Kompetencje międzykulturowe studentów z wybranych krajów Unii Europejskiej (Polska, Hiszpania, Czechy, Włochy).

Wstępne założenia projektu badawczego

Słowa kluczowe: kompetencje, kompetencje międzykulturowe, świadomość kulturowa, wrażliwość kulturowa, różnorodność kulturowa, studenci, edukacja

Abstrakt

Czynnikiem determinującym podjęcie niniejszego tematu badawczego są aktualne zmiany na rynku pracy. Coraz częściej przyjmuje się, że pozycja i rola pracownika na współczesnym rynku pracy nie zależą wyłącznie od jego specjalistycznej wiedzy i zawodowych kwalifikacji. Jest to szczególnie istotne, kiedy rozważamy ten problem pod kątem wielokulturowego środowiska pracy, w którym nawet kompetencje językowe tracą na znaczeniu, ponieważ – bez umiejętności adaptacji do nowych warunków kulturowych – nie odgrywają one większej roli. Umiejętne zarządzanie różnorodnością kulturową staje się źródłem przewagi konkurencyjnej w momencie, gdy firma przyjmuje odpo­wiednie strategie i techniki. Głównym celem projektu jest zbadanie roli kom­petencji międzykulturowych jako ważnego elementu uniwersyteckiego kształ­cenia, zarówno z punktu widzenia programów edukacyjnych, jak i rynku pracy. Obecnie uważa się, że kompetencje międzykulturowe, rozumiane jako zdolność do współpracy z przedstawicielami innych kultur, są bardzo waż­nym elementem kształcenia uniwersyteckiego w procesie przygotowywa­nia studentów do skutecznego funkcjonowania na globalnym rynku pracy. Poziom umiejętności interpersonalnych poszczególnych członków zespołu wielokulturowego (zwłaszcza poziom inteligencji kulturowej) umożliwia­jący im efektywną współpracę z przedstawicielami innych kultur jest jednym z głównych elementów kompetencji międzykulturowych. Na podstawie wyni­ków badań zostaną zaproponowane uzupełnienia do teorii nauki o zarzą­dzaniu, uwzględniające międzynarodowe realia oraz potrzebę wzmacniania poczucia znaczenia kompetencji międzykulturowych na rynku pracy. Wyniki projektu będą wspomagały rozwój nauki o zarządzaniu poprzez wskazanie, w jaki sposób istniejące teorie zarządzania bazują na praktyce i korzystają z niej oraz w jaki sposób są interpretowane w praktyce zarządzania. Dzięki przeprowadzanym badaniom teoretycy i praktycy zarządzania mogą zdobyć większy zakres wiedzy dotyczącej kompetencji międzykulturowych.

Biogramy autorów

Agnieszka Knap-Stefaniuk, Akademia Ignatianum w Krakowie

Doctor of Economics at the SGH Social- Economic College, holder of an MBA from Thames Valley University, gra­duate of the School of Trainers at Wszechnica UJ. She was a member of the PKA (Team for Economic Sciences) and Head of the Department of Human Resources Management at the Polish Open University, lecturer of the BA, MSc, and MBA studies, and a member of the Rector’s Com­mittee and the Scientific Council. From 2007 to 2015 she was Dean of the Krakow Faculty of Wyższa Szkoła Zarządzania/ Polish Open University; 2015–2017 she was Dean of the Krakow Faculty of Vistula University and a lecturer of the BA and MA studies in AFiBVistula [Assistant Professor at the Institute of Management]. Since 2018, she has been Vice Direc­tor of the Institute of Political and Administrative Sciences for Didactic Affairs for the Faculty of Education at the Jesuit University Ignatianum in Krakow. She cooperates with businesses and has served as a trainer, consultant, and facilitator for, e.g., Lexmark, Galeco, Biprocemwap, and Capgemini. She is the author of many publications on Human Resources Management. She specializes in issues related to strategic and internatio­nal HRM, leadership, motivation, and contemporary challenges in HRM, such as corporate culture, competency management and talent manage­ment. She conducts lectures and workshops at universities in Spain, Por­tugal, Italy, and Czechia.

Łukasz Burkiewicz, Akademia Ignatianum w Krakowie

Cultural studies scholar, historian, economist of culture, and Assistant Professor at the Institute of Cultural Studies at the Jesuit University Ignatianum in Krakow. His scholarly interests are related to the cultural history of the Mediterranean region in the Middle Ages and the modern age. He also deals with medieval travels. His research includes issues related to cultural management, marketing, and economics.

Bibliografia

Bean, R. (2006). The effectiveness of cross-cultural training in the Australian con­text. Canberra: Department of Immigration and Multicultural Affairs.

