The Pilgrim’s Identity in Liquid Modernity

Abstrakt

Droga, podróż, wędrówka to tematy znane z utworów różnych epok historycznych; nadal pojawiają w naukach społecznych, filozofii i literaturze. Zdaniem Zygmunta Baumana jako ludzie przeszliśmy z czasów solidnej nowoczesności, kiedy postrzegaliśmy siebie jako „pielgrzymów” charakteryzowanych pojęciem tożsamości, do czasów płynnej nowoczesności, kiedy jesteśmy „turystami” poszukującymi różnorodnych, ale ulotnych doświadczeń. W niniejszym artykule pokazuję, że idea pielgrzymowania jest nadal aktualna i umożliwia nam wzmocnienie własnej tożsamości. Odwołuję się do szerokiego rozumienia pielgrzymowania w tradycji chrześcijańskiej, do aktualnie obserwowanego wzrostu popularności pielgrzymowania oraz przede wszystkim do interpretacji własnych doświadczeń z odbycia pielgrzymek na hiszpańskich szlakach Camino de Santiago. Na koniec charakteryzuję specyfikę roli pielgrzyma i kryteria kształtowania się jego tożsamości.

Biogram autora

Józef Bremer, Akademia Ignatianum w Krakowie

Professor, teaches philosophy of language and logic at the Jesuit University Ignatianum in Krakow. His research focuses mainly on the late period in the philosophy of Ludwig Wittgenstein and the philosophy of the human person in cognitive sciences. His recently published work includes “‘An artistic rather than a scientific achievement’: Frege and the poeticality of Wittgenstein’s Tractatus”, Philosophia (2020), https://doi. org/10.1007/s11406-020-00216-3; Ludwiga Wittgensteina teoria odwzorowania. W filozofii, mechanice, muzyce i architekturze (Kraków 2018).

Bibliografia

Augustine, A. (2014). The City of God, ed. M. Dodds, Vol. II, Book 19, Ch. 17, https://www.gutenberg.org/ebooks/45305.

Barton, T.G. (ed.) (2020). A Pilgrim’s Testament: The Memoirs of Saint Ignatius of Loyola – New Edition. Brighton, MA: Institute of Jesuit So-urces.

Bauman, Z. (1995). Life in Fragments: Essays in Postmodern Morality. Oxford: Blackwell.

Bauman, Z. (1996). From pilgrim to tourist – or a short history of identity. In: S. Hall, P. Du Gay (eds.), Questions of cultural identity. Sage Publi-cations, Inc., 18–36.

Bauman, Z. (1997). Postmodernity and its Discontents. Cambridge: Polity.

Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge/UK: Polity Press.

Benedict (St). (2018). The Holy Rule of St. Benedict. Retrieved from: https://www.ccel.org/ccel/b/benedict/rule/cache/rule.pdf

Bibles, English Standard Version (ESV) Bibles. Retrieved from: https://www.biblestudytools.com/esv/.

Bremer, J. (2007). Santiago de Compostela. Pielgrzymim krokiem. Kra-ków: Wydawnictwo WAM, (subsequent editions) [English title: San-tiago de Compostela. With a pilgrim step].

Bremer, J. (2011). Przyczyny późnośredniowiecznego schyłku pielgrzy-mowania na przykładzie Santiago de Compostela. Folia Turistica, 24, 2011, 163–178 [English title: Reasons for the late medieval pilgrimage on the example of Santiago de Compostela].

Bremer, J. (2012). Camino de Santiago – droga świętych legend. Folia Turistica, nr 27, 93–108, http://www.folia-turistica.pl/attachments/article/402/FT_27_2012.pdf [English title: Camino De Santiago – the Trail of Saintly Legends].

Bremer, J. (2014a). Osoba – fikcja czy rzeczywistość? Tożsamość i jedność Ja w świetle badań neurologicznych. 2-nd edition. Kraków: Aureus [English title: Person – Fiction or Reality? The Identity and Unity of the “Self” in the Light of Neurological Research].

Bremer, J. (2014b). Rene Descartes: Dancing and Mustering Substances. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, t. 20, z. 1, 7–26. Retrieved from: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/28/pdf.

Bremer, J. (2017). Wittgenstein’s Remarks Concerning the Accessibility of Foreign Cultures. Wittgenstein Studien, t. 8, z. 1, 159–184.

Bremer, J. (2018a). Vierzehnheiligen: Bazylika Czternastu Świętych Wspomożycieli. In: T. Dola, E. Mateja (eds.), Imago – Vox Demon-strans. Studia z dziejów sztuki i kultury. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 47–63 [English title: Vierzehnheiligen: Basilica of the Fourteen Holy Helpers].

