Efektywność narzędzi do oceny skuteczności treningu zapobiegania zachowaniom agresywnym wobec personelu medycznego w perspektywie międzykulturowej
Abstrakt
Zachowania agresywne stanowią poważny problem w pracy personelu medycznego. Mają one liczne konsekwencje dla pracowników; odczuwają oni złość, poczucie bezsilności, a nawet doświadczają wypalenia zawodowego, które ostatecznie wpływa w sposób negatywny na proces terapeutyczny. Zmierzając do ograniczenia negatywnych konsekwencji tego procesu, proponuje się wiele rozwiązań, do których należą treningi zapobiegania agresji. Treść i program tego typu szkoleń mają charakter otwarty, jednak literatura przedmiotu zaleca koncentrację na zagadnieniach związanych z przeciwdziałaniem wystąpieniu zachowań agresywnych. Treningi w założeniu mają na celu wyposażenie personelu w odpowiednią wiedzę dotyczącą zasad postępowania wobec zachowań agresywnych pacjentów, jakkolwiek nie jest to ich jedyny efekt. Wpływają one także na postawy i poczucie własnej skuteczności uczestników. Efektywność treningu w tym zakresie jest możliwa do zmierzenia. Służą temu odpowiednie narzędzia, które prowadzący szkolenie może przekazać swoim kursantom. Należy jednak uwzględniać aspekt różnic międzykulturowych – inne systemy szkolenia, zasady opieki nad pacjentem czy też wychowanie mogą warunkować uzyskane efekty i zmiany, będące efektem treningu zapobiegania agresji.
Bibliografia
Ajzen, I. (2011). The theory of planned behavior: reactions and reflections. Psychology & Health, 26.9, 1113-1127.
Arguvanli, S.C., Karatas, N., & Baser, M. (2015). Effect of aggression management training program on knowledge and attitudes of nurses working at psychiatric clinics. Anatolian Journal of Psychiatry, 16.5, 323-328.
Beech, B., & Leather, P. (2016). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models. Aggression and Violent Behavior, 11, 27-43.
Bilgin, H., Keser Ozcan, N., Tulek, Z., Kaya, F., Boyacioglu, N.E., Erol, O., & Gumus, K. (2016). Student nurses’ perceptions of aggression: An exploratory study of defensive styles, aggression experiences, and demographic factors. Nursing & Health Sciences, 18(2), 216-222.
Bimenyimana, E., Poggenpoel, M., Myburrgh, C., & Van Niekerk, V. (2009). The lived experience by psychiatric nurses of aggression and violence from patients in a Gauteng psychiatric institution. Curationis, 32(3), pp. 4-13.
Bjorkdahl, A. (2010). Violence prevention and management in acute psychiatric care. Aspect of nursing practice. Stockholm.
Chambers, M., Kantaris, X., Guise, V., & Valimaki, M. (2015). Managing and caring for distressed and disturbed service users: the thoughts and feelings experienced by a sample of English mental health nurses. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, Jun 1; 22(5), 289-297.
Chappel, M. (2000). Violence at work. Geneva: International Labour Organisation.
Cowin, L., Davies, R., Estall, G., Berlin, T., Fitzgerald, M., & Hoot, S. (2003). De-escalating aggression and violence in the mental health setting. International Journal of Mental Health Nursing, 12, 64-73.
Crisp, R.J., & Turner, R.N. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: WN PWN.
Duxbury, J., Hahn, S., Needham, I., & Pulsford, D. (2008). The Management of Aggression and Violence Attitude Scale (MAVAS): across national comparative study. Journal of Advanced Nursing, 62(5), 596-606.
Edward, K.L., Ousey, K., Warelow, P., & Lui, S. (2014). Nursing and aggression in the workplace: a systematic review. British Journal of Nursing, 23(12), 653-659.
Farrell, G., & Cubit, K. (2005). Nurses under threat: A comparison of content of 28 aggression management programs. International Journal of Mental Health Nursing, 14, 44-53.
Fiłończuk-Wieczorkowska, H., & Żukrowska, M. (2014). Przykłady zachowań agresywnych i sposoby radzenia sobie z agresywnym pacjentem. W: A. Steciwko, J. Barański, & A. Mastalerz-Migas (eds.), Agresja w opiece zdrowotnej. Zagadnienia wprowadzające. Wrocław: Elseiver Urban & Partner Wrocław, 124-135.
Hahn, S., Needham, I., Abderhalden, C., Duxbury, J., & Halfens, R. (2006). The effect of a training course on mental health nurses’ attitudes on the reasons of patient aggression and its management. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 13(2), 197-204.
Husum, T.L., Bjorngaard, J.H., Finset, A., & Ruud, T. (2010). A cross-sectional prospective study of seclusion, restraint and involuntary medication in acute psychiatric wards: patient, staff and ward characteristics. BMC Health Services Research, 4, 6.
Husum, T.L., Finset, A., & Ruud, T. (2008). The Staff Attitude to Coercion Scale (SACS): Reliability, validity and feasibility. International Journal of Law and Psychiatry, 31, 417-422.
Jansen, G.J., Dasen, T., & Moorer, P. (1997). The perception of aggression. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 11.1, 51-55.
Lepiesova, M., & Tomagova, M. (2014). Analysis of The MAVAS Instrument to Assess The Management of Patient Aggression. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 5(3), 127-135.
Lickiewicz, J. (2017). Skuteczność programu zapobiegania agresji w grupie studentów kierunków medycznych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 157-165.
Lickiewicz, J., Sałapa, K., Musiał, Z., & Dzikowska, M. (2017). Skala postrzegania agresji wobec personelu (POAS) – adaptacja polska. Pielęgniarstwo Polskie, 67(1).
Mayhew, C., & Chappel, D. (2007). Workplace violence: An overview of patterns of risk and the emotional stress consequences on targets. International Journal of Law and Psychiatry, 30, 327-339.
Needham, I., Abderhalden, Ch., Zeller, A., Dassen, T., & Haug, H.J. (2005). The Effect of a Training Course on Nursing Students’ Attitudes Toward, Perceptions of, and Confidence in Managing Patient Aggression. Journal of Nursing Education, 8:4, 15-20.
Palmstiema, T., & Berredal, E. (2006). Evaluation of the Perception of Aggression Scale (POAS) in Swedish nurses. Nordic Journal of Psychiatry, 60(6), 447-451.
Szczęśniak, D., & Rymaszewska, J. (2014). Agresja pacjenta chorego psychicznie. In: A. Steciwko, J. Barański, & A. Mastalerz-Migas (eds.), Agresja w opiece zdrowotnej. Zagadnienia wprowadzające. Wrocław: Elseiver Urban & Partner Wrocław, 80-90.
Thackrey, M. (1987). Clinician confidence in coping with patient aggression: Assessment and enhancement. Professional Psychology: Research and Practice, 2, 18(1), 57-60.
Trish, M., & Daffen, M. (2006). Clinician perceptions of personal safety and confidence to manage inpatient aggression in a forensic psychiatric setting. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2(13), 90-99.
Walter, E., Hanson, A., & Flannery, Jr R.B. (1994). Risk factors for psychiatric inpatient assaults on staff. Journal of Mental Health Administration, 21(1), 24-32.
Wassell, J.T. (2009). Workplace violence intervention effectiveness: A systematic literature review. Safety Science, 47, 1049-1055.
Copyright (c) 2020 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.