Burkiewicz, Ł. & Knap-Stefaniuk, A. (2018). Intercultural management as a challenge for modern managers – development of potential of multi­cultural teams. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 130, 61–69.

Burkiewicz, Ł. & Knap-Stefaniuk, A. (2020a). Management by values in work of international managers. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 149, 47–56.

Burkiewicz, Ł. & Knap-Stefaniuk, A. (2020b). Modern Managers and Cultu­ral Diversity in The Workplace. In K. Soliman (ed.), Education excellence and innovation management: a 2025. Vision to sustain economic development during global challenges. Sevilla–New York: International Business Infor­mation Management Association, 7474–7483.

Chen, G.M. & Starosta, W.J. (1997). A review of the concept of intercultural sensitivity. Human Communication, 1, 1–16.

Chen, G.M. & Starosta, W.J. (1998). A review of the concept of intercultural awareness. Human Communication, 2, 27–54.

Chen, G.M. & Starosta, W.J. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3, 1–15.

Cox, T.H. & Blake, S. (1991). Managing Cultural Diversity: Implications for Organizational Competitiveness. The Executive, Vol. 5, No. 3: 47.

Graf, A. (2004). Assessing intercultural training designs. Journal of European Industrial Training, 28(2/3/4), 199–214.

Hofstede, G. (2001). Culture Consequences. Comparing Values, Behaviors, Insti­tutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage Publications.

Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkow, M. (2010). Cultures and Organiza­tions. Software of the Mind. Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. New York: McGraw-Hill.

Ilie, O.A. (2019). The intercultural competence. Developing effective intercul­tural communication skills. International Conference Knowledge-based organization, Vol. XXV, No. 2, 264–268.

Inglehart, R. (1997). Modernization and Postmodernization. Cultural, Econo­mic and Political Change in 43 Societies. New Jersey-Princeton: Princeton University Press.

Knap-Stefaniuk, A. (2020). The Importance of Cultural Intelligence in Inter­national Human Resource Management – A Pilot Study. In K. Soliman (ed.), Education excellence and innovation management: a 2025 Vision to sustain economic development during global challenges. Sevilla–New York: International Business Information Management Association, 7995–7836.

Knap-Stefaniuk, A. & Burkiewicz, Ł. (2018). Contemporary Leadership in the Conditions of Multiculturalism – Challenges for Human Resources Management. Scientia et Societas, 2/18, 113–122.

Knap-Stefaniuk, A. & Burkiewicz, Ł. (2019a). Contemporary Managers in Intercultural Management. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20(6) (3), 63–75.

Knap-Stefaniuk, A. & Burkiewicz, Ł. (2019b). Multiculturalism as a Source of Conflicts in Contemporary Organizations. Przedsiębiorczość i Zarządza­nie, 20(11), 97–106.

Knap-Stefaniuk, A. & Burkiewicz, Ł. (2020a). Cultural diversity of employees as a challenge at the work of international managers. In B. Domańska­-Szaruga & E. Bombiak (eds.), Współczesne wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo­-Humanistycznego w Siedlcach, 49–61.

Knap-Stefaniuk, A. & Burkiewicz, Ł. (2020b). Modern managers’ values in a multicultural environment – an introduction to an in-depth study. In K. Soliman (ed.), Education excellence and innovation management: a 2025. Vision to sustain economic development during global challenges. Sevilla– New York: International Business Information Management Association, 1022–1034.

Morgan, G. (1989). Endangered Species: New Ideas. Business Month, Vol. 133, No. 4, 75–77.

Muszyńska, J., Danilewicz, W., & Bajkowski, T. (eds.) (2013). Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Ochieng, E.G. & Price, A.D. (2009). Framework for managing multicultu­ral project teams. Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. 16, No. 6, 527–543.

Report prepared by Association of Business Service Leaders in Poland [Raport przygotowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych] (2019). Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019. Warszawa: Wydawnictwo ABSL.

Suchocka, A. (2016). Kompetencje międzykulturowe – przywilej czy koniecz­ność? Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych. Kwar­talnik, 4/201, 121–131.

Trompenaars, F. & Hampden-Turnera, Ch. (1997). Riding The Waves of Cul­ture: Understanding Diversity in Global Business. New York: Nicholas Bre­aley Publishing.

Opublikowane
2021-05-17
Jak cytować
[1]
Knap-Stefaniuk, A. i Burkiewicz, Łukasz 2021. Kompetencje międzykulturowe studentów z wybranych krajów Unii Europejskiej (Polska, Hiszpania, Czechy, Włochy). : Wstępne założenia projektu badawczego. Perspektywy Kultury. 32, 1 (maj 2021), 155-170. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3201.11.