Warunki skutecznego przyswajania kompetencji międzykulturowych w procesie szkoleniowym
Abstrakt
Artykuł dotyczy zagadnienia kompetencji międzykulturowych. Stano- wi próbę odpowiedzi na pytania: jakie są podstawy skutecznego przy- swojenia umiejętności z tego zakresu w procesie szkoleniowym oraz jakie są części składowe kompetencji międzykulturowych? W tekście zaproponowany został opis dwóch filarów, podstaw, na których war- to budować kompetencje międzykulturowe w procesie edukacyjnym, czyli opis kompetencji komunikacyjnych oraz kulturowych. Właściwa kolejność zdobywania wiedzy i umiejętności z tego zakresu wzmaga skuteczność i trwałość nabytych kompetencji. Przyswajanie skryptów zachowań typowych dla partykularnych kultur, bez właściwej podbu- dowy w postaci podstawowej wiedzy na temat komunikowania i kul- tury może skutkować w perspektywie długofalowej niepowodzeniami komunikacyjnymi.
Bibliografia
BAGARIĆ Vesna, DJIGUNOVIĆ Mihaljević J. 2007. Defining Communicati- ve Competence, Metodika 8: 94-103.
BOSKI Paweł. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warszawa: Wy- dawnictwo Naukowe PWN.
CHUTNIK Monika. 2007. „Szok kulturowy”. Przyczyny. Konsekwencje. Prze- ciwdziałanie, Kraków: Universitas.
FANTINI Alvino E., TIRMIZI Aqeel. 2006. Exploring and Assessing Intercul- tural Competence, http://digitalcollections.sit.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=worldlearning_publications.
GAJEK Katarzyna. 2009. Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, Problemy Zarządzania 9 (2): 205-220.
GÓRALSKA Renata, MADALIŃSKA-MICHALAK Joanna. 2012. Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Warszawa: ABC Wolters Kluwer.
HALL Edward Twitchell. 1987. Bezgłośny język, Warszawa: Państwowy Insty- tut Wydawniczy.
HYMES Dell H. 1972. On Communicative Competence, in: Sociolinguistics,
J.B. Pride, J. Holmes (eds.), 269-293. Baltimore: Penguin.
IWANIUK Irina. 2014. Kompetencja wielokulturowa – różnorodność podejść do definicji tego pojęcia we współczesnej myśli pedagogicznej, Języki Obce w Szkole 4: 91-94.
KAJAK Piotr. Współczesna kompetencja kulturowa, http://www.2011.konferen- cje-spnjo.polsl.pl/download/kajak-p-wspolczesna-kompetencja-kulturo- wa.pdf [Dostęp: 10.01.2017].
KATAN David. 1999. Translating Cultures, Manchester: St. Jerome Publishing. PISAREK Walery. 2008. Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Słownik łacińsko-polski Lingua Latina Omnibus, hasło: competentia, http://la- cina.info.pl/index.php?dzial=slowniczek&opcja=slownik
ŻUREK Anna B. 2006. Model kompetencji językowej Noama Chomsky’ego, Wroc- ławskie Towarzystwo Naukowe Rozprawy Komisji Językowej 32: 49-56.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.