Między sentymentem a sceptycyzmem. Jana Józefa Szczepańskiego doświadczenie Wschodu (na podstawie książki Do raju i z powrotem)
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie zawartych w książce Do raju i z powrotem refleksji i uwag autora, Jana Józefa Szczepańskiego, będących efektem jego podróży w 1961 r. na Bliski Wschód i do zachodnich Indii. Szczepański, pisarz, scenarzysta, a z wykształcenia indianista (ukończył orientalistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim), konfrontuje swoje wyobrażenia o Oriencie z realiami, jakie obserwuje na miejscu. Swoją uwagą obejmuje przejawy modernizacji krajów arabskich z jednej strony, z drugiej zaś – islamskiej ortodoksji i fundamentalizmu religijnego. Staje się to okazją do porównań dotyczących źródeł różnic cywilizacyjnych i kulturowych między zlaicyzowaną Europą a nadal religijnym Wschodem.
Bibliografia
Armour, R. (2004). Islam, chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji, przekł. I. Nowicka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Battuta, I. (1962). Osobliwości miast i dziwy podróży 1325–1354, przekł. T. Majda, H. Natorf. Warszawa: Książka i Wiedza.
Crimp, D. (2005). Koniec sztuki i narodziny muzeum. W M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Kraków: TAiWPN Universitas.
Czermińska, M. (2003). „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej. Teksty Drugie, nr 2–3, 11–27.
Danecki, J. (2002). Podstawowe wiadomości o islamie, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Dziekan, M.M. (2008). Dzieje kultury arabskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Elass, M. (2009). Co tak naprawdę mówi Koran, przekł. T. Fortuna. Warszawa: Wydawnictwo KEFAS.
Dybciak, K. (1982). Rozumne podróżowanie Jana Józefa Szczepańskiego. Tygodnik Powszechny, nr 31, 6.
Gontarz, B. (2020). Jan Józef Szczepański’s Questions about the Meaning of Faith. Based on Dziennik (Journal). Sensus Historiae, nr 2(40), 97–111.
Hammoudi, A. (2008). Pielgrzymka do Mekki, przeł. K. Pachniak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Huntington, S.P. (1997). Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, przekł. H. Jankowska. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Jakimowicz, A. (1964). Sztuka Indii. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kowalska, M. (1973). Średniowieczna arabska literatura podróżnicza. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Popczyk, M. (2005). Dialektyka początku i końca. W M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Kraków: TAiWPN Universitas, 267–277.
Psurek, W. (2007). Ekspansja islamu w świecie. Historia i współczesność wzajemnych relacji. Katowice: Drukarnia Archidiecezjalna w Katowicach.
Scarabel, A. (2004). Islam, przeł. B. Stopa. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Sheppard, R. (2004). Problematyka modernizmu europejskiego, przekł. P. Wawrzyszko. W R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. Kraków: TAiWPN Universitas, wyd. 2, 71–140.
Solorz, M.W. (2009). Trzeci Świat. Zarys biografii pojęcia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Sulikowski, A. (1992). „Nie można świata zostawić w spokoju”. O twórczości Jana Józefa Szczepańskiego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Sulikowski, A. (2005). Jan Józef Szczepański. Studia i wspomnienia. Szczecin: Wydawnictwo Print Group.
Szczepański, J.J. (1981). Do raju i z powrotem. W Trzy podróże. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 7–147.
Szczepański, J.J. (2000). Łaskawy los. Tygodnik Powszechny, nr 2, 9.
Szczepański, J.J. (2009). Dziennik. T. 1: 1945–1956. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Werner, A. (2003). Wysoko, nie na palcach. O pisarstwie Jana Józefa Szczepańskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ziemiński, I. (2015). Kryzys idei wieczności. Na marginesie powieści Tomasza Manna Buddenbrookowie. Filo-Sofia, nr 31(4/I), 155–187.
Zimmer, H. (2014). Mity i symbole w sztuce i kulturze indyjskiej, przeł. M. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Żakowski, J. (1990). Trzy ćwiartki wieku. Rozmowy z Jerzym Turowiczem. Kraków: Znak.
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.