Multimodalne metafory i metonimie w redakcyjnych karykaturach w „Kathimerini” o Turcji
Abstrakt
Polityczna kreskówka to multimodalny gatunek, który opiera się przede wszystkim na metaforach i metonimiach. Główne cechy karykatur politycznych to, po pierwsze, wyeksponowanie negatywu; po drugie, skondensowanie wielowymiarowych zawiłości w uproszczone przedstawienia. „Kathimerini”, jedna z najstarszych gazet w greckiej prasie, interpretuje wiadomości za pomocą komiksów redakcyjnych, które regularnie publikuje. W niniejszym badaniu karykatury redakcyjne w internetowym wydaniu angielskim „Kathimerini” oraz te związane z Turcją były badane z perspektywy teorii mapowania pojęciowego. Scenariusze rozpoznawalne międzykulturowo funkcjonują jako gotowe do użycia konceptualizacje metaforyczne w kreskówkach. Zaangażowane strony są reprezentowane na tych rysunkach za pomocą predefiniowanych relacji metonimicznych. Innymi słowy, wybrane właściwości domeny źródłowej są rzutowane na domenę docelową przez metonimię. Ogólnie rzecz biorąc, przekazy w kreskówkach są przekazywane za pośrednictwem relacji metonimicznych częściej niż inne strategie. W wyniku współwystępowania obrazów w regularnych wzorcach w różnych kontekstach powstają więc formułowane wyrażenia multimodalne oparte na metonimii.
Bibliografia
Abdel-Raheem, A. (2016). Mostafa Houssien’s Satan’s Family Conceptual blending in a post-coup Egypt editorial cartoon. Metaphor and the Social World, 6(2): 303–325. DOI: http://doi.org/10.1075/msw.6.2.06abd
Bektaş, U. (2020). Adaların anakaralar gi̇bi̇ deni̇z yetki̇ alanı olmayacağına dai̇r uluslararası mahkeme içti̇hatları. Retireved from: https://turkdegs.org/icerik/adalarin-anakaralar-gibi-deniz-yetki-alani-olmayacagina-dair-uluslararasi-mahkeme-ictihatlari (13/04/2022)
El Refaie, E. (2009). Metaphor in political cartoons: Exploring audience responses. in C. Forceville and E. Urios-Aparisi (Eds.) Multimodal Metaphor. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 75-95.
Ertuna, H. and Ökse, N. (1975). Türk Yunan İlişkileri ve Megalo İdea. Ankara: Genelkurmay Harp Tarihi Başkanlığı Resmi Yayınları.
Fauconnier, G. and Turner, M. (2003). Conceptual blending, form and meaning. Recherches en communication: Sémiotique Cognitive 19: 57–86. Retrieved from: http://tecfa.unige.ch/tecfa/maltt/cofor-1/textes/Fauconnier-Turner03.pdf (03/04/2022)
Forceville, C. (2009). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. in C. Forceville and E. Urios-Aparisi (Eds.) Multimodal Metaphor. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 19-42.
International Rescue Committee (2022). A Europe that protects - What is the EU-Turkey deal? Retrieved from: https://eu.rescue.org/article/what-eu-turkey-deal (Access: 24.04.2022)
Kostopoulos, C. (2020). Journalism and Austerity: Digitization and Crisis During the Greek Memoranda. Bingley: Emerald Publishing Limited.
Kövecses, Z, and Radden. G (1998). Metonymy: Developing a cognitive linguistic view. Cognitive Linguistics, 9 (1): 37-78. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.1998.9.1.37
Ölçekçi, H. (2021). Egemenlik ve bağımsızlık bağlamında Milli Mücadele dönemi ve Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki karikatürler üzerine bir inceleme. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 69, 374-395.
Papachelas, A. (2022). Turkish drones by Greek minds. Retrieved from: https://www.ekathimerini.com/opinion/1181544/turkish-drones-by-greek-minds/ (10/04/2022)
Paradis, C. (2011). Metonymization: A key mechanism in semantic change’, In A. Barcelona, R. Benczes and F. J. R.M. Inbáñez (eds.) Defining metonymy in cognitive linguistics: Toward aconsensus view. Amsterdam: Benjamins, 61–88
Petroulakis, A. (2017). On the Art of the Political Cartoon. Retrieved from: https://www.greece-is.com/on-the-art-of-the-political-cartoon/ (07/04/2022)
Πουλής, Κ. and Κωνσταντίνου, Μ. (2020). Συνέντευξη Με Τον Καθηγητή Αλέξη Ηρακλείδη: Η Τουρκία Δεν Είναι Επιθετική. The Press Project – Ειδήσεις, Αναλύσεις, Ραδιόφωνο, Τηλεόραση, 17 Aug. 2020. Retrieved from: https://thepressproject.gr/synentefxi-me-ton-kathigiti-alexi-irakleidi-i-tourkia-den-einai-epithetiki/ (13/04/2022)
Ritchie, L.D. (2022). Lost in “Conceptual Space”: Metaphors of Conceptual Integration. Metaphor and Symbol, 19(1): 31-50.
Ροζακης, Χ. (2018). Αποψη: Μία απάντηση στο «Κύματι Θαλάσσης» 12.11.2018, Η Καθημερινη. Retrieved from: https://www.kathimerini.gr/society/994610/apopsi-mia-apantisi-sto-kymati-thalassis/ (13/04/2022)
Sani, I., et.al. (2012). Political Cartoons as a Vehicle of Setting Social Agenda: The Newspaper Example. Asian Social Science 8(6): 156-164. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v8n6p156
Talalay, L.E. (2012). Drawing Conclusions: Greek Antiquity, The €conomic Crisis, and Political Cartoons. Journal of Modern Greek Studies 31, 81–106. (The Johns Hopkins University Press 79, 2013)
Zhang, L. and Forceville, C. (2020). Metaphor and Metonymy in Chinese and American Political Cartoons (2018-2019) about the Sino-US Trade Conflict. Pragmatics & Cognition 27(2): 474 - 499. DOI: https://doi.org/10.1075/pc.20013.zha
Hantzopoulos, D. personal website: http://www.hantzopoulos.gr/index.php
Hantzopoulos, D. Facebook page: https://www.facebook.com/dhantzopoulos/
Kathimerini Online English edition - Cartoons https://www.ekathimerini.com/opinion/cartoon/
Kathimerini Online Greek edition - Cartoons https://www.kathimerini.gr/opinion/sketches/
Official Site of Greek Cartoonists Association: http://www.cartoonists.gr/view_cat.php?cat_id=18
UNTC 56119 - Memorandum of Understanding between the Government of the Republic of Turkey and the Government of National Accord-State of Libya on delimitation of the maritime jurisdiction areas in the Mediterranean https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=080000028056605a
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.