Archetyp cienia a istota człowieczeństwa w opowieści fantastycznej Hansa Christiana Andersena pt. Cień

  • Sandra Magdalena Kocha niwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Wydział Humanistyczny
Słowa kluczowe: archetyp, człowieczeństwo, cień, dusza, społeczeństwo, powierzchowność, wnętrze

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na archetypie cienia i na istocie człowieczeń­ stwa w opowieści fantastycznej napisanej przez Hansa Christiana An­ dersena. Przywołany autor stworzył postać cienia, wykorzystując le­ gendarny motyw, by wyrazić ciemną stronę nie tylko człowieka, ale i całego społeczeństwa. Od niepamiętnych czasów wspomniana postać była traktowana jak część człowieka, dokładniej – anima. Andersen pokazuje zależność pomiędzy człowiekiem a jego cieniem oraz rela­ cje między powierzchownością człowieka i jego wnętrzem. W utwo­ rze Andersena również możemy spostrzec wiele innych zagadnień związanych z psychologią, socjologią i naukami etycznymi, ponieważ w kręgu jego zainteresowań był człowiek oraz jego system wartości.

Biogram autora

Sandra Magdalena Kocha, niwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Wydział Humanistyczny

Magister, doktorantka na Wydziale Hu­ manistycznym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat językowego obrazu ko­ biety w baśniach Hansa Christiana Andersena. W obszarze zaintere­ sowań badawczych znajdują się baśnie, folklorystyka, literatura dla dzieci i młodzieży, językoznawstwo. Ostatnia publikacja: Przestrzeń światła – przestrzeń cienia, czyli wartości kontrastowe w wybranych baś- niach Hansa Christiana Andersena, „Guliwer” 2016, nr 4.

Bibliografia

ANDERSEN Hans Christian. 2006. Baśnie i opowieści (B. Sochańska), t. 1, Poznań: Media Rodzina.

BANACH Andrzej. 1957. O modzie XIX wieku, Warszawa: Państwowy Insty­ tut Wydawniczy.

CHOLEWIŃSKA Joanna. 2014. „Antyczne archetypy bogiń niezależnych jako wzorce kobiet przedsiębiorczych w biznesie”. Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka 4: 43‑57.

GAJDA Joanna. 2005. Antropologia kulturowa, cz. I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

JASTRZĘBSKA‑GOLONKA Danuta. 2011. Konceptualizacja świata przed- stawionego w języku najnowszego przekładu tekstów Hansa Christiana An- dersena, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

JAZGARSKA Anna. 2006. „Cień i jego pan »Cień« Hansa Christiana Ander­ sena”. Rozprawy naukowe i zawodowe PWSZ w Elblągu 1: 187‑205.

JUNG Carl Gustaw. 2011. Archetypy i nieświadomość zbiorowa (przeł. R. Reszke), Warszawa: Wydawnictwo KR.

JUNG Carl Gustaw. 1976. Archetypy i symbole. Pisma wybrane (przeł. J. Pro­ kopiuk), Warszawa: Czytelnik.

KOPALIŃSKI Władysław. 2006. Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wy­ dawnicza Rytm.

KORCZAK Andrzej. 2016. „Mircea Eliade i pojęcie archetypu”. Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych 28/2: 357‑374.

LASOŃ‑KOCHAŃSKA Grażyna. 2011. „Gender, Queer i dorastanie – baś­ nie Hansa Christiana Andersena”. Świat tekstów. Rocznik Słupski 9: 59‑72. LINDE Samuel Bogusław. 1807‑1814. Słownik języka polskiego, t. I, cz. 1., Warszawa: Drukarnia XX. Piiarów.

MALEJ Izabela. 2014. „Archetyp łabędzia w sztuce Michaiła Wrubla”. Slavia Orientalis 63/2: 191‑204.

MONBOURQUETTE Jean. 2002. Oswoić swój cień: jak zaakceptować ciemne strony własnej osobowości (przeł. M. Ciszewska), Poznań: Wydawnictwo W drodze.

NIETZSCHE Fryderyk. 2010. Narodziny tragedii z ducha muzyki (przeł. L. Staff), Łódź‑Wrocław: Nietzsche Seminarium.

NIETZSCHE Fryderyk. 2010. Wędrowiec i jego cień (Ludzkie, antyludzkie, część druga) (przeł. K. Drzewiecki), Łódź‑Wrocław: Nietzsche Seminarium.

OGŁOZA Ewa. 2014. Wokół opowieści Hansa Christiana Andersena. O radości czytania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

PAJOR Kazimierz. 2004. Psychologia archetypów Junga, Warszawa: Eneteia.

PAJOR Kazimierz. 2005. „Inteligencja archetypów”. Albo albo. Problemy psychologii kultury. Inteligencja archetypów 4: 9‑24.

PÉJU Pierre. 2008. Dziewczynka w baśniowym lesie. O poetykę baśni: w odpowiedzi na interpretacje psychoanalityczne i formalistyczne (przeł. M. Pluta), Warszawa: Wydawnictwo Sic! s. c.

SHALIT Erel. 2017. Cykl życia. Archetypowa droga człowieka (K. Domański, A. Kościuk), Warszawa: Eneteia.

SINKO Zofia. 1984. „Polska recepcja twórczości pani de Staël w pierwszych dekadach XIX wiek”. Pamiętnik literacki 75/2: 45‑92.

SKORUPSKA‑RACZYŃSKA Elżbieta. 2003. Barwy w językowej krea­ cji świata baśni (na wybranych przekładach), W Barwy świata baśni,

U. Chęcińska (red.), Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

STORCH Maja. 2002. Tęsknota silnej kobiety za silnym mężczyzną (przeł.

R. Reszke), Warszawa: Wydawnictwo Szafa.

SZARGOT Maciej. 2000. „»Cień« wśród cieni”. Literatura na świecie 10‑11: 424‑432.

Leksykon symboli. 1991. R. Jarosiński (red.), Warszawa: Wydawnictwo ROK Corporation SA.

Słownik poprawnej polszczyzny. 1980. W. Doroszewski (red.), Warszawa: Wy­ dawnictwo PWN .

Słownik staropolski. 1920. A. Krasnowolski, W. Niedźwiedzki (red.), Warsza­ wa: Wydawnictwo M. Arcta.

http://podteksty.amu.edu.pl/content/czemu‑cieniu‑odjezdzasz‑motyw‑utra­ ty‑cienia‑w‑literaturze‑europe.html [dostęp: 03.02.2018].

https://sjp.pwn.pl/slowniki/wychodzi%C4%87%20na%20%C5%9Bwiat%C5%82o%20dzienne.html [dostęp: 03.02.2018].

http://longstoryshort.pl/szapoklak/ [dostęp: 02.02.2018].

Opublikowane
2018-03-31
Jak cytować
[1]
Kocha, S.M. 2018. Archetyp cienia a istota człowieczeństwa w opowieści fantastycznej Hansa Christiana Andersena pt. Cień. Perspektywy Kultury. 20, 1 (mar. 2018), 143-158.