Czarna sukienka
Moda żałobna jako forma protestu i narzędzie sprzeciwu wobec carskiego zaborcy w dobie powstania styczniowego
Abstrakt
Na początku lat 60. XIX w. moda na ziemiach polskich została w sposób szczególny wpisana w konteksty polityczne i narodowe oraz ściśle powiązana ze sprawą polską, stając się narzędziem walki z zaborcą. Najpierw, na początku lat 60. XIX stulecia – w okresie przedstyczniowych demonstracji – na znak żalu po utraconej Ojczyźnie oraz jako wyraz narodowej solidarności. Następnie w czasie powstania styczniowego i po jego upadku (1863/1864), kiedy strój ten stał się także znakiem indywidualnej straty osobistej wielu tysięcy Polek – wyrazem ich żalu po najbliższych (ojcach, mężach, synach narzeczonych) utraconych albo bezpośrednio w trakcie walk powstańczych, albo na skutek represji zaborcy. W efekcie polska czarna żałobna suknia weszła do kultury jako symbol splotu dziejów zniewolonej Ojczyzny z dramatycznymi losami indywidualnych Polaków.
Analiza tytułowego zagadnienia zostanie przeprowadzona na podstawie materiałów źródłowych, wśród których znajdują się m.in.: wspomnienia z epoki, pamiętniki, zapiski, listy, artykuły prasowe, broszury, jak też raporty i dokumenty urzędowe. Zwracają one uwagę, iż w owym czasie moda była obiektem bacznej obserwacji i wnikliwej analizy zarówno samych Polaków, jak i zaborców – zwłaszcza rosyjskich, a także stała się istotnym elementem pamięci. Jako że zjawisko mody, mocno związane z tzw. duchem czasu należy interpretować w szerszym kontekście, uwzględniając m.in. ówczesne przemiany społeczno-polityczne, kulturowe, pod uwagę zostaną wzięte również odpowiednie opracowania tematyczne, pozwalające na rekonstrukcję wspomnianych kontekstów.
Bibliografia
Banach A., (1957), O modzie w XIX wieku, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Banach E. i A., (1962), Słownik mody, Warszawa: Wiedza Powszechna 1962.
Berg M. Wasylewicz, (1898), Zapiski o powstaniu polskiem 1863 i 1864 roku
i poprzedzającej powstanie epoce demonstracji od 1856 r. (z rosyjskiego oryginału wydanego kosztem rządu, a następnie przez cenzurę zniszczonego, dosłownie przełożył K. J. [Karol Jaskłowski], w Krakowie Spółka Wydawnicza Polska 1898, t. 1.
Biedrońska - Słotowa B., (2005), Polski ubiór narodowy zwany kontuszowym: Polski ubiór zwany kontuszowym: dzieje i przemiany opracowane na podstawie zachowanych ubiorów zabytkowych i ich części oraz w świetle źródeł ikonograficznych i literackich, Kraków: Muzeum Narodowe.
Borkowska U., (1986), Ceremoniał i pogrzeb królów polskich w XIV-XVIII wieku, w: Państwo – Kościół – niepodległość, red. J. Ziółek, J. Skarbek, Lublin.
Boucher F., (2006), Historia mody, dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, przeł. P. Wrzosek, A. Sieradzka, Warszawa.
Bruchnalska M., (1932), Ciche bohaterki: udział kobiet w Powstaniu Styczniowem: (materjały), zeszyt 1, Warszawa: Wydaw. Towarzystwa św. Michała Archanioła.
Brzeszcz D., (2014), Rosyjskie haki, polskie krynoliny. Żałoba narodowa 1863 roku, w: Bądźmy realistami, żądajmy niemożliwego. Utopie i fantazje w modzie i dizajnie, red. J. Jaworska, K. Rachubińska, Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.
Cassirer E., (1971), Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska Warszawa: Czytelnik.
Chamot M., (2003), Entuzjazm i zwątpienie. Obraz własny Polaków w wybranej publicystyce prasowej trzech zaborów w latach 1864−1914, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Czas. Dziennik Poświęcony Polityce Krajowej i Zagranicznej oraz Wiadomościom Literackim, Rolniczym i Przemysłowym, R. 14, nr 56, z dn. 8 marca 1861.
Danowska E., (2013) Rabacja chłopska 1846 roku w relacji ks. Jana Popławskiego z Niegowici, „Folia Historica Cracoviensia”, vol. XIX.
Estreicherówna M., (1968), Życie towarzyskie i obyczajowe Krakowa w latach 1848-1863, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Feldman J., (1929), Mocarstwa wobec powstania styczniowego, Kraków: Wydano nakł. Krakowskiej Spółki Wydawniczej
Feuillet M., (2006), Leksykon symboli chrześcijańskich, przeł. M. Paleń, Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
Gaszyński K., (1868), Czarna sukienka, w: Poezye Konstantego Gaszyńskiego. Wydanie zupełne, Lipsk, Wyd. F.A. Brockhaus.
Gołębiowski Ł., (1830), Ubiory w Polszcze od najdawniejszych czasów aż do chwil obecnych sposobem dykcyonarza ułożone i opisane, Warszawa: Druk.
A. Gałęzowskiego i Komp. 8.
Gromkowska-Melosik A., (2013), Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość, ciało i medykalizacja, Kraków: : Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Jarosińska I., (2017), Moda polska i romantyczna, Warszawa: IBL.
Jaspers K., (1999), Wiara filozoficzna wobec objawienia, przeł. G. Sowiński, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jurek K., (2011), Znaczenie symboliczne i funkcja koloru w kulturze, w: Kultura–Media–Teologia, nr 6.
Klaczko J., (1851), Kontuszowe pogadanki i obrazki z szlacheckiego życia przez Konstantego Gaszyńskiego, Goniec Polski, nr 59-60.
Krzywobłocka B., (1964), O czarnej sukience i powstańczej dwururce, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Kieniewicz S., (1983), Powstanie styczniowe, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kieniewicz S., (1983), Warszawa w Powstaniu Styczniowym, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kleiner J., (1913), Archiwum Filomatów, Część I :"Korespondencya", t. I–V, wyd. Jan Czubek, Kraków, Warszawa: Nakładem PAU.
Kopaliński W., (1985), Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa: PIW.
Korolko M., (1999), Leksykon kultury religijnej w Polsce, Warszawa: wyd. ADAM.
Korybut-Marciniak M., (2016), „Najnowsze wymysły”, „wzory elegancji”, „fortel przedsiębiorców”?: moda w społecznej ocenie Polaków w XIX stuleciu, Niepodległość i Pamięć, 23/3.
Kossak Z., Szatkowski Z., (2014), Dziedzictwo, cz. III, wyd. Wydawnictwo: Instytut Wydawniczy PAX.
Krypczyk A., (2012), Czarna sukienka. Wizerunek Polki w twórczości Artura Grottgera, w: Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie, seria nowa t. 5, Wydawca: Muzeum Narodowe w Krakowie.
Lejko K., (1999), Fotografie z okresu powstania styczniowego w zbiorach Działu Ikonografii Muzeum Historycznego m.st. Warszawy, Almanach Muzealny, t. 2.
Lenart M., Wańczowski M, (2009), Księga żałoby i śmierci, Warszawa: Wyd. Rytm.
Maciesza A., (1972), Historia fotografii polskiej w latach 1839–1889, Płock: Towarzystwo Naukowe Płockie.
Mickiewicz W., (1908), Emigracja polska 1860-1890, t. 2, Kraków: Księgarnia Spółki Wydawniczej Polskiej.
Mieczkowski D., (1864), Reforma stroju Polek z uwzględnieniem okoliczności teraźniejszych, Lwów: Druk. Zakładu Narod. im. Ossolińskich.
Możdżyńska-Nawotka M., (2002), O modach i strojach, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Novikov A., (2023), Patriotic Fashion in Central Europe: Warsaw 1861-1866, Journal of East Central European Studies, 72/2.
Powstanie styczniowe. Materiały i dokumenty. Korespondencja namiestników Królestwa Polskiego z 1861 roku, pod red. S. Kieniewicza, I. Miller, [Polska Akademia Nauk. Instytut Historii, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych], (1964), Wrocław : Zakł. Nar. im. Ossolińskich.
Prendowska J., (1962), Moje wspomnienia, przygot. do druku, przedmowa, przypisy
E. Kozłowski i K. Olszański, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ramotowska F., (2018), Warszawa przedstyczniowa. Przebudzenie: „rewolucja moralna” 1861-1862, oprac. D. Lewandowska, M. Osiecka, Warszawa: Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych.
Ramotowska F., (1971), Rząd carski wobec manifestacji patriotycznych
w Królestwie Polskim w latach 1860–1862, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Roćko A., Kontusz i frak. O symbolice stroju w XVIII-wiecznej literaturze polskiej, (2015), Warszawa: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Sieradzka A, (1993), Żony modne. Historia mody kobiecej od starożytności do współczesności, Warszawa: Naukowo-Techniczne.
Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa: Arkady 2003.
Simmel G., (2006), Z psychologii mody. Studium socjologiczne, w tegoż: Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa Oficyna: Naukowa.
Staszel, Echa wydarzeń warszawskich z lat 1860-1862 w Krakowie i Ziemi Krakowskiej (wg relacji pamiętnikarskiej Kazimierza Girtlera), (1968), w: Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie, R. XIII, 1867, Kraków.
S. Szulc, Pamiętnik kapelana księdza Serafina Szulca, (1868), w: A. Giller, Polska
w walce. Zbiór wspomnień i pamiętników z dziejów naszego wyjarzmienia, Paryż: Agaton Giller.
Teatrum ceremoniale na Dworze Książąt i Królów polskich. Materiały z konferencji naukowej. zorganizowanej przez Zamek Królewski na Wawelu i Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniach 23-25 marca 1998, pod red. M. Markiewicz,
R. Skowron, (1999), Kraków: Zamek Królewski na Wawelu.
Tillich P., (1994), Pytanie o nieuwarunkowane. Pisma z filozofii religii, przeł.
J. Zychowicz, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Toniak E., (2015), Śmierć bohatera. Motyw śmierci heroicznej w polskiej sztuce i literaturze od powstania kościuszkowskiego do manifestacji 1861, słowo/obraz terytoria, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Turnau I., (1986), Ubiór jako znak, „Lud”, t. 70: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Wasylewski S., (1962), Życie polskie w XIX wieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Winnicka E., (2018), Mody. Teorie i praktyki, red. E. Winiecka, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Woźnowski W., Literacki spór o tradycje w czasach Stanisława Augusta (Z dziejów motywu wąsów, kontusza i fraka), (1971) Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie, z. 21.
Z. L. S. [Walery Przyborowski], Historya dwóch lat: 1861–1862. Cz. 1, Rok 1861. T. 2 (styczeń–maj), Nakł. Wł. L. Anczyca i Spółki pod zarządem Jana Gadowskiego, (1893), Kraków: Wł. L. Anczyc i Spółka.
Żygulski Z. jr., (1992), Strój jako forma symboliczna, w: Ubiory w Polsce. Materiały III Sesji Klubu Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa:
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.