Bremer, J. (2018b). Johna Bunyana „Wędrówka pielgrzyma” jako alegoria życia chrześcijańskiego. In: Ł. Burkiewicz, R. Hryszko, W. Mruk, P. Wrobel (eds.), Polonia – Italia – Mediterraneum. Studia ofiarowane Pani Profesor Danucie Quirini-Popławskiej. Kraków: Towarzystwo Wy-dawnicze “Historia Iagellonica”, 529–544 [English title: John Bunyan’s Pilgrim’s Progress as an allegory of Christian life].

Brito-Martins, M. (2004). The Concept of peregrinatio in Saint Augustine and its Influences. In: L.Napran, E. van Houts, Exile in the Middle Ages. Turnhout: Brepols Publishers.

Hamblet, W. (2003). Identity, Self-Alienation, and the Problem of Home-lessness. Symposium, Vol. 7, Issue 2, 133–142, https://doi.org/10.5840/symposium20037211.

Harris, M.B. (2019) The Physiological Effects of Walking Pilgrimage. In-ternational Journal of Religious Tourism and Pilgrimage. Vol. 7: Iss. 1, 85–94. Article 9, https://doi.org/10.21427/q6de-av43. Available at: https://arrow.tudublin.ie/ijrtp/vol7/iss1/9.

Hildebrandt-Stramann, R. (2010). Welterschließung durch elementare Bewegungserfahrung. Motorik, 33 (4), 160–166.

Hill-Smith, C. (2011). Cyberpilgrimage: The (Virtual) Reality of Online Pil-grimage Experience. Religion Compass, 5/6, 236–246, 10.1111/j.1749 -8171.2011.00277.x.

Jamieson, Ch. (2019). Pilgrimage, Existence, and Psychic Distress: An Exploration of the Bodily and Psychic Phenomenon of Pilgrimage. In-ternational Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 7(1), 77–84. Retrieved from: http://arrow.dit.ie/ijrtp/.

Kahneman, D., Tversky, A. (1982). The psychology of preferences. Scienti-fic American, 246(1), 160–173.

Lashchuk, I. (2020). Człowiek w drodze. Czytając Zygmunta Baumana. Studia Polsko-Ukraińskie, 7, 233–250 [English title: The Human on the Road. Reading Zygmunt Bauman].

Lienau, D. (2009). Sich erlaufen. Pilgern als Identitätsstärkung. Interna-tional Journal of Practical Theology, 12, Nr. 2, 62–89. Retrieved from: https://onlineperegrino.files.wordpress.com/2015/02/sich-erlaufen-pilgern-als-identitc3a4tsstc3a4rkung-ijpt-2009-5.pdf

Loyola, I (St) (2019). The Spiritual Exercises. Retrieved from: https://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/1491-1556,_Ignatius_Loyola, _Spiritual_Exercises,_EN.pdf

Macpherson, H. (2016). Walking methods in landscape research: moving bodies, spaces of disclosure and rapport. Landscape Research, 41:4, 425–432, https://doi.org/10.1080/01426397.2016.1156065.

Nickerson, R.C. Greenia, G.D., McIntosh, I.S. Moore-Quinn, E. (2017). What is Pilgrimage? A Report of the Panel at the 2017 Symposium on Pilgrimage Studies, William & Mary, October 7, 2017; International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, Vol. 6 (ii), 1–6. Retrieved from: https://arrow.dit.ie/ijrtp/vol6/iss2/2].

Nouch, M., Bradley, C. (2019). Green Pilgrimage Lessons Learned for Sustainable Economic Growth A Study of the Grep. In: M. Nouch, C. Bradley, K. Downs, Area of Outstanding Natural Beauty and Kent County Council (report).

Parry, D. (2019). The Form of Prayer and the Spirit of Prayer: George Herbert and John Bunyan in Conversation. The Glass, 19–27.

Petroman, C. et al. (2015). Types of Christian Tourism. Scientific Papers: Animal Science and Biotechnologies, 48(2), 203–206.

Solnit, R. (2001). Wanderlust: A History of Walking. New York: Viking.

Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Itha-ca: Cornell University Press, 94–130.

Opublikowane
2023-06-30
Jak cytować
[1]
Bremer, J. 2023. The Pilgrim’s Identity in Liquid Modernity. Perspektywy Kultury. 41, 2/1 (cze. 2023), 321-340. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.410201.21.