Kompozycja: pojęcie, struktura, kontekst kulturowy
Abstrakt
W każdej dziedzinie życia może zachodzić proces komponowania, choć z pojęciem kompozycji łączymy przede wszystkim aktywność artystyczną. Komponowanie to działanie, którego celem jest zbudowanie układu o określonym charakterze. W plastyce jest to układ wizualny, a jego cechą jest dążenie do równowagi. Składa się na nią szereg elementów optycznych, między którymi zachodzą skomplikowane zależności. Komponujący dany układ powinien liczyć się tak z potrzebami idei i formy, jak i z tym, że odbiór (w przypadku tego artykułu – obrazu) zależy od wielu czynników związanych ze znaczeniem i wzajemnym oddziaływaniem poszczególnych elementów dzieła. Tematyce analizy obrazów i percepcji wizualnej poświęconych jest wiele różnorodnych badań, z których wypływa wiedza o warunkach postrzegania, mogąca pomóc komponować bardziej świadomie. Metody praktyczne komponowania nie wywodzą się jednak tylko z teorii, kształtują się także wraz z rosnącym doświadczeniem warsztatowym.
W tym artykule została podjęta problematyka kompozycji, wskazano jej podstawy, przypomniano opracowania, które – choć czasem już leciwe, wciąż są aktualne. Przybliżano, w zarysie, historię teorii kompozycji. Wymieniono niektóre z elementów łączących prawa widzenia z prawami komponowania. Wskazano także na wybrane wątki wiążące problematykę kompozycji z rozwojem kultury (m.in. z upodobaniem danych epok do określonych schematów, różnicami w podejściu do przekazu artystycznego w zależności od rejonów geograficznych).
Bibliografia
Arnheim, R. (red.) (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przekł. J. Mach. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria
Belting, H. (2010). Obraz i kult. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria.
Białostocki, J. (red.) (1988). Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500. Warszawa: PWN.
Białostocki, J. (red.) (1994). Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600–1700. Warszawa: PWN.
Francastel, P. (1966). Sztuka a technika w XIX i XX wieku, przeł. M. i S. Jarocińscy. Warszawa: PWN.
Frutiger, A., współprac. Heiderhof, H. (2003). Człowiek i jego znaki. War-szawa: Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima.
Gage, J. (red.) (2010). Kolor i znaczenie, przekł. J. Holzman i A. Żakiewicz. Kraków: Universitas.
Gombrich, E.H. (red.) (1981). Sztuka i złudzenie, przekł. J. Zarański. War-szawa: PIW.
Grzywacz, Z. (2009). Memłary i inne teksty przy życiu i sztuce. Kraków: Universitas.
Hockney, D. (2007). Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Daw-nych Mistrzów, tłum. J. Holzman. Kraków: Universitas.
Kandyński, W. (red.) (1986). Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, przekł. S. Fijałkowski. Warszawa: PWN.
Klee, P. (1973). Towards a theory of form-production. W: P. Klee, Note-books. Volume 1. The thinking eye, red. J. Spiller, transl. R. Manheim. London: Lund Humpries.
Kubalska-Sulkiewicz, K., Bielska-Łach, M. i Manteuffel-Szarota, A. (red.) (2003). Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. IV. Warszawa: PWN.
Malraux, A. (red.) (1985). Ponadczasowe, przekł. J. Lisowski. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Nuckowski, J. (2011). O komunikacji wizualnej. W: R. Polak (red.), Oblicza komunikowania wizualnego. Kraków–Rzeszów–Zamość: Konsorcjum Akademickie Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu.
Osińska, B. (1986). Sztuka i czas. Warszawa: WSiP.
Porczak, A. (1999). Elementy sytuacji estetycznej w dziele multimedial-nym. W: K. Wilkoszewska (red.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe me-dia. Kraków: Universitas.
Porczak, A. (2002). Medialna dyspersja wyobraźni. Pozyskano z: https://ownetic.com/magazyn/2002/antoni-porczak-medialna-dyspersja-wyobrazni (dostęp: 09.04.2023).
Porębski, M. (1988). Dzieje sztuki w zarysie. Wiek XIX i XX. Warszawa: Arkady.
Ramachandran, V.S. i Hirstein, W. (2006). Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego, tłum. M.B. Florek, P. Przybysz. Studia z kognitywistki i filozofii umysłu, 2.
Richter, H. (1965). My Experience with Movement in Painting and in Film. W: G. Kepes (red.), The Nature and Art of Motion. New York: George Brazillier. Za: Betancourt, M. (2011). Viking Eggeling’s Universelle Sprache (“Universal Language”). Pozyskano z: https://cinegraphic.net/article.php/20110306093137424 (dostęp: 05.04.2023).
Rzepińska, M. (1986). Siedem wieków malarstwa europejskiego. Wro-cław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Zakład Narodowy im. Osso-lińskich.
Sautoy, M. (2020). Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucz-nej inteligencji, tłum. T. Chawziuk. Kraków: Copernicus Center Press.
Strzemiński, W. (1934). Rozmowy na wystawie. Forma, nr 2. Za: Luba, I. (2016). Wprowadzenie do nowej edycji Teorii widzenia Władysława Strzemińskiego. W: W. Strzemiński (red.), Teoria widzenia. Łódź; Mu-zeum Sztuki w Łodzi.
Strzemiński, W. (red.) (2016). Teoria widzenia. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Taine, H. (red.) (1911). Filozofia sztuki, t. I, przekł. A. Sygietyński. Lwów: Księgarnia Polska B. Połonieckiego.
Taranczewski, P. (1992). O płaszczyźnie obrazu. Wro-cław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Taranczewski, P. i Tendera, P. (2016). Rozmowy o malarstwie. Kraków: „The Polish Journal of the Arts and Culture. Monografie”.
Tatarkiewicz, W. (1985). Historia estetyki. Estetyka starożytna. Warsza-wa: Arkady.
Tatarkiewicz, W. (red.) (1988). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.
Witkiewicz, S.I. (1932). O czystej formie. Warszawa: Biblioteka Zet, za: Wolne Lektury, Fundacja Nowoczesna Polska.
Witkiewicz, S. (red.) (2009). Wybór pism, wyb. i oprac. J. Tarnowski. Kra-ków: Universitas.
Zeki, S. (red.) (2017). Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem, przekł. A.M. Binderowie. Warszawa: Wydaw-nictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.