Międzykulturowe otwarcie komunikacyjne
Kraków i jego instytucje kultury w przededniu wojny w Ukrainie
Abstrakt
Prezentowany tekst daje wgląd w wyniki pierwszego etapu badań, które przeprowadzono w okresie od kwietnia do grudnia 2021 r. wśród gminnych (krakowskich) instytucji kultury. Autorki, opierając się na koncepcji międzykulturowego otwarcia instytucji, analizując materiały zastane, proponują typologię, w której uwidaczniają się podmioty 1) otwarte na wielokulturowość, 2) budujące mosty oraz 3) kalibrujące swoje działania włączające tak, aby uwzględnić lokalny wymiar wielokulturowości, czyli obecność Nowych Krakowian. Autorki rekonstruują obraz Krakowa, jego instytucji kultury i stanu komunikacji (w perspektywie otwarcia wielokulturowego), jakiego już nie ma, a jednocześnie, który to (nieistniejący już) obraz może stanowić istotny punkt odniesienia dla bieżących badań medioznawczych, kulturoznawczych i innych.
Bibliografia
Monografie:
Filsinger, D. (2002): Interkulturelle Öffnung Sozialer Dienste. Expertise im Auftrag der Regiestelle E & C. Saarbrücken/Berlin.
Heckmann, R., Penn, R., Schnapper, D., Penninx, R., Westin, Charles., Dinkel, R. H., Aparicio Gomez, R., & Wimmer, A. (2001). Effectiveness of National Integration Strategies towards Second Generation Migrant Youth in Comparative European Perspective. European Commission.
Hinz-Rommel, Wolfgang (1994). Interkulturelle Kompetenz.Ein neues Anforderungsprofil für die soziale Arbeit. Münster. Waxmann.
Knaś, P. (2020). Małopolska kultura. Koronaraport. Straty i problemy podmiotów działających w sektorze kultury i w sektorze kreatywnym w Małopolsce w związku z pandemią COVID-19. Kraków: MIK.
Kowalik, W., Malczyk, K., Maźnica, Ł., Knaś, P., Stępniak, W., Dulian, L. (2015). Nowa sprawozdawczość instytucji kultury. Kraków: Wydawnictwo MIK.
Kubicki, P. (2011). Nowi mieszczanie w nowej Polsce. Warszawa: Instytut Obywatelski.
Peltola, M. (2010). Youth Work in Finland. Finding Ways for Intercultural Opening. National report for the project “Moving Societies towards Integration?” Finnish Youth Research Network.
Pędziwiatr, K., Stonawski, M., & Brzozowski, J. (2020). Imigranci w Krakowie w 2020. OWiM UEK.
Scholten, P., & van Breugel, I. (2018). Mainstreaming Integration Governance: New Trends in Migrant Integration Policies in Europe. Palgrave Macmillan.
Schröer, H. (2018). Interkulturelle Öffnung und Diversity Management. In Soziale Arbeit in der Migrationsgesellschaft. Springer VS.
Redakcje naukowe:
Borkert, M., Caponio, T. (red.). (2010). The local dimension of migration policymaking. AUP.
Brzozowski, J., & Pędziwiatr, K. (2014). Analiza procesu integracji imigrantów w Małopolsce. In E. Pindel (red.), Imigranci w Małopolsce. Między integracją, asymilacją, separacją, marginalizacją. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie.
Schmitt, C. (2016). Inklusion, Interkulturelle Öffnung, Diversity – Professionstheoretische Überlegungen zu einem kritischreflexiven Inklusionsverständnis. Zeitschrift für Inklusion, 2.
Van Breugel, I., Maan, X. W., Scholten, P. (2014). The Politics of Mainstreaming: A Comparative Analysis of Migrant Integration Governance in Europe.
Rozdział w pracy zbiorowej:
Ambrosini, M. (2020). L’integrazione degli immigrati: una mappa concettuale, w: Coccia, B., Di Sciullo, L. (red.). L’Integrazione dimenticata. Riflessioni per un modello italiano di convivenza partecipata tra immigrati e autoctoni. Roma: IDOS.
Grzymała-Kazłowska, A. (2008). Integracja—Próba rekonstrukcji pojęcia. W: Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki (pp. 29–50). UW.
Leiprecht, R. (2008). Von Gender Mainstreaming und Interkultureller Öffnung zu Managing Diversity - Auf dem Weg zu einem gerechten Umgang mit sozialer Heterogenität als Normalfall in der Schule. W: Seemann, Malwine (red.). Ethnische Diversitäten, Gender und Schule. Geschlechterverhältnisse in Theorie und schulischer Praxis. Beiträge zur Geschlechterforschung. Oldenburg: BIS-Verlag.
Penninx, R. (2005). “Integration of Migrants: Economic, Social, Cultural and Political Dimensions”. W: M. Macura, A.L. MacDonald and W. Haug red.),.The New Demographic Regime Population Challenges and Policy Responses. United Nations, New York, Geneva: 137–152.
Penninx, R. (2010). Decentralizacja polityk integracyjnych: Zarządzanie migracją w miastach, regionach i społecznościach lokalnych. W: M. Pawlak i M. Bieniecki (red.), Laboratoria integracji: Obserwacje i notatki praktyczne. Caritas Polska.
Soja, M., & Zborowski, A. (2011). Wymiar etniczny struktury społecznej Krakowa – przeszłość i czasy współczesne. Peregrinus Cracoviensis, 22.
Artykuły w czasopismach z przydzielonym identyfikatorem DOI (Digital Object Identifier):
Gońda, M., Pachocka, M., & Podgórska, K. (2021). Measuring the Cultural Dimension of Migrant Integration and Integration Policy in the European Context: Dilemmas and Discussions1. International Migration, 59(1), 241–262. https://doi.org/10.1111/imig.12757
Machul-Telus, B., & Nijałkowski, L. (2021). Mniejszości narodowe, etniczne i językowe III Rzeczypospolitej. Informator 2020. Wydawnictwo Sejmowe.
Matusz-Protasiewicz, P., & Kwieciński, L. (2018). Kształtowanie lokalnych polityk integracji imigrantów—Działania władz Gdańska i Wrocławia. Problemy Polityki Społecznej. Studia. Dyskusje, 125–142.
Penka, S., Kluge, U., Vardar, A., Borde, T., & Ingleby, D. (2012). The concept of ‘intercultural opening’: The development of an assessment tool for the appraisal of its current implementation in the mental health care system. European Psychiatry: The Journal of the Association of European Psychiatrists, 27 Suppl 2, s. 63-9.
Stankiewicz, K. (2019). Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych. Kultura i Edukacja, 123(1), 248–262.
Zapata-Barrero, R., Caponio, T., Scholten, P. (2017). Theorizing the ‘local turn’ in a multi-level governance framework of analysis: A case study in immigrant policies. International Review of Administrative Sciences, 83(2), 241–246. https://doi.org/10.1177/0020852316688426
Artykuły w czasopismach bez przydzielonego identyfikatora DOI (Digital Object Identifier):
Müller-Bachmann, E., & Dähnke, I. (2010). Integration As A Two-way Process: Indicators For Intercultural Opening Of European Institutions. W: Moving Societies towards Integration. CJD Eutin.
Sprung, A. (2004). Intercultural Competence in Public Administration, Challenges in Politics and Education in Multicultural Environments In: TRANS. Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften. No. 15/2003. http://www.inst.at/trans/15Nr/08_1/sprung15.htm
Tekst ze strony internetowej:
Global Trends in Forced Displacement 2022, https://www.unhcr.org/pl/14595-global-trends-2022.html
Copyright (c) 2024 Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.