Moral Dilemmas of Poles Born in the Late Twenties: Reflections on the Drama Their Time, Short Stories, and Novels by Literary Critic Zbigniew Kubikowski
Abstract
Zbigniew Kubikowski (1929-1984) was a literary critic, novelist, journalist, editor of monthly Odra in Wroclaw (Lower Silesia, Poland), and an activist of the Polish Writers’ Union. His biography seems to be representative for more or less independent intellectuals in the regime of communism. In spite of humiliation, persecutions, and invigilation he managed to preserve his ethical principles, although he was not able to achieve a full success as a man of letters. The ethics of his generation, so called “younger brothers” of war generation was founded on Polish independence and European existentialism.
References
Batora K., Kubikowski Zbigniew, in: Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny, eds. J. Czachowska, A. Szałagan, Vol. IV, Warszawa 1996.
Błoński J., Błoński przekorny. Dziennik. Wywiady, collected and edited by M. Zaczyński, Kraków 2011.
Chwin S., Literatura i zdrada. Od Konrada Wallenroda do Małej Apokalipsy, Kraków 1993.
Czarnik O. S., Między dwoma Sierpniami. Polska kultura literacka w latach 1944-1980, Warszawa 1993.
Dybciak K., Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju, Warszawa 2016.
Fik M., Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944-1981, Londyn 1989.
Freadman R., Miller, S., Re-thinking Theory. A Critique of Contemporary Literary Theory and An Alternative Account, Cambridge 1992.
Głowiński M., “Ferdydurke” Witolda Gombrowicza, Warszawa 1995.
Heck D., Szkice do portretu Zbigniewa Kubikowskiego, in: Osaczeni – napiętnowani. Szkice o twórcach w PRL, ed. S. Ligarski, Warszawa 2017.
Januszkiewicz M., Tropami egzystencjalizmu w literaturze polskiej XX wieku. O prozie Aleksandra Wata, Stanisława Dygata i Edwarda Stachury, Poznań 1998.
Kajewski P., Dar bycia, “Odra” 1984, Iss. 12.
Kozioł U., Pożegnanie przyjaciela, “Odra” 1984, Iss. 10.
Kubikowski Z., Bezpieczne, małe mity, Wrocław 1965.
Kubikowski Z., Chwila po przebudzeniu, Katowice 1967.
Kubikowski Z., Ich czas, “Dialog” 1981, Iss. 3.
Kubikowski Z., Ostatnia lekcja, Warszawa 1971.
Kubikowski Z., Pięć dialogów wielkopostnych, Warszawa 1979.
Kubikowski Z., Prorok i ministranci, Wrocław 1962.
Kubikowski Z., Sprawa Jaśka Browarczuka, episode 1-4, Zielona granica, “Dziś i Jutro” 1950, Iss. 23, 24, 25, 26.
Kubikowski Z., Wrocław literacki, Wrocław 1962.
Łukasiewicz J., Mój prywatny i pobieżny szkic do obrazu życia literackiego we Wrocławiu od roku 1945 po dzień dzisiejszy, “Pomosty. Dolnośląski Rocznik Literacki” 4-5 (1999/2000).
Łukasiewicz J., Rejs okrężny. O Zbigniewie Kubikowskim, “Odra” 1984, Iss. 12.
Naryński D., Twórczość Zbigniewa Kubikowskiego. Próba monografii historycznoliterackiej. Master’s thesis written under the supervision of S. Kukurowski, Wrocław 2003
Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1985.
Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski 1939-1989, Warszawa 1996.
Sulikowski A., Przechadzki z Andrzejem Kijowskim, “Arka” 1989, Iss. 25.
Trznadel J., Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami, Test & Versus, Lublin 1990.
Copyright (c) 2019 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.