s play]. Wyborcza. http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,16232855,Co_mowi_Chrystus_w__Golgota_Picnic___Przeczytaj__zanim.html
Horak, T. (2018, February 10). Kultura – biała plama [Culture – terra incognita]. https://kosciol.wiara.pl/doc/4499754.kultura-biala-plama
John Paul II. (1990, December 7). Encyclical “Redemptoris missio” On the permanent validity of the Church’s missionary mandate.
Jureczko-Wilk, J. (2016, July 20). Chrzcielnica, 2Tm2,3 i sękacz [Baptismal font 2Tm2,3 and traditional spit cake]. https://kosciol.wiara.pl/doc/3302410.Chrzcielnica-2Tm2-3-i-sekacz
Kampania Wolności Sztuki i Nauki. (2017). Apel o nieograniczanie wolności sztuki i prawa do korzystania z dóbr kultury! [An appeal not to limit the freedom of art and the right to access cultural heritage!]. https://naszademokracja.pl/petitions/apel-o-nieograniczanie-wolnosci-sztuki-i-prawa-do-obejrzenia-spektaklu-klatwa-w-teatrze-rozrywki
Kerner, A. (2014, June 12). Kultury moc [The power of culture]. https://www.gosc.pl/doc/2042734.Kultury-moc/2
Kołodziej, A. (2014, December 30). Uczestnictwo w kulturze [Participation in culture]. https://prasa.wiara.pl/doc/2300110.Uczestnictwo-w-kulturze
Kowalski, J. (2014). “Golgota Picnic”: Czego nam nie mówią o tym przedstawieniu [Golgotha Picnic: What they are not telling us about this performance]. http://christianitas.org/news/golgota-picnic-czego-nam-nie-mowia-o -tym-przedstawieniu
Meetschen, S. (2015). Antykultura [Anti-Culture]. Idziemy 8, p. 8.
O’Neil, D. (2006). What is culture? https://www2.palomar.edu/anthro/culture/culture_1.htm
Paul VI. (1975, December 8). Apostolic exhortation “Evangelii nuntiandi” On evangelization in the modern world.
Rosik, S. (1992). Wyzwania i wybory moralne. Refleksje teologicznomoralne [Moral challenges and choices: Theological and moral reflections]. Catholic University of Lublin Publishing House.
Sandbrook, D. (2016). The great British dream factory: The strange history of our national imagination. Allen Lane.
Second Vatican Council. (1965, December 7). The pastoral constitution Gaudium et spes On the Church in the modern world.
Sochoń, J. (2015, September 15). Świat wartości Jana Pawła II [John Paul II’s world of values]. http://idziemy.pl/kosciol/swiat-wartosci-jana-pawla-ii
Winiarczyk, M. (2019). Dla kogo pracuje Vega? [Who does Vega work for?]. Idziemy 37, p. 33.
Zielińska, S. (2017, July 31). Abp Skworc o „Klątwie”: apelujemy o odwołanie prowokacyjnego spektaklu [Archbishop Skworc on The Curse: We are calling for the cancellation of the provocative spectacle]. https://opoka.news/aktualnosci/6009
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.