Mirt w śląskich strojach obrzędowych

Tradycja i współczesność

Słowa kluczowe: mirt, strój obrzędowy, Górny Śląsk, zwyczaje rodzinne, komunikacja kulturowa

Abstrakt

Strój obrzędowy jako kulturowy znak przypisany jest najważniejszym momentom przejścia zmieniającym status społeczny jednostki. Ze względu na swoisty zestaw cech przynależny jest osobom pełniącym określone funkcje, np. w obrzędzie rodzinnym będą to państwo młodzi; w obrzędzie dorocznym – postać wdowy w ostatkowym zwyczaju kończącym karnawał. W sytuacjach obrzędowych związanych z przechodzeniem z jednego stanu społecznego do kolejnego pojawiają się charakterystyczne rekwizyty, w tym również konkretne gatunki roślin, a pośród nich mirt – krzew wiecznie zielony o właściwościach mediacyjnych, apotropeicznych i życiodajnych. Można go zobaczyć w formie wianka zakładanego na głowę jako element ubrania (sukni, marynarki, koszulki), dekoracji akcesoriów (np. nakrycia, świec), przestrzeni związanych z miejscem uroczystości itp. W zależności od rodzaju obrzędu i czasu jego występowania obecność rośliny komunikuje określone funkcje i wartości kulturowe tkwiące w danym środowisku społecznym.

Bibliografia

Adamowski, J. (2014). O społecznych i kulturowych funkcjach stroju ludowego. W: J. Adamowski, M. Wójcicka (red.), Wola Tam na Podlasiu V: Codzienny i świąteczny ubiór ludności południowego Podlasie. Wola Osowińska: Gminny Ośrodek Kultury w Borkach, 27-37.

Baudrillard, J. (2007). Wymiana symboliczna i śmierć, przeł. S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bazielich, B. (1988). Śląskie stroje ludowe. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Bazielich, B. (1997). Śląskie stroje ludowe. Chorzów: Górnośląski Park Etnograficzny.

Bogatyriew, P. (1975). Funkcje stroju ludowego na obszarze morawskosłowackim, przeł. Z. Saloni. W: P. Bogatyriew. Semiotyka kultury ludowej, wstęp, wybór i oprac. M. R. Mayenowa. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 26-96.

Burszta, W. J. (1998). Antropologia kultury. Teorie, tematy, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

Ciołek, T.M., Olędzki, J., Zadrożyńska, A. (1976). Wyrzeczysko. O świętowaniu w Polsce: Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Drożdż, A., Pieńczak, A. (2004). Komentarze Do Polskiego Atlasu Etnograficznego t. 8: Zwyczaje i obrzędy weselne, cz. 1: Od zalotów do ślubu cywilnego. Wrocław-Cieszyn: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Forstner, D. (1990). Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Gallus, J. (1908). Wielki zbiór powinszowań zawierający powinszowania, przemowy i toasty wierszem i prozą na wszystkie dni pamiątkowe i uroczystości rodzinne, Bytom G.-S.: „Katolik”.

Gerlich, H. (1984). Narodziny, zaślubiny, śmierć. Zwyczaje i obrzędy w katowickich rodzinach górniczych. Katowice: Śląski Instytut Naukowy.

Grupa, M., Nowak, M. (2017). Wianki jako element wyposażenia grobowego. ACTA UNIVERSITATIS NICOLAI COPERNICI. Archeologia XXXV, 159-172.

Hermanowicz-Nowak, K. (1976). Odzież. W: M. Biernacka, B. Kopczyńska-Jaworska, A. Kutrzeba-Pojnarowa, W. Paprocka (red.), Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej t. 1. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Polska Akademia Nauk, 379-405.

Hytrek, A. (1879). Górny Szlązk pod względem obyczajów, języka i usposobienia ludności. Kraków [reprint Opole 1996].

Jaszczołt, M. (1996). Pierwsza Komunia święta jako rytuał inicjacji. W: A. Stawarz (red.), Kultura ludowa Mazowsza i Podlasia. Studia i materiały 1. Warszawa, 131-142.

Kantor, R. (1982). Ubiór-strój-kostium. Funkcje odzienia w tradycyjnej społeczności wiejskiej w XIX i w początkach XX wieku na obszarze Polski. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Kopaliński, W. (2006). Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.

Kowalski, P. (1996). Wianki i wieńce. Próba rekonstrukcji znaczeń. W: T. Smolińska (red.), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Opolskiego. Folklorystyka 2, 77-85.

Kujawska M., Łuczaj M., Sosnowska J., Klepacki P. (2016). Rośliny w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Słownik Adama Fischera, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Lach, K. (1998). Przemiany w obrzędowości rodzinnej na pograniczu polsko-morawskim (na przykładzie I Komunii Świętej. W: A. Staniszewski, B. Tarnowska (red.). Folklor i pogranicza. Olsztyn: Wydawnictwo WSP, 44-65.

Lach, K. (2000). Wierzenia, zwyczaje i obrzędy. Folklor pogranicza polsko-czeskiego. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Macioti, M. I. (2006). Mity i magie ziół, tłum. I. Kania. Kraków: Universitas.

Materjały. Zwyczaje ludu polskiego na Śląsku w okresie świąt Bożego Narodzenia, „Zaranie Śląskie” 1929, z. 4, s. 238.

Matławska, I. (2020). Rośliny poświęcone świętym i ich zastosowanie. Herbalism 1 (6), 130-142.

Myszyńska, A. (2006). Śląskie rozprawianie z okolic Białej, Głogówka i Krapkowic. Biała Prudnicka: Agencja Wydawnicza „Śląsk”.

Paluch, A. (1988). Świat roślin w tradycyjnych praktykach leczniczych wsi polskiej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Pośpiech, J., Sochacka, S. (1976). Lucjan Malinowski a Śląsk (działalność śląskoznawcza, teksty ludoznawcze). Opole: Instytut Śląski.

Półtorak, Z. (1989). Lecznictwo ludowe rodzimej ludności Opolszczyzny, Opole: Instytut Śląski w Opolu.

Simonides, D. (2007). Mądrość ludowa. Dziedzictwo kulturowe Śląska Opolskiego, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Toboła-Feliks, M. (2021). Galandy, gadziny, szpigle, żigloki… - stroje ludowe w zbiorach Muzeum Historii Katowic. W: Studia i Materiały Lubelskie 23, 55-70.

Turek, K. (1993). Ludowe zwyczaje, obrzędy i pieśni pogrzebowe na Górnym Śląsku. Katowice:

Wesołowska Henryka, Zwyczaje i obrzędy rodzinne, [w:] Kultura ludowa śląskiej ludności rodzimej, red. D. Simonides, przy udziale P. Kowalskiego, Wrocław-Warszawa 1991, s. 228-260.

Winniczuk, L. (1983). Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Witkowska, A. (2018). Rośliny w nowożytnych wiankach i koronach pogrzebowych. Śląskie Sprawozdania Archeologiczne 60, 285-303.

Włodarczyk, Z. (2011), Rośliny biblijne. Leksykon. Kraków: Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN.

Żywirska, M. (1964). Kultura materialna. Mieszkanie. W: J. Ligęza, M. Żywirska. Zarys kultury górniczej. Górny Śląsk, Zagłębie Dąbrowskie, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 88-100.

Opublikowane
2023-10-28
Jak cytować
[1]
Świtała-Trybek, D. 2023. Mirt w śląskich strojach obrzędowych: Tradycja i współczesność. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 249-270. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.